כללים ליצירת חשבון אינסטגרם (Instagram) עסקי
על הסחף הגדול של גולשים מהפייסבוק אל האינסטגרם כבר דובר רבות. מה שהתחיל בטפטוף בשנת 2017 הפך לשיטפון בשנת 2018. במיוחד על רקע השינויים התכופים באלגוריתם הפיד של פייסבוק שהתחילו עם הביקורת על הפאסיביות של פייסבוק בכל הנוגע לפייק ניוז במערכת הבחירות שהעלתה את טראמפ לשלטון והמשיך עם הסקנדל של קיימברידג' אנליטיקה שהכריח את מארק צוקרברג להופיע לשימוע בקונגרס והכניס את אנשי פייסבוק לסחרור ולשינויים נוספים באופן שבו מופיעים הפוסטים בפיד של החברים והעוקבים.
כתוצאה מכך, דפים עסקיים שעמלו עליהם במשך שנים, השקיעו בהם לא מעט כסף וצברו אלפים רבים של לייקים הפכו תוך זמן קצר לזניחים, כמעט בלתי שמישים. פוסטים שפורסמו בערוצים הללו כמעט ולא הופיעו באופן אורגני אצל משתמשי הרשת. היה קל מאוד להבין שהדרך היחידה לבצע שיווק אפקטיבי בפייסבוק היא רק באמצעות האפשרויות הממומנות.
תחושת המיאוס בקרב משתמשי פייסבוק תודלקה על ידיי התקשורת הממוסדת שראתה בעיניים כלות איך פייסבוק מפיצה תכנים שהם מייצרים ובמקביל מונעת תנועה חזרה אליהם. כל זאת הוליך לנטישה של משתמשים וירידה מאוד מורגשת בשימוש בפייסבוק, במיוחד בהיבט העסקי. במקביל לדעיכתה של הרשת החברתית הגדולה החלה פורחת האחות הקטנה של אותה הרשת – האינסטגרם. אותה רשת חברתית שנרכשה בסכום עצום של מיליארד דולר בעסקה שלא פוענחה בשעתו החלה להצדיק את הסכום העצום שהושקע בה.
עסקים רבים שתחזקו דפים עסקיים בפייסבוק החלו לגלות שאפשר לשחזר את ההישגים הקדומים שלהם בפייסבוק ברשת החדשה. השמועה החלה להתפשט לאט אבל בסופו של דבר תפסה כאש בשדה קוצים ומהר מאוד עברו כמעט כל המותגים לתחזק חשבונות עסקיים באינסטגרם כאשר חלקם זונח כמעט לחלוטין את הפעילות בפייסבוק.
במאמר כאן נפרט כמה כללי אצבע על התנהלות עסקית נכונה ביצירת ערוץ שיווק יעיל לעסק קטן שרוצה להתחיל ולפעול באינסטגרם.
דברים לעשות ודברים לא לעשות בפעילות עסקית באינסטגרם
פרסמו לעתים קרובות
פרסמו לפחות 3-4 פעמים ביום. אתם צריכים להפיץ את המסר שלכם. זה נכון במיוחד בהתחלה ובמיוחד כאשר החשבון שלכם עדיין קטן. אבל, כמובן, פרסמו תוכן איכותי. השקיעו בכל פרט, החל מהתמונה או הסרטון וכלה בכותרת, בטקסט המלווה וכמובן בתיוג (ראו סעיף להלן). קהל המשתמשים של הרשת כבר בוגר הרבה שנים של מדיה חברתית בשביל לדעת מי באמת מנסה להתחבר איתו ומי מנסה רק למכור לו.

השתדלו לפרסם בזמנים קבועים ולהיות צפויים עבור העוקבים שלכם. לאחר שבניתם בסיס עוקבים נאמן קחו פרק זמן סביר לעריכת מבדקים מהו הזמן האידאלי עבורכם לפרסום מבחינת התוצאות העסקיות שמעניינות אתכם, אם זה שיתוף מחדש, הגדלת מספר העוקבים, הגברת התנועה באתר שלכם וכדומה. עשו זאת בזהירות וברגישות, אתם לא רוצים לערער את מערכת היחסים עם העוקבים שלכם – רק לשפר אותה.
פרסמו עם אסטרטגיה
אל תפרסמו סתם כך בלי כל חשיבה. תכננו את עצמכם. בדקו היטב מה עושים המתחרים הבולטים שלכם או סתם עסקים שפועלים בתחום שלכם. זה גם רעיון טוב לנבור באינסטגרם ולעקוב אחרי עשר ואפילו עשרים עסקים מחו"ל שעושים את מה שאתם עושים. למדו איך הם פועלים. למרות שבטח בוער לכם באצבעות לרוץ ולפתוח את החשבון שלכם ולהתחיל לצבור עוקבים, כדאי להיות סבלנים במשך שבוע או שבועיים ולראות מה המצב בתחום שלכם. להבין מה עובד ומה פחות עובד ואיך הדברים עובדים. לאחר מכן תכננו את האסטרטגיה שלכם. רצוי שתהיה דומה לעסקים המובילים שמצליחים לבלוט אבל בכל זאת לעשות גם דברים שונים ואולי אפילו ייחודיים. זאת אומרת, אל תמציאו את הגלגל אבל נסו לעשות את הדברים באופן שיבדל אתכם. קהל המשתמשים באינסטגרם מעריך מקוריות וחדשנות. מצאו את השפה שלכם ונסו להעביר את המסרים של המותג שלכם בתוך הסד של הפלטפורמה.
תייגו (Hashtag) כמו שצריך
אסור להתעצל כאן. עשו את המחקר המעמיק שלכם ומצאו את התגיות הנכונות לצרף לפוסט שלכם. יש כלים שמאפשרים לבחון את היעילות של תגיות ביצירת התוצאות הרצויות לכם. אל תשתמשו בתגיות משומשות מידיי או לגמרי רוויות. הפוסט שלכם פשוט ילך לאיבוד בים של הודעות מחשבונות פופולריים יותר. ישנן אסטרטגיות שונות כיצד לבחור את התגיות היעילות ביותר לפוסטים שלכם ולמטרות שלכם. תקדישו את הזמן ללמוד אותן. בסופו של דבר, הניסיון ילמד אתכם כיצד לבחור את התגיות (hashtags) הטובות ביותר עבורכם. התגיות הן חרב פיפיות. אתם רוצים להגיע לפיד של העוקבים במינון נכון. זה מאוד קל לאבד עוקבים באינסטגרם. זה משחק של ניסוי וטעייה עד שתגיעו לדיוק שעובד לכם.

שרשרו את התגיות שלכם בסוף הטקסט, אלא אם כן הן משתלבות באופן מדויק בתוך הטקסט. השתדלו שהתגיות לא יראו ויזואלית כמו ספאם. העוקבים שלכם ישימו לב, שלא יהיה לכם ספק – הקהל באינסטגרם מתוחכם וכבר חי הרבה שנים באינטרנט. כלל אצבע הוא לא להוסיף יותר מארבע תגיות. אבל כמובן שמידי פעם מתבקש להוסיף יותר תגיות.

מיותר לציין שצריך להימנע מתגיות אסורות. הדרך הפשוטה ביותר לברר אם תגית היא אסורה היא להקליד אותה בתיבת החיפוש. אם תתקבל הודעה שלא נמצאו תוצאות, זה אינדיקציה ברורה לכך שהתגית לא רצויה.
כתבו כותרות איכותיות
נכון שבאינסטגרם הויז'ואל זה העיקר. למרות זאת, אסור לזלזל בטקסט שמלווה את התוכן הויזואלי. הטקסט יכול לעשות את ההבדל בין פוסט בלי יותר מידי engagement לבין פוסט עם המוני תגובות ועוקבים חדשים. אינסטגרם היא לא פייסבוק, אבל זה לא אומר שאתם יכולים לפרסם תמונה מעולה וטקסט מרושל. הקדישו לטקסט את הזמן הנדרש והישארו נאמנים למסרים ולסגנון שלכם. נכון שכל המומחים ממליצים להוסיף אמוטיקונים לטקסט, אבל אם זה לא מרגיש לכם נכון למותג שלכם, אתם כנראה צודקים.

נסו לכתוב טקסט מעודד שיח. ליד כל סימן קריאה השאירו מקום לסימני שאלה. אפשרו את המקום לחיבור שלכם עם העוקבים. הטקסט הוא גם המקום שבו תבצעו את הקריאה לפעולה (Call to Action) – וודאו שאתם עושים זאת נכון. גם הזמנה לתחרות היא דרך טובה לייצר engagement מתוך הטקסט. עשו זאת בהרבה הומור אבל גם בטאקט.
השקיעו בבידול ומיתוג ויזואלי
פנו למעצב או מעצבת גראפית והשקיעו בפיתוח theme מיוחד לעסק שלכם. אם העוקבים שלכם יזהו את הפוסט שלכם תוך גלילה מהירה בפיד – אתם על הסוס. הצלחתם להתקבע בתודעה שלהם כמותג מובחן.
התחברו עם העוקבים שלכם
הדבר הכי מנוגד להיגיון הוא לשבת ולייצר פוסט איכותי ואז להניח לו לנפשו. אתם צריכים להגיב לתגובות המבקרים שלכם, ולא בצורה לקונית כדי לצאת ידיי חובה, אלא כמה שיותר בהומור ועם ערך לעוקבים שלכם. תתייחסו בצורה מכובדת ומכבדת לפניות אליכם במסרים הפרטיים. פרסמו סטוריס (IG stories). צרו כותרות עם סימני שאלה, כותרות מעוררות מחשבה ומעודדות תגובה ושיח. התייחסו לעוקבים שלכם כמו לבני שיחה שנמצאים מולכם. הנימה האישית וההתייחסות הישירה יהפכו את החשבון שלכם מפלאייר פרסומי למסיבת סלון אינטימית גם אם יש לכם אלפים רבים של עוקבים.

לגבי בוטים (Instagram bots). אנחנו בקארדו חושבים שזה מנוגד לרוח האינסטגרם – אבל זאת רק האג'נדה שלנו. בפועל אנחנו יודעים שיש עסקים רבים שמגיעים לתוצאות עסקיות הרצויות להם, בעיקר הגדלת מספר העוקבים, באמצעות שימוש בבוטים. כאמור, אנחנו מסוייגים, אבל זה לא צריך להרתיע אתכם מלבדוק במה מדובר ואם זה כן יכול לעבוד עבורכם.
התחברו עם החברים של העוקבים שלכם
עודדו את העוקבים שלכם לתייג את החברים שלהם בתגובות. אין דרך טובה יותר להגדיל את מאגר העוקבים הנאמנים. המלצה שלנו, בקרו בפרופילים של החברים שתויגו. אתם יכולים ללמוד מכך הרבה דברים על המותג שלכם ועל החיבור שלו עם הקהל בצורות שיפתיעו אתכם מאוד.
שיתוף פוסטים
האצבע על כפתור השיתוף בפייסבוק הייתה קלה. אולי קלה מידי. אם טרחנו והוספנו מהעולם שלנו על הפוסט לפני ששלחנו אותו לדרכו זה כבר היה הרבה. ברוב המקרים פשוט לחצנו על כפתור השיתוף בלי להקדיש לזה מחשבה שנייה.

הכללים והנימוס המקובל באינסטגרם לפרסום מחדש הם מעט שונים. בגדול, ההבדל הוא שצריך לקבל את הרשות מהמפרסם המקורי לפרסם מחדש וכמובן לתת להם את הקרדיט. כאשר מפרסמים מחדש צריך להוסיף את התגיות #repost או #regram ולתייג את היוצר המקורי של התוכן.
השתמשו בחוכמה בהפניה מתוך שדה ה-Bio
אינסטגרם לא מאפשרת קישורים החוצה מתוך הרשת למעט בשדה ה-Bio. זה המקום שלכם לייצר תנועה של עוקבים אל מחוץ לרשת. עדכנו את השדה כך שיצביע כל פעם על הדברים האחרונים שעדכנתם במרחב הפרטי שלכם, למשל: פוסט חדש בבלוג, הפניה לסרטון חדש שהעליתם ביו-טיוב או הפניה לדף מבצע בחנות המקוונת שלכם. כדאי ומומלץ להשתמש בכתובות מקוצרות שמאפשרות מעקב אחר המקור של הגולשים שלכם ובכלל לעשות כמה שיותר שימוש באנליטיקה, גם אם אתם רחוקים מעולם המספרים והנוסחאות. תוך זמן קצר תגלו שאתם מפיקים תובנות רבות ומפתיעות ותתפלאו למצוא את עצמכם נהנים מהתהליך.
התחברו עם משפיענים
הערוץ של שיווק משפיענים הוא אחד המרכזיים כיום בכל הכרוך בשיווק דיגיטלי. עם זאת, עסקים קטנים רבים עדיין חושבים שערוץ השיווק הזה שייך רק למותגים הגדולים. אין דבר רחוק יותר מהאמת, אין עסק יותר מידי קטן. למעשה גם המשפיענים עצמם כבר לא נמדדים רק במספר העוקבים שלהם אלא בהתאמה שלהם למותג (שרוצה לפרסם) ולמסר שלו. עסקים קטנים צריכים לדעת איך להתחבר עם משפיענים, רצוי באופן אורגני, אבל לא רק. רק הזמן והניסיון ילמד אתכם איך לעשות את הדברים בצורה נכונה, טבעית וכזאת שתביא לתוצאות.

שיווק עם מספר משפיענים שקהל העוקבים שלהם מהווה התאמה טובה לקהל היעד מביא לתוצאות פנטסטיות אצל עסקים רבים. הקדישו את הזמן ללמוד איך לפעול שיווקית גם באמצעות הכלי הזה. כמו תמיד במדיה החברתית, צרו ובססו קשר אנושי עם המשפיענים לפני שתפנו אליהם בהצעות עסקיות. היו שאפתנים, אבל הגיוניים. סביר להניח שמותג אופנה יוכל להשיג שיתוף פעולה עם משפיעניות בקנה מידה קטן לפני שיוכל להגיע לשיתוף פעולה בערוצים של דוגמניות מובילות. לאט, אבל בטוח.
לסיכום
במאמר כאן דיברנו על מספר היבטים שעל עסק קטן לדעת ולהתייחס אליהם בבואו להתחיל פעילות שיווקית ברשת האינסטגרם. כמובן שמדובר רק במידע מיידי וראשוני. במהלך הדרך תגלו שהדברים לא הרבה יותר מורכבים אבל הדיוק ואיכות השיווק, וכמובן התוצאות העסקיות תלויים בפרטים הקטנים וברמת ההקפדה.
נשמח לשמוע מניסיונכם ונשמח לתת לכם במה אצלנו בקארדו לספר את הסיפור האישי שלכם באינסטגרם. אתם יותר ממוזמנים לכתוב לנו ולשתף אותנו בחוויות ובתובנות שלכם על הדרך להצלחה (או כישלון) באינסטגרם.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
לימפיד תרגום סינית ושירותי קידום אתרים בסין
Yaron Shemesh
דניאל טולצ׳ינסקי
שקוף.מדיה
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>