למה הדירוג האורגני של האתר שלי צנח?
אם אתם מפעילים אתר לעסק ועוקבים באופן רציף אחרי הביצועים שלו לביטויי מפתח נבחרים יכול להיות שראיתם לפעמים צניחה בלתי מוסברת במיקומים של מנועי החיפוש. לפעמים הסיבה לכך היא תוצאה של פעולות שעשיתם באתר שלכם שמנועי החיפוש לא אוהבים (על כך בהמשך). אבל לפעמים אין כל סיבה שיכולה להסביר את הירידה במיקומים. החשוד המידי הוא, כמו תמיד, שינוי באלגוריתם של מנוע החיפוש. אבל זאת לא תמיד הסיבה הנכונה.
צריך להדגיש. אסור להתעלם מהירידות הללו. אם יש לכם באתר משהו ש"מציק" למנועי החיפוש הסיבה הזאת יכולה להוביל לכך שההידרדרות תימשך ואתה צניחה בביצועים עסקיים, בעיקר ירידה בהמרות ובמכירות.
במאמר כאן נציג מספר נקודות שכדאי לבדוק במקרים של ירידה בדירוגים, וגם כאלה ששווה לשקול מלכתחילה כאשר פועלים על מנת לקדם את האתר. במאמר זה אנחנו מתייחסים בעיקר למנוע החיפוש של גוגל אבל הדברים רלוונטיים גם למנועי חיפוש אחרים.
רגע, האם הדירוגים באמת ירדו?
לפני שאתם מבררים למה הדירוגים שלכם ירדו, וודאו קודם שהדירוגים שלכם באמת ירדו. ענו לעצמכם על שאלה פשוטה: האם ישנם פחות מבקרים אורגניים באתר? בדקו זאת לא רק לגבי דף הבית שלכם אלא עשו סטטיסטיקות מעמיקות על מגוון רחב של דפים אצלכם באתר. כמובן, בדקו שהאתר שלכם ירד לא ברזולוציה של ימים ספורים אלא לפחות ברזולוציה של שלושה/ארבעה שבועות. אם נדמה לכם שהדירוגים ירדו במהלך סוף שבוע של חופשה או חג, זאת, כמובן, ממש לא סיבה להיכנס לפאניקה.
ואולי זה הפוך?
יכול להיות שזה לא האתר שלכם שירד במיקומים אלא אתרים אחרים ש"עקפו" אתכם במיקומים? צריך לומר את האמת, לפעמים המתחרים שלנו עושים עבודה טובה יותר מאתנו. כך שיכול להיות שאין שום בעיה עם האתר שלכם והסיבה למיקומים נובעת מכך שהמתחרים שלכם פשוט ישנים פחות שעות בלילה. כדאי לנהל מעקב לא רק אחר הביצועים של האתר שלכם אלא גם אחרי מספר מתחרים בולטים שלכם בכל ביטויי המפתח בהם אתם מתמקדים. בהחלט מותר ואף רצוי ללמוד מה המתחרים שלכם עושים היטב וליישם את הדברים בעצמכם.
ישנם מספר כלים שיעזרו לכם לעקוב אחרי מתחרים. לדוגמה: SEMrush , או STAT ורבים אחרים.
ואולי זה מקומי?
צריך לבדוק אם הירידה בדירוגים לא מתרחשת רק עבור סגמנטים מסוימים. למשל ירידה בדירוגים במובייל ולא במחשב שולחני (או הפוך), או ירידה רק בדפים מסוימים למשל דפי הבלוג, או דפי הקטגוריות וכדומה. אם הירידה מתבטאת רק בסגמנטים מובחנים סביר להניח שהפתרון הוא טכני והמיקוד צריך להיות באותם סגמנטים בלבד.
Google Search Console
אם עוד לא הפעלתם את גוגל סרצ' קונסול עצרו עכשיו את הקריאה ולכו להשמיש את המתנה הזאת מגוגל . גוגל סרצ' קונסול נותן לכם את מירב האינפורמציה לגבי כל מה שרלוונטי לקידום אורגני. אתם עשויים למצוא שם הודעות מגוגל שיכולות להסביר לכם לא מעט. תוכלו לגלות לזוועתכם שהזחלנים של גוגל אפילו לא הצליחו להגיע לאתר שלכם בכדי לסרוק אותו מאיזו תקלה טכנית כזאת או אחרת שתצטרכו לפתור. במידה והאתר שלכם נסרק תוכלו לקבל אינפורמציה מאוד חשובה שנוגעת לפרמטרים שגוגל עובדת איתם (ויש להניח גם שאר מנועי החיפוש). למשל, אפשר לראות את רשימות הקישורים החיצוניים והפנימיים באתר שלכם, כל כמה זמן הזחלן של גוגל סורק את האתר שלכם, מהם הביטויים שהובילו להצגה של האתר שלכם בתוצאות החיפוש אצל מחפשים שונים ועוד. אם יש לכם ירידה בתוצאות האורגניות - הסרצ' קונסול הינו המקום הראשון לבדוק מה השתבש.
בדקו את ה-Tracking Code
בדקו את ה-Tracking Code שקיבלתם מגוגל. שיבוש של ה-Tracking Code יכול להוביל לתקלות מוזרות מאוד בעקבות מידע לא אמין שיועבר לגוגל. בדקו את הנקודה הזאת באופן מדוקדק לפני שאתם מתחילים לבדוק אפשרויות אחרות.
בדקו את קובץ ה-Robots.txt
במסגרת התקלות הטכניות המוזרות שווה לבדוק את קובץ ה-Robots.txt. טעות של אנשים אחרים בצוות יכולה להוביל למצב שהקובץ ימנע סריקה של הזחלנים של מנועי החיפוש על דפים שכבר נסרקו בעבר וכמובן לירידה בדירוגים. זהו עניין טכני ואם אתם לא מתמצאים בו פנו למומחה, זוהי תקלה דיי פשוטה שבדרך כלל קל לתקן.
בדקו שלא השתנו URLs
כתובת URL היא מזהה ייחודי אצל מנועיי חיפוש, וזה צריך כבר להסביר את כל הסעיף הנוכחי. אם תיקחו אתר פעיל ותשנו לו את המבנה, כך שה-URL-ים ישתנו ודבר מלבד זה לא ישתנה אתם יכולים לצפות לירידה בכל הדירוגים, גם אם זו תהיה זמנית. השתדלו ככל הניתן לא לשנות את מבנה כתובות הדפים באתר. במידה ואתם כן מעוניינים לבצע שינוי שכזה וודאו שאתם עושים את זה בליווי מקצועי שיוכל להפנות את הכתובות הישנות שלכם אל הכתובות החדשות כך שכל הרקורד הישן שקיים אצל מנועי החיפוש - יישמר. אפשר אפילו להחליף שם מתחם (Domain Name) ועדיין לשמור על הוותק והדירוג שכבר נצברו במנועי החיפוש. הפניות מיוחדות אלו נקראות הפניות 301 ומטרתן הייחודית היא לאפשר בדיוק את זה, שינוי כתובות תוך שמירת הוותק שנצבר והדירוג שהתקבל במנועי חיפוש.
בדקו שלא השתנתה הניווט באתר
גם אם האתר שלכם קפא בזמן מבחינת התוכן ונראות אבל סרגלי הניווט באתר או קישורים פנימיים אחרים באתר השתנו – הדירוג שלכם במנועי החיפוש צפוי לתנודות. אפילו אם יש לכם סרגלים בהם אתם מציגים מוצרים נבחרים או הפניות לפוסטים בבלוג וכדומה, בדקו שהכול בהם פועל כבעבר. בדקו שלא נפגעו או השתנו קישורים לדפי מפתח באתר כגון דף הבית, דפי קטגוריות, רשימת מאמרים וכדומה.
שינויים באלגוריתם של גוגל
גוגל משנים את האלגוריתם שלהם באופן כמעט יומיומי. לפעמים אפילו יותר מפעם אחת ביום. טירוף! נכון שהשינויים הללו הינם בדרך כלל מינוריים ובלתי מורגשים עבור הרוב המוחלט של האתרים. אבל אם השינוי האחרון נוגע לאתר שלכם, צפו לתנודה במיקום. מידי פעם גוגל גם עורכת שינוי דרמטי באלגוריתם הדירוג שלה שמחולל מהפכה רבתי בכל דפי תוצאות החיפוש האורגני. כך שאין מה לעשות וחייבים להישאר מעודכנים בכל מה שנוגע לקידום אתרים באופן שוטף. הבשורות הטובות הן שאם אתם לא מנסים לעשות מניפולציות זולות על האלגוריתם של גוגל אלא מנסים לתת ערך למבקרים באתר שלכם – מירב הסיכויים שהעדכונים של מנוע החיפוש ישפרו, בד"כ, את המיקומים שלכם. אבל צריך להיות מודעים לכך שלפעמים גוגל "מענישים" על דברים שעשויים להיראות לכם לגיטימיים לחלוטין . אז, כמו שאמרנו, צריך ללמוד את הדברים הבסיסיים שנוגעים לקידום אתרים אורגני.
איבוד של לינקים חיצוניים
אחת הסיבות העיקריות לאיבוד הדירוג בגוגל מקורה בהסרה של לינקים חיצוניים שמצביעים על האתר. למעשה זאת "מכה" כפולה. בפעם הראשונה האתר מאבד תנועה מכיוון שיש פחות קישורים שמצביעים עליו. בפעם השנייה, האתר מאבד מהדירוג שלו בגוגל מכיוון שהאתר נחשב לפחות "סמכותי" (authority) בתחום שלו. יש הרבה כלים שמאפשרים מעקב אחרי הלינקים החיצוניים שמפנים לאתר שלנו. אבל כל זה מיותר עכשיו עם ה-Search Console של גוגל שמאפשר לעשות את זה בקלות. כאמור, אם תבחינו בירידה במספר הלינקים הנכנסים זה יוכל להסביר בקלות ירידה בדירוגים.
זאת גם אחת המוטיבציות ל"פזר" את הלינקים החיצוניים שמצביעים אליכם בין אתרים רבים ככל האפשר. משתי סיבות. הראשונה, מנועי החיפוש לא "טיפשים" הם יודעים להבין ש-100 קישורים מ-2 אתרים לא שווים כמו 100 קישורים מ-50 אתרים שונים. שנית, אם הלינקים החיצוניים שלכם מרוכזים באתרים בודדים, ירידה של אחד מהם מורידה לכם באופן חד את מספר הלינקים החיצוניים ופוגעת בדירוג שלכם אנושות.
מהירות טעינת הדפים
כידוע, גוגל כבר הצהירה כי מהירות עלית הדפים היא פרמטר קריטי בחישוב הדירוג אצלה. אם ערכתם שינויים באתר שלכם, במיוחד אם הוספת דברים כבדים שלוקח להם זמן להיטען כמו תמונות גדולות או סרטונים כבדים, זה יכול בקלות להסביר ירידה בדירוג. במקרים כאלה צריך לחשוב מחדש על הנחיצות של אותם אלמנטים שמאטים את העלייה ולשקול לכווץ אותם או להקטין אותם (במקרה של תמונות - אפשר להקטין גודל, במקרה של סרטונים – אפשר לקצר אותם).
אבל גם אם לא ערכתם שינויים באתר שלכם. מדדו את זמני העלייה של הדפים. במיוחד את זמני העלייה של הדפים במכשירים ניידים. גוגל הצהירה שהמדיניות שלה כעת היא "ניידים קודם" (Mobile First), ז"א, גוגל מודדת את זמני הטעינה במכשירים ניידים (כמו גם במחשבים נייחים) והזמנים הללו משפיעים מאוד על הדירוג.
לאתרים שנמצאים באחסון משותף עם אתרים אחרים, בדרך כלל, אין שום התחייבות מצד ספק האחסון על זמניי הטעינה. מספיק שעל השרת שלכם ישנם עוד כמה עשרות או מאות אתרים אחרים בשביל שמהירות הטעינה תתחיל לזחול והדירוגים שלכם במנועי החיפוש יתחילו לצנוח. במקרים שכאלה שווה לשקול החלפת אחסון האתר בסוגי אחסון אחרים שמבטיחים זמני תגובה טובים יותר. זה כמובן יהיה כרוך בתשלום גבוה יותר מאשר אחסנה משותפת אבל ברוב המקרים לא מדובר בסכומים עצומים וזה שווה את היכולת שלכם לשלוט במהירות העלייה.
תוכן לא איכותי
תוכן איכותי תמיד היה המטרה של גוגל בכל הנוגע לתוצאות האורגניות. בגוגל תמיד שאפו לספק למשתמש את המידע שהוא צריך ולהותיר אותו עם חווית משתמש טובה. נשמע טריוויאלי? מסתבר שזה לא כזה פשוט והרבה שנים מקדמי אתרים מתוחכמים מצאו את הדרכים "לעבוד" על גוגל ולהופיע במיקומים גבוהים גם עבור תוכן נחות. עושה רושם שבשנים האחרונות גוגל הצליחה למצוא את הנוסחאות שמאפשרות לתוכן האיכותי באמת להתבלט. אז אם האתר שלכם מלא בתוכן לא איכותי צפו לזה שהדירוג שלכם בגוגל ילך וידעך עם הזמן. השאלה היא, כמובן, מהו תוכן איכותי שגוגל מעריכה? התשובה מורכבת. אבל דיי קל להצביע על תוכן לא איכותי. למשל דפים דינאמיים שלא באמת מספקים למשתמש שום ערך מוסף, מאמרים קצרים שכל תכליתם הוא לספק "בשר" לזחלנים של גוגל, תמונות לא איכותיות שגורמות למבקרים באתר שלכם לנטוש את הדף במהירות ועוד.
הנושא של תוכן לא איכותי שמצניח את האתר בדירוגים מעביר אותנו אל הסעיף הבא.
חווית משתמש גרועה באתר
הררי מילים נכתבו על כל נושא חווית המשתמש (UX) וממשק המשתמש (UI) של אתרי אינטרנט. אתר אינטרנט שלא יספק חווית משתמש טובה יזכה לנטישה של מבקרים והסטטיסטיקות על כך לא נעלמות מעיניה של גוגל. את גוגל לא מעניין שהאתר שלכם מלא וגדוש בכל טוב, אם המשתמשים לא מוצאים את האתר שלכם שמיש ונוח עם אפשרויות ניווט טובות ונראות טובה ומזמינה – גם במנועי החיפוש אתם עומדים לצנוח בדירוגים. למותר לציין שבימנו הקושי הפך להיות כפול. עכשיו צריך לדאוג שחווית המשתמש תהיה מעולה לא רק במחשב השולחני אלא גם במסכים הקטנים במובייל. זה מאוד לא פשוט להצליח במשימה הזאת ובדרך כלל דורש מומחיות של אנשי UX/UI שעלותם לא זניחה וארגון מחדש של האתר באמצעות מפתחים שגם עלותם לא זניחה כלל, שלא לדבר על הטלטלה לאתר ותקופת התיקונים שנדרשת עד שהאתר מתייצב מחדש בכל הפלטפורמות.
אין שום דרך לעקוף את זה וכמו שכבר הזכרנו בגוגל התחילו לתת דגש משמעותי על הנראות של האתרים והביצועים שלהם במובייל שמשפיעים יותר מהנראות והביצועים שלהם במחשבים שולחניים. אז אם האתר שלכם צנח בדירוג של מנועי החיפוש, חווית המשתמש באתר המובייל צריכה להיות אחד החשודים העיקריים. אנחנו מכירים בעלי אתרים שאמרו לנו שהשימוש היחיד באתרים המקצועיים שלהם הוא באמצעות מחשבים שולחניים ואף אחד לא ניגש לאתר שלהם ממכשירים ניידים. משום כך, הם סברו, אין שום טעם להשקיע בהתאמת האתר למובייל. זה יכול להיות מאוד נכון מבחינתם, אבל זה לא משנה את העובדה שגוגל נותנת משקל גדול יותר לחוויית המשתמש במובייל על פניי הדסקטופ. הסברנו להם שאם הם לא ישקיעו את הכסף והמאמצים בהתאמת האתר שלהם למובייל הביצועים האורגניים שלהם במנועיי החיפוש יהיו עגומים.
זה מקום טוב להציע לכם להכיר את מומחי ה-UX/UI שעובדים אתנו וגם חלק ממפתחי האתרים שעובדים דרכנו ובכלל לקרוא ולהבין איך המרקטפלייס לשיווק דיגיטלי קארדו פועל.
האתר לא מתעדכן באופן תדיר
כמעט כל מקדמי האתרים מסכימים על כך שיש חשיבות ליצירה עקבית של תוכן איכותי. אם סיפקתם למבקרים שלכם יופי של תוכן איכותי ובשלב כלשהו הפסקת לייצר תוכן, מנועיי החיפוש יזהו את זה, "יניחו" שהמבקרים שלכם כבר לא בראש מעייניכם ואולי הערך שאתם מספקים להם כבר פחות איכותי ורלוונטי. בהתאם, הדירוגים על התכנים הקיימים עלולים לרדת. הנ"ל תקף גם ליצירה של תכנים לא איכותיים. אם בעבר ייצרתם תכנים איכותיים ועכשיו "התעייפתם" ואתם ממשיכים לייצר תכנים, אבל הם באיכות ירודה. צפו לכך שגם התכנים החדשים לא יצליחו למצב את עצמם במיקום גבוה וגם התכנים הוותיקים והאיכותיים עלולים להיות מושפעים מכך.
עודף של פרסומות והצעות
הסעיף הזה מתקשר לסעיף שמדבר על חווית המשתמש באתר אולם הוא עומד בפני עצמו מכיוון שבגוגל נותנים לו משקל בפני עצמו. אנחנו מדברים על עודף של פרסומות ו"התקפות" של הצעות, מסחריות ואחרות, על המבקרים באתר. שימו לב שלא נסחפתם ברצון שלכם לפרסם ולמכור. ישנם סוגים רבים ושונים של פופאפים (Popups) שאפשר להשתמש בהם. המחקרים מראים שכמעט כולם מציקים לגולשים. אבל יש ביניהם שמציקים הרבה יותר מאחרים. צריך לפעול בחוכמה רבה בכל הקשור לנושא השיווק והמכירות באתר שלא יצא שכרכם במכירות בודדות בהפסדכם במיקום בתוצאות החיפוש ובהפסד של מכירות פוטנציאליות רבות אחרות. גם כאן אנחנו סבורים שכדאי להיוועץ במומחים לחוויית משתמש עם ניסיון בתחום המונטיזציה.
כמובן, יש כאן את הנקודה של זמן טעינת הבאנרים שמתווסף לזמן טעינת התוכן עצמו וכבר דובר על כך בסעיף אחר.
קניבליזציה בין SEO ל-SEM
יכול להיות שהקידום הממומן שלכם פוגע בביצועים של הקידום האורגני שלכם. למעשה, אי אפשר להימנע מכך לחלוטין וצריך להיות מודעים לכך. אבל אם הירידה בדירוגים היא משמעותית שווה לבדוק שהקידום הממומן שלכם הוא לא הסיבה העיקרית לכך. אפשר להפנות את הקמפיינים הממומנים לדפי נחיתה שאינם דפי האתר עצמו ולבדוק שהדירוגים האורגניים באמת חוזרים למקומם בתוך ימים עד שבועות.
לסיכום
נגלה לכם כאן סוד ידוע. הנוסחה להצלחה באופן אורגני מורכבת משני פרמטרים, הראשון – התמדה. ספקו תוכן באופן רציף ומתמשך. השני והחשוב יותר – איכות התוכן. עשו את המבקרים באתר שלכם שמחים. אם תשכילו לבנות אתר שמושך אליו מבקרים והללו ישהו באתר שלכם זמן ניכר ויקבלו חווית משתמש טובה – גם במנועי החיפוש ידעו על כך והדירוגים שלכם ישתפרו בהתאם. אם זה יהיה אחרת – הדירוגים שלכם ירדו. זה עד כדיי כך פשוט.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
לימפיד תרגום סינית ושירותי קידום אתרים בסין
Yaron Shemesh
דניאל טולצ׳ינסקי
שקוף.מדיה
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>