אתר בית לעסק קטן – הפרטים הוויזואליים שעושים את ההבדל ויהפכו את האתר שלכם למקצועי ובונה אמון אצל הלקוחות
אז החלטתם שאתם צריכים אתר בית לעסק הקטן שלכם. אולי השתכנעתם מהמאמר שכתבנו על הצורך באתר בית משלכם גם אם עיקר הפעילות הדיגיטלית שלכם מתרחשת במדיה החברתית. כידוע, לאתר בית טוב יש יכולת לקחת עסק קטן ולהעניק לו נופך של סמכותיות ומקצועיות שיקלו על המבקרים שלכם להיהפך ללקוחות. צדו השני של המטבע הוא ההשפעה התדמיתית השלילית של אתר בית מוזנח ורשלני שיכולה להבריח לקוחות אפילו אם מדובר בעסק מבוסס ובעל מוניטין.
למרות שכולנו ראינו כבר מאות רבות של אתרים אולי אלפים ויש לנו מושג דיי ברור למה מבקר באתר מצפה – עדיין ננסה לעשות סדר בדברים. במידה רבה במאמר זה אנחנו מדברים על הקנקן ולא על מה שבתוכו. מדברים על הנראות והתחושה הכללית ופחות על התוכן. אם התוכן הוא המלך אז במאמר כאן אנחנו מדברים על בגדי המלך. כי מלך בתחתונים יתקבל בחששנות ופקפוק מצד לקוחות פוטנציאליים וכנראה לא יזכה לקבל מהם את מספר הטלפון האישי שלהם ובטח שלא את מספר כרטיס האשראי. ישנם רכיבים ויזואליים ואחרים שכל מבקר באתר שלכם יצפה לראות בצורה מסוימת ולא אחרת. פעמים רבות מדובר באלמנטים שעלותם פרוטות. שימת לב לפרטים הללו יקנו לאתר הבית שלכם את תחושת המקצועיות והיציבות העסקית שאתם רוצים לשדר.
שם מתחם – דומיין (Domain)
מי שוותיק מספיק זוכר איך בשיא תקופת בועת הדוט קום החדירו בנו את האמונה שכתובת האינטרנט של המיזם או העסק היא הכול. דומיינים שעלו דולרים בודדים נמכרו בעשרות מיליונים של דולרים. הכתובת insurance.com נמכרה ב-35 מיליון דולר, hotels.com נמכרה ב-11 מיליון דולר, Israel.com נמכרה ב-5.88 מיליון דולר, sex.com ב-13 מיליון דולר ואי אפשר לשכוח את הסכום שנקבע עבור הדומיין porno.com – 8,888,888 דולרים. אין ספק שלמישהו שם היה חוש הומור מפותח. [מוזמנים לראות את הרשימה בויקיפדיה] הסכום המטורף ביותר ששולם באותה תקופה הזויה, ומן הסתם איי פעם, היה 872 מיליון דולר(!) עבור הדומיין cars.com. גם אנחנו שפשפנו עיניים ולא האמנו. מאז ועד היום זרמו הרבה מים בירדן ואנחנו כבר יודעים שלמרות שכדאי להשקיע בשם המתחם קצת זמן והרבה יצירתיות - לשם המתחם יש מעט מאוד השפעה, אם בכלל, על ההצלחה של מיזם או עסק, בטח של עסק קטן. להמחשה, הפעילות הכי מרכזית שנעשית באינטרנט היא חיפוש מידע וכתובת האתר המוביל לחיפוש היא google.com ולא search.com.
את הדומיין אנחנו רוכשים למשך פרק זמן קבוע. המינימום הוא שנה ועלותו כמה עשרות שקלים. ניתן לרכוש את הדומיין למספר שנים והעלות היא מכפלת המחיר בשנים. לפעמים מקבלים הנחה לא משמעותית. אם אתם עסק מתחיל לא היינו ממליצים לרכוש דומיין ליותר משנתיים. במציאות העסקית האכזרית צריך לקחת בחשבון שייתכן והעסק לא ישרוד עד אז. אנחנו, כמובן, מאחלים לכם לשרוד ואף לשגשג. אל תדאגו – כשתגיע השעה תקבלו תזכורות רבות במייל ובסמסים לחידוש הדומיין. אמנם חידוש של דומיין יקר יותר מרכישה של חדש אבל מדובר בזוטות - כמה עשרות שקלים לשנה.
אם אתם עסק ישראלי שפועל בישראל אנחנו מאוד ממליצים על בחירת דומיין עם סיומת .co.il למרות שרכישה של דומיין בסיומת .com או בסיומות בינלאומיות אחרות בדרך כלל זולה יותר (במעט) וגם חידוש תוקף הדומיין זול יותר. סיומת .co.il מעידה על הבנה של המציאות הדיגיטלית. כל האתרים המובילים בישראל משתמשים בסיומת הזאת גם אם הם אתרים מסחריים. זוהי הסיומת הנכונה לשימוש באתר שפונה לקהל בישראל.
את שמות המתחם ניתן לקנות דרך חברות רבות. באתר של איגוד האינטרנט הישראלי ניתן למצוא ריכוז של חברות ישראליות שמאפשרות לרכוש דומיין ישראלי דרכן.
מילה בנושא שמות מתחם בעברית. כידוע, מבחינה טכנית ניתן כיום לקנות שמות מתחם בעברית. כך שכתובת העסק שלכם יכולה להיראות משהו כמו: www.העסק-שלי.co.il היו נימוקים טובים ונכונים לפתיחת האפשרות הזו אבל בשורה התחתונה – זה לא התרומם. יש לכך סיבות רבות וטובות. הייתה אמונה שמנועי חיפוש יידעו לקדם את האתרים בשמות מתחם בעברית. האלגוריתמים של מנועי החיפוש הם סודיים אבל מניסויים בשטח לא נראה שיש איזו השפעה לשם מתחם בעברית על דירוג אתר בגוגל או בבינג. הייתה מחשבה שלגולש הישראלי יהיה נוח יותר להשתמש בשמות מתחם בעברית. גם ההנחה הזו התבדתה. זה מאוד לא נוח להקליד כתובת אינטרנט ולעבור מאנגלית לעברית וחזרה. נכון להיום, בכל היבט שהוא – אין הצדקה לשם מתחם בעברית.
לוגו
העסקים הקטנים מתחלקים לשניים. הסוג הראשון - אלו שהלוגו עומד בראש מעייניהם. הם קראו כל מילה שנכתבה באינטרנט אודות לוגואים. בלעו עשרות כתבות שבהן מומחים הסבירו את כל תתי המשמעויות של כל תג ותו בלוגו של החברות הגדולות בעולם ועכשיו הם משוכנעים שהלוגו של העסק הקטן שלהם צריך לעמוד בשורה אחת עם הלוגו של קוקה-קולה, אפל ונייקי. הסוג השני הם העסקים הקטנים שחושבים שהם קטנים מידי בשביל להצטרך ללוגו.
כאשר מדובר באתר בית אין כל ספק שלוגו הוא אחד האלמנטים שצריכים להיות נוכחים על המסך. זוהי כמעט פרקטיקה מחייבת לשים את הלוגו במיקומים קבועים במסך. ברוב המקרים המשתמש גם יצפה שלחיצה על הלוגו תביא אותו חזרה לדף הבית של האתר. בלי האלמנט הויזואלי הזה האתר עשוי להיראות חסר. אז מצד אחד, אם אתם עסק קטן, אפילו אם אתם one man show, אתם עדיין צריכים לוגו. מהצד השני, אין צורך להגזים. קחו מעצב שיעצב לכם לוגו בתקציב לא גבוה. זה אפשרי להשתפר בהמשך הדרך ואפילו להחליף את הלוגו לחלוטין זה בסדר גמור. פירמות עצומות עשו את זה, כולל אפל. כשתהיו עסק ענק תעצרו לעשר דקות, קחו את המעצב הכי טוב בעולם שיתכנן לכם לוגו בליגה בינלאומית ותחליפו את הלוגו הראשון שיצרתם. עד אז, לכו על לוגו פשוט וזול.
ישנם המוני אתרים שמעבירים אתכם תהליך שבסופו של דבר מייצר לכם לוגו בחינם. נזכיר את המוכרים שבהם: Tailor Brands Free Logo Design Logo Maker   ועוד. אפשר גם לנסות לקבל לוגו ממעצבים בחמישה דולרים בפייבר . דיברנו עם עסקים רבים שעשו את זה בפייבר. הדעות חלוקות. ישנם כאלה שהיו מרוצים מהתוצאה והם בהחלט ממליצים על האופציה הזו. ישנם אחרים שסיפרו סיפוריי זוועה והציעו להתרחק מהמעצבים בפייבר כמו מאש. המלצתנו היא לפנות למעצבים ישראלים ולעצב לוגו מקצועי שישקף ערכים שאתם מאמינים בהם כעסק. בסופו של דבר מדובר בתהליך וככזה כדאי שיתרחש עם ישראלים דוברי עברית וזמינים לפגישה. אגב, זה לא סיפור יקר בכלל ואם זה בא כחלק מעסקה של עיצוב גראפי לאתר אז זה יוצא עוד יותר משתלם. אבל אל תבואו בציפיות ודרישות מוגזמות – אלא אם כן אתם מוכנים לשלם על הזמן של המעצבים.
עיצוב גראפי לאתר
לאתר הבית רצוי שיהיה עיצוב ויזואלי מובחן. זה מתקשר לעניין הלוגו מסעיף קודם. ישנן הרבה מערכות לבניית אתרים שמתבססות על עיצובים מוכנים. רובם עיצובים מקצועיים וראויים. עם זאת, אין תחליף לעבודה מיתוגית של מעצב גראפי שמצליח להעביר באמצעות שפה עיצובית ייחודית לעסק שלכם את המסרים והערכים המקצועיים שאתם מאמינים בהם.
אם אתם פועלים בשוק עם הרבה מתחרים, למשל עורכי דין, ההמלצה שלנו היא עוד יותר חד משמעית. אתם צריכים לבדל את עצמכם בצורה משמעותית וזכירה. אתם לא רוצים לגלות שהאתר שלכם שמבוסס על תבנית נפוצה משמש גם אתכם וגם את המתחרים שלכם. לכן, מומלץ מאוד עיצוב גראפי ייחודי בצבעי העסק שאתם בוחרים ובסממנים הוויזואליים שמיוחדים לכם.
אם אתר הבית שלכם איננו אינפורמטיבי בלבד אלא גם מכיל תהליכים שמתרחשים בתוך האתר (טפסים וכד') אתם חייבים להתייעץ עם אנשי חווית משתמש (UX) ולקבל החלטות שמתבססות על ידע מקצועי. קודם אמרנו שאתר לא נופל וקם על הדומיין שלו או על הלוגו שלו, אבל בעניין הזה אין ספק – אתר בהחלט נופל וקם על נושאים שקשורים בחוויית המשתמש שלו. אתם יכולים להיות המקצוענים הטובים ביותר בתחומכם, כאלה שיספקו את הערך הרב ביותר ללקוחות שלכם, אבל אם לא תצליחו לגרום ללקוחות שלכם להגיע בשלום אל דפי התשלום המקוון או לכך שהם ייצרו אתכם קשר – לעולם לא תצליחו לממש את מלוא הפוטנציאל המסחרי שטמון בעסק שלכם.
בשורה התחתונה, בישראל יש כמה בתי ספר טובים מאוד בתחום של שיווק ומיתוג שמוציאים כל שנה לשוק עשרות עד מאות בוגרים מעולים. יש בישראל שפע של כישרון וגם ניסיון. זהו שוק תחרותי והמחירים הם יותר מהוגנים. אנחנו מאוד ממליצים לא לחסוך בסעיף העיצוב הגראפי וחווית המשתמש ולפנות למעצבים מקצועיים.
אימייל
אימייל של עסק קטן הוא עוד פרט בשרשרת פרטים שמחזקים את התחושה והאמון של לקוח פוטנציאלי במקצועיות וביציבות של העסק. גם אם אתם עסק של אדם אחד והכי נוח לכם בעולם להשתמש באימייל מזמן האוניברסיטה עדיין אנחנו ממליצים לכם לרכוש שירות דואר אלקטרוני על שם המתחם שלכם. יש חשיבות גדולה להפרדה בין מיילים עסקיים לבין מיילים אישיים. כאשר אתם מציגים לראווה כתובת אימייל עסקית אתם משדרים ללקוחות שלכם שאתם מתייחסים אליהם בצורה מיוחדת ונותנים להם את הכבוד שלהם כלקוחות.
כתובת דואר אלקטרוני היא אלמנט וויזואלי בונה אמון וסמכות. נניח ושם המתחם שלכם הוא abc.co.il, זה יתקבל אחרת לחלוטין אם תשלחו למשתמשים שלכם אימייל מהכתובת: avi@gmail.com לבין אם תשלחו להם אימייל מהכתובת avi@abc.co.il. אפילו אם לא יישלח או יתקבל אימייל אחד ביניכם לבין לקוח שלכם, מספיק שהכתובות שנושאות את שם המתחם יראו בדף הבית שלכם, בדרך כלל בתחתית הדף, זה כבר משדר מסר של מקצועיות ורצינות. אל תקלו בכך ראש.
בשביל לייצר כתובות דוא"ל תחת שם הדומיין בדרך כלל צריך לרכוש שירות דואר אלקטרוני מחברת האחסון. יש כאן גם קצת עבודה טכנית פשוטה ומהירה בכדי להגדיר את האימיילים וגם לעדכן את מה שצריך בתוכנות דואר אלקטרוני כמו אאוטלוק (Outlook) ודומותיה. בחברת האחסון ישמחו לעזור לכם לצלוח את השלב הזה בקלות. כמו כן יש תשלום קבוע לחברת האחסון בעבור השירות. שוב, מדובר בגרושים. סדר גודל של 150 שקלים לשלושה חודשים. היתרונות המיתוגיים והמסחריים של אימייל תחת שם הדומיין עולים על העלות הזניחה הזו עשרות מונים.
ברגע שיש לכם אימייל תחת שם המתחם (דומיין) אתם צריכים ליצור אחידות. כל אחד מהעובדים שלכם צריך לקבל אימייל משלו. אם עובד אחד פועל תחת שני כובעים, כמו שקורה בהרבה עסקים קטנים, אפשר ורצוי לתת לו שתי תיבות דוא"ל שונות שישרתו אותו. למשל אם יש לכם עובד שהוא גם אחראי על השיווק וגם אחראי על התפעול כדאי לתת לו את תיבות הדוא"ל: marketing@abc.co.il ו-operations@abc.co.il. זה נראה מקצועי מאוד, זה נכון מבחינה תדמיתית וזה גם נכון מבחינת סדרי עבודה. מחר העסק יפרח ואחד התפקידים יועבר לאדם ייעודי - יהיה נכון מאוד שלכל הספקים של העסק יהיה את כתובת הדוא"ל operations@abc.co.il ושלא תצטרכו להעביר תקופה בלכתוב מיילים הלוך ושוב ולהסביר שמוישה כבר לא אחראי על התפעול ועכשיו צריך לכתוב לשלומק'ה.
ריספונסיביות (התאמה לצפייה במסכים בגדלים שונים)
זה בטח לא יפתיע אתכם אם נאמר שהסיכוי שלקוחות פוטנציאליים יגיעו לאתר שלכם באמצעות הטלפון הנייד גדול מהסיכוי שהם יגיעו אליו דרך מסך מחשב. בכל הנקודות שהעלינו במאמר כאן אמרנו שיש מקום לשיקול דעת לכאן או לכאן. בעניין הזה אנחנו נחרצים. אתר אינטרנט חייב להיות מותאם לגדלים שונים של מסכים. נקודה. התכונה הזו נקראת בעגה המקצועית ריספונסיביות. לא מדובר על הגדלה או הקטנה של גופנים ותמונות אלא הצגה שונה של התוכן על מסכים בגדלים שונים. למשל רצף של שלוש תמונות שמוצגות על מסך מחשב אחת לצד השנייה תוצגנה במסך של טלפון נייד אחת מתחת לשנייה וכדומה.
היו זמנים שמעצבים היו בונים את העיצוב הגראפי של האתר כך שיתאים למסך המחשב ולאחר מכן היו מעצבים כיצד הוא יראה במסך של טלפון נייד או טאבלט. היום כבר יש מגמה הפוכה. קודם מעצבים לטלפון נייד ולאחר מכן לוקחים את העיצוב ומתאימים אותו לגודל של מסך מחשב. כך או כך, האתר חייב להיראות כאילו תוכנן במקור לגודל התצוגה ממנה גולש הלקוח הפוטנציאלי. אתר אינטרנט שנראה רע על מסך הטלפון הנייד ומחייב גלילה והזזה לצדדים משדר את ההיפך מאיך שהייתם רוצים שיתפסו אתכם כעסק.
נגישות
כידוע החל משנת 2017 החוק מחייב את כל האתרים בישראל להיות מונגשים. החוק מגדיר את משך הזמן שיש ליישם את התקנה וכן מגדיר סייגים שונים בדבר החיוב להנגיש האתר. את הפרטים בצורה יחסית בהירה ניתן לקרוא כאן באתר של משרד המשפטים .
ההנגשה כרוכה בעלות לא מבוטלת וגם בהתעסקות לא מעטה. בתור אתר אינטרנט חדש לעסק קטן אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמחזור ההכנסות הממוצע של העסק שלכם בשלוש השנים האחרונות נמוך מחצי מיליון שקל. לכן אתם יכולים להגיש בקשה לפטור מהחיוב להנגיש את האתר. כתובת האימייל לשליחת הבקשה בקישור לעיל לאתר משרד המשפטים.
מכל מקום, אם בחרתם להנגיש את האתר שלכם הרווחתם שני דברים. ראשית, עשיתם מעשה טוב. המטרה של החוק היא נכונה וראויה. שנית, הרווחתם נקודות זכות בנראות האתר ובהתייחסות העסק ללקוחותיו. ישנם עסקים שבהם זה יקנה לאתר שלכם נופך חברתי מתבקש שלא יסולא בפז. המלצתנו היא להנגיש את האתר כבר משלב הקמתו.
צור קשר
בכל אתר של עסק צריך להיות דף "צור קשר" שמאפשר יצירת קשר נוחה ככל הניתן עם העסק. כמה שיותר ערוצי תקשורת עם העסק כן ייטב. דף "צור קשר" טוב עושה שירות תדמיתי חשוב לעסק. הוא מציג אתכם בפתיחותכם ומאפשר ללקוחות פוטנציאליים להרגיש שיהיה להם למי לפנות ועם מי לדבר במקרה הצורך.
ליבו של דף "צור קשר" צריך להיות טופס שמאפשר למבקרים באתר לשלוח שאלות או תגובות. לא כולם אוהבים לצאת מהאתר בו הם נמצאים כדי לכתוב אימייל. חבל לפספס אותם. כל פנייה לעסק שווה זהב.
מאידך, יש אנשים שמעדיפים לנהל את התקשורת שלהם עם אתרים באמצעות אימייל בכדי לשמור תיעוד. לכן כדאי להוסיף גם כתובת דוא"ל של העסק. כפי שדיברנו בסעיף קודם – רצוי שהאימייל יהיה תחת שם המתחם של האתר. גם רצוי שהאימייל יהיה מקצועי. ז"א, זה לא רע לפרסם אימייל עם שם פרטי, לדוגמה: david@abc.co.il, בהחלט יש בזה טאצ' אישי. אבל גם אם אתם עסק של שניים וחצי אנשים האימייל: contact@abc.co.il נשמע מקצועי יותר. יש מקום גם לסוג אימייל אישי וגם לסוג אימייל מקצועי יותר. הכול תלוי בתחום בו העסק שלכם פועל ובמה שאתם רוצים לשדר.
אם אתם עסק קטן שיש לו משרד. אל תפספסו את ההזדמנות להציג את העובדה הזאת. זה ישחק מאוד לטובתכם. הרבה אתרים גם שמים לצד הכתובת מפה של מיקום המשרד שלקוחה מגוגל מפות. אם המטרה שלכם היא לתת תחושה של עסק מבוסס עם וותק יש לזה את אפקט חיובי מאוד.
אם יש לכם מספר טלפון קווי, זה בהחלט מתווסף לכל מה שאמרנו בפסקה הקודמת ומשרת את המטרה. אגב, השמועה אומרת שמבחינת קידום אתרים מספר טלפון קווי נותן לכם נקודות זכות אצל מנועי חיפוש. כמובן, אם אין לכם מספר טלפון קווי גם מספר טלפון סלולארי יהיה רעיון טוב.
דף יצירת קשר הוא גם המקום להציג את כל לוויניי האתר שלכם – בעיקר המדיה החברתית בהן אתם פעילים – פייסבוק, טוויטר וכד' – ולהזמין את המבקרים באתר לעקוב אחריכם.
צלמית בראש הטאב בדפדפן (Favicon)
אם אתם קוראים את המאמר כאן מדפדפן מחשב אתם יכולים לראות שבראש הטאב של האתר מוצגת צלמית (אייכון) לצד כותרת הטאב. בדרך כלל הצלמית היא הלוגו של האתר או חלק שלו במזהה את הלוגו בצורה מובהקת ומיידית. אם פתוחים לכם טאבים נוספים בוודאי תוכלו לזהות מיד את הצלמיות של האתרים שפתוחים לכם כרגע. אצל רובנו אלו יהיו האייכונים של פייסבוק, יו-טיוב אולי אתר חדשות כלשהו ועוד. האייכון הקטן הזה נקרא favicon והדפדפנים מצפים לקבל אותו מהאתר. זה מאוד צורם לעין אם האלמנט הויזואלי הזה חסר. יש דפדפנים שישלימו אותו באיזה אייכון גנרי. כך או כך זה לא נראה טוב. זה עניין טכני פשוט והאחריות של המתכנת לדאוג שהצלמית הזו תופיע. אל תזניחו את זה.
לסיכום
כמו שיכולתם להבין ממאמרים נוספים שלנו אנחנו סבורים שאתר בית לעסק קטן הוא דבר מתחייב. אבל זה שאתם עסק קטן לא אומר שהאתר שלכם לא צריך לעמוד בסטנדרטים של עסקים גדולים. בסופו של דבר ההשקעה היא לא עצומה וחלק גדול ממנה לא כרוך בהוצאה כספית אלא בהשקעה של הזמן שלכם. להיות אתר בית שנראה מקצועי מחייב לשים לב לא רק למהות אלא גם לכסות. כל סעיף כאן במאמר שיקבל התייחסות אצלכם באתר יגביר את הביטחון של הלקוחות הפוטנציאליים של העסק שלכם בכם וההתרשמות הכללית מהאתר שלכם תותיר בהם תחושת מקצועיות ויציבות של עסק.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
לימפיד תרגום סינית ושירותי קידום אתרים בסין
Yaron Shemesh
דניאל טולצ׳ינסקי
שקוף.מדיה
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>