בניית אתר בית לעסק קטן – אמת או חובה?
האם בעידן של מדיה חברתית יש עוד צורך באתר בית לעסק קטן
במציאות הדיגיטלית הנוכחית אנחנו נתקלים ביותר ויותר עסקים קטנים ששואלים אותנו "מדוע אנחנו בכלל צריכים להקים אתר משלנו?". זו לא שאלה מופרכת. אם כמעט כל הפעילות השיווקית מתנהלת במדיה החברתית, בעיקר בפייסבוק, אז למה אנחנו צריכים את הדבר הארכאי הזה שנקרא אתר בית?
אם אתם עסק קטן שאין לו אתר בית משלו אתם בחברה טובה. מחקרים מראים שלמעלה מ-50% מהעסקים הקטנים אין אתר בית (אנחנו כוללים בזה עצמאים). האמת? נשמע הגיוני. אתם באמת רואים את האינסטלטור העסוק שמתרוצץ כל היום משירות לשירות מתחיל לחפש עכשיו חברה שתבנה לו אתר? זה כל כך רחוק מהעולם שלו. אתם רואים אותו מגיע עם סרבל עבודה לאחד מבתי התוכנה המעוצבים ויושב עם חבורת היפסטרים שמדברים איתו על אתר ריספונסיבי, הום-פייג', יוזאביליטי, ויראל קונטנט, קי-וורדס, אורגניק טראפיק, ופייד טראפיק? מסוגלים לראות אותו זורם איתם שם בשיחה? גם אנחנו לא וגם גוגל יסכים עם תחושת הבטן שלכם. יש מאות אינסטלטורים בגוש דן, חפשו אותם בעשרת העמודים הראשונים בגוגל, לא תצטרכו הרבה יותר משתי כפות ידיים.
אבל העניין הוא לא האם האינסטלטור הוא אדם מתוחכם או לא. הוא מאוד מתוחכם, חרוץ ויודע להעריך את הטכנולוגיה. הוא יודע באיזה עולם תחרותי הוא פועל וסביר להניח שהוא מפרסם בפייסבוק ואולי אפילו משלם עבור קמפיין ממומן בגוגל שמביא לו לקוחות דרך איזה דף נחיתה. אבל אתר בית משל עצמו – אין לו.
כמו האינסטלטור שלנו יש עשרות אלפים של עצמאים ובעלי עסקים קטנים מכל העיסוקים, כולל צווארון לבן, שלא חושבים שיש צורך להשקיע בבנייה של אתר בית ומפנים את כל המאמצים המקוונים אל ערוצים אחרים – בעיקר למדיה החברתית שמייצרת תוצאות הרבה יותר מיידיות.
במאמר כאן ננסה לשכנע אתכם שגם בעידן המדיה החברתית חשוב לכל עסק קטן להקים ולתחזק אתר בית משל עצמו.
למה כל עסק קטן צריך שיהיה לו אתר בית?
תדמית של מקצוענות
לא משנה כמה קטן העסק שלכם, כמה צנועה הקליינטורה שלכם או כמה ניסיון יש לכם. תדמיתית, עצם העובדה שיש לכם אתר בית כבר מעמידה אתכם במקום אחר מבחינת מקצוענות. במיוחד אם לרוב העסקים שפועלים בתחומכם אין אתר. הצד השני של המטבע הוא שאם אין לכם אתר, לקולגות שלכם שכן הקימו אתר יש יתרון משמעותי על פניכם. כל הסטטיסטיקות מראות שכיום הרוב המוחלט של האנשים לא קונים מוצרים או צורכים שירותים לפני שהם עושים שיעורי בית ברשת. אם אין לכם אתר הם יקבלו את האינפורמציה מהקולגה שלכם. נחשו במי הם יטו לבחור? יש רק הסתייגות אחת בעניין הזה, אם יש לכם אתר גרוע שנראה רע זה משדר את כל הדברים שירחיקו מכם לקוחות - כבר עדיף שלא יהיה לכם אתר בכלל.
לא לעולם חוסן
היום קשה לדמיין עולם בלי פייסבוק. אבל המציאות של האינטרנט מתעתעת ואכזרית. כבר ראינו חברות עצומות שלא תיארנו לעצמנו שיתאיינו מתוך חיינו. מישהו עוד זוכר את הדפדפן נטסקייפ? את מנוע החיפוש אלטה-ויסטה? נאפסטר, קאזה, אימיול? הוטמייל? מייספייס? איי סי קיו? הרשימה לא נגמרת. גם אם פייסבוק תשרוד לנצח (היא לא) האם מישהו ערב לנו שהיא תישאר בגדולתה? אתר אינטרנט עסקי הוא תקיעת הדגל האמיתית בעולם המקוון. לא משנה מה יקרה, האתר הקטן הזה הוא הנוכחות הבלתי מתפשרת שלכם ברשת.
עריצות המדיה
כמעט כל העסקים הקטנים שפגשנו שניהלו סוג של שיווק מקוון במדיה החברתית ידעו לספר על "קצרים" והיתקלויות לא נעימות עם המדיניות הלא תמיד ברורה והמשתנה תדירות של המדיה החברתית. מכולן ידועה בעריצותה פייסבוק. כולנו מכירים את הסיפור של העמוד "סטטוסים מצייצים" שהוקפא בשרירות לב של פייסבוק והוחזר לפעילות רק לאחר כשנתיים בצו של בית המשפט. זה נכון שמבחינה שיווקית אין תחליף כיום למדיה החברתית. אבל טוב לא לשים את כל הביצים בסל אחד. אם הגעתם למצב שעברתם על חוקי הרשת החברתית והחשבון שלכם הוקפא או נחסם, טוב שיהיה לכם ערוץ תקשורת שיווקי שהוא בשליטתכם הבלעדית.
זה לא יקר
אם יש לכם איזושהי נגיעה למחשבים, אם אתם מסוגלים לעבוד עם פאואר-פוינט ברמה סבירה, אם אתם נהנים לשבת ולבנות דברים בעצמכם על המסך יכול מאוד להיות שתוכלו להקים אתר בית בכוחות עצמכם בחינם או בעלויות זעומות. אתם צריכים הבנה בסיסית מה אתר עסקי צריך להכיל, סבלנות לשבת ולפתח תכנים ולמצוא היכן ניתן להוריד בחינם תמונות שילוו את הטקסטים שלכם. אם זה נשמע לכם מתאים אז וויקס הישראלית (Wix.com) או וורדפרס (Wordpress.com) הן רק שתיים מתוך לא מעט כלים שמאפשרים להקים אתר באופן עצמאי. אנחנו ממליצים על האפשרות הזאת בהסתייגות רבה. לבנות אתר זה בדרך כלל המון עבודה, גם טכנית וגם שיווקית. ישנם הרבה שמנסים ומשתמשים בכלים חינמיים כדי לחסוך בהוצאות אבל "מתעייפים" במהלך הדרך, ובסופו של דבר לא מצליחים להעמיד אתר כלל או שמסיימים עם אתר מרושל שעושה יותר נזק מתועלת. אבל חשוב לדעת שזה בהחלט אפשרי להקים אתר לבד ואפילו להגיע לתוצאות לא רעות. מכל מקום, אם תלכו אל אחת מהחברות הרבות או מהפרילאנסרים הרבים שפועלים בשוק תקבלו אתר מקצועי בכמה רמות שסביר להניח לא יעלה לכם יותר מעשרים אלף שקל. תגלמו את זה בהוצאות השיווק ותגלו שזאת הייתה אחת ההחלטות השיווקיות הטובות שקיבלתם.
ממש לא! לא כל העולם בפייסבוק
לא משנה איזה עסק אתם ומה תחום הפעילות שלכם. אתם חייבים לדעת שחלק מהלקוחות שלכם לא נמצאים בפייסבוק סלש אינסטגרם סלש סנאפצ'ט סלש פינטרסט סלש כל רשת חברתית אחרת. זה יכול להיות עשרה אחוזים מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם וזה גם יכול להיות ארבעים אחוזים מהלקוחות הפוטנציאליים שלכם. אבל חלק לא מבוטל מקהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם לא נמצא במדיה החברתית. אין שום סיבה לוותר עליהם. בזמן שאתם מתחרים בקולגות שלכם על הלקוחות במדיה החברתית למה שלא תזכו מן ההפקר ותגיעו ללקוחות שעדיין חיים בעידן הפרהיסטורי שבו אנשים עושים חיפוש בגוגל בכדי למצוא את השירות או המוצרים שאתם מספקים?
בהירות המסר
למדיה החברתית יש המון מה להציע מבחינה שיווקית. ברוב רובם של המקרים זאת באמת הדרך הטובה ביותר להגיע אל קהל הלקוחות הפוטנציאלי. אבל אין שום סיכוי שהמדיה החברתית תאפשר לכם להעביר את המסר שלכם כמו שהייתם רוצים. כל הנושא של מיתוג ושפה שיווקית לא יבוא לידי ביטוי במדיה החברתית. הדף העסקי שלכם תמיד יראה וירגיש כמו הדפים העסקיים של המתחרים שלכם. אם המסר חשוב לכם הדרך היחידה היא להקים אתר שמדבר את השפה השיווקית שלכם ולמצוא את הדרך להוביל אליו את הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.
הדרך אל האינפורמציה
אין דרך אמיתית לתת ערך מוסף קבוע באמצעות המדיה החברתית. אם אתם רוצים לכתוב מאמרים שיספקו אינפורמציה מועילה ללקוחות שלכם או סתם דף "שאלות נפוצות" שהלקוחות שלכם יכולים להיעזר בו, אין דרך טובה יותר מאשר לשים אותם באתר אינטרנט עם אפשרויות חיפוש ותפריט ניווט נוח. אם הייתם רוצים לשים את המידע הזה במדיה החברתית במקרה הטוב הלקוח הסבלני היה נתקל בו במקרה. הדרך הנכונה לסדר את האינפורמציה לשימוש עתידי היא באתר מסודר.
התקשורת עם הלקוחות
לעסק עם אתר משלו יש את הלגיטימיות לפתח רשימת תפוצה מקוונת משל עצמו. ברוב המקרים זוהי רשימת כתובות דואר אלקטרוני. כאשר לקוחות פוטנציאליים מגיעים לדף העסקי במדיה חברתית ומאשרים ליצור איתם קשר בדרך כלל מקובל לפנות אליהם באותו המדיום, קרי באותה רשת חברתית. אנחנו כבר מספיק מנוסים לדעת שאי אפשר לסמוך על הרשת החברתית שתשמש צינור להעברת מסרים ללקוחות. אם בעבר לקוח פוטנציאלי היה צריך לעשות לייק לדף העסקי בכדי לקבל את כל הפוסטים והעדכונים מהעסק הרי שבשינוי האחרון באלגוריתם של פייסבוק החשיפה לנרשמי העמוד ירדה לאחוזים בודדים. בלי לשלוח את היד לכיס ולשלם לפייסבוק אין לנו אפשרות לבנות על זה שהמסר יגיע לכל הנרשמים. לאחרונה הודיעה פייסבוק כי גם מעט החשיפה הזו תרד עוד יותר. בשורה התחתונה, אם אתם רוצים לקיים תקשורת ברודקאסט ללקוחות שלכם אתם חייבים שליטה על צינור ההפצה. כמו שהתחלנו בפתח סעיף זה, משמעות הדבר היא הקמת אתר אינטרנט ופיתוח רשימות תפוצה.
לסיכום
מכל הנאמר לעיל ניתן להבין כי דעתנו היא שהקמה של אתר בית לעסק הקטן היא מתחייבת. כל עסק שרואה את עצמו פועל לשנים רבות ייטיב לעשות אם יפתח לעצמו אתר בית כבר מהשלבים הראשונים להקמתו. המשימה הזו תמיד גוזלת זמן יקר, הרבה אנרגיה ולעיתים גם ממון שלא תמיד מצוי בכיס, ומכיוון שיש אפשרויות לפעול ברשת באמצעות הרשתות החברתיות נוח לדחות אותה שוב ושוב. למרות זאת, המלצתנו היא ללמוד את הנושא עם מומחים לשיווק דיגיטלי ולהבין את חשיבות הדברים לטווח הרחוק. אתם עשויים לגלות שבסופו של דבר השד לא כזה נורא וכל תהליך ההקמה של האתר היה קל ומהיר משחשבתם ובתור בונוס קיבלתם גם מיקוד מבחינה עסקית וליטוש אסטרטגיית השיווק המקוון של העסק.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
צופי שפר
YS web design
L.Z Digital Solutions
Dsites בניית אתרים
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>