מה זה מיקרו-קופי? למי זה חשוב? ולמה?
בהקמה של אתר חדש אנשי המקצוע עוסקים בנושאים חשובים רבים: האסטרטגיה של האתר, העיצוב הגראפי, ההתאמה למסכים שונים, וכמובן – התוכן עצמו. הרבה פעמים מגלים שההשקעה במיקרו-קופי נזנחה. מיקרו-קופי אלו הם הניסוחים הקצרים יחסית והקולעים ככל הניתן לפריטים ומסרים בתוך אתר או אפליקציה. הדוגמאות המידיות הן הודעות שגיאה, הנחיות לתשלום או הסבר כיצד למלא טופס מקוון. אבל גם הכיתוב על כפתורים, פריטי תפריטי הניווט ועוד דורשים מומחיות בתחום. מחקרים מראים שסיבה מס' 1 לכך שמבקרים ינטשו את האתר היא ניווט גרוע. זוהי רק דוגמה אחת מדוע מיקרו-קופי כל כך חשוב. פיסות המידע בתוך אתר כגון קישורים, הוראות, הודעות שגיאה והנחיות לביצוע תהליכים הם קריטיים למיצוי היכולות העסקיות של אתר עסקי, והשקעה במיקרו-קופי מקצועי תמיד מוכיחה את עצמה.
מיקרו-קופי תמיד היה קיים בעולם התוכנה. אכן, בימים שבהם גיקים ממושקפים כתבו תוכנות בעיקר עבור גיקים ממושקפים אחרים יכולנו למצוא ניסוחים מפותלים ובלתי מובנים. אבל מהר מאוד תעשיית התוכנה התמקצעה ואיתה הגיעו גם היבטים מסחריים ומחקרים שיווקיים. כבר אז הובנה החשיבות של העברת המסר הנכון בקצרה. עדיין, תחת שלטון הגיקים הנושא לא תמיד הופנם. כך וותיקי ה-MS-DOS יכולים לזכור הודעות שגיאה כמו "Abort, Retry, Fail?" שצצו מידי פעם וגרמו למיליוני אנשים להוגיע את מוחם בשאלה "מה, לעזאזל?...". גם אלו שנולדו ישירות לתוך עולם של Windows זכו להודעות שגיאה מרנינות כגון "Windows must now restart because the Remote Procedure Call (RPC) service terminated unexpectedly.” מלווה בדרך כלל בטיימר שסופר לאחור לקראת סוף העולם. בעידן האינטרנט אין אחד מאיתנו שלא נתקל בהודעה מלאת המשמעות “404 – Page Not Found” שהקנתה למספר 404 תהילת עולם אבל גרמה לרבים לגרד את הפדחת בתימהון. כל אלו דוגמאות למיקרו-קופי שנולדו, סביר להניח, במוחות של מתכנתים. לשמחתנו יותר ויותר מנהלים מבינים את המשמעות של המיקרו-קופי על חוויית המשתמש וניכר שמוקדשת לכך תשומת הלב הראויה.
דוגמאות למיקרו-קופי
פעמים רבות מיקרו-קופי "אגבי" עושה את כל ההבדל וקובע אם הגולשים ינקטו בפעולה או יבחרו לוותר. לדוגמה, כיתוב שמבטיח ללקוח שהתשלום המקוון לא יתחדש באופן אוטומטי יכול להיות העידוד הפסיכולוגי המכריע שישכנע את המשתמש למסור את פרטי כרטיס האשראי שלו. מיקרו-קופי חכם יכול לחולל פלאים לאווירה שמשדר אתר. פיסות טקסט קצרות ומחושבות יכולות להוסיף נופך של מקצועיות ורצינות לאתר או לחילופין להקנות לו תחושה של קלילות וזרימה. לשם המחשה נציג כאן מספר דוגמאות למיקרו-קופי שהפכו לסטנדרט באתרים רבים. נדגיש שמדובר בטעימה על קצה המזלג שלא עושה חסד עם היכולות ששימוש במיקרו-קופי מאפשרות.
בקשת אימייל
לא משנה אם משתמשים באימייל כשם משתמש לאתר או אם מבקשים אימייל כדי לשלוח פרטים על המנוי שנרכש זה עתה - כיתוב קצרצר כדוגמת "לעולם לא נשתף את האימייל שלך ולא נשלח ספאם" יכול להיות מכריע עבור משתמשים רבים.
בקשה לתאריך לידה
משפט כמו "האפליקציה מאפשרת תקשורת בין זרים ואנחנו מחויבים לפעול כדי למנוע הרשמת קטינים" עשוי להפחית מאוד את התנגדות המשתמשים לשתף את הפרט האינטימי הזה. בכל מקום שבו המשתמש נדרש למסור פרטים רגישים כדאי להסביר בקצרה מדוע הפרטים הללו חיוניים לתפקוד השירות.
הודעות שגיאה מפורטות
הכי קל להוציא הודעת שגיאה בנוסח "ישנן שגיאות בטופס, אנא בדקו ושלחו שנית". עשו את המאמץ ופרטו מה בדיוק שגוי. לשים כוכבית אדומה ליד השדה השגוי זה בהחלט רצוי אבל כדאי גם להוסיף בראש הטופס "מספר תעודת הזהות שגוי, אנא בדקו שאין שגיאת הקלדה". המשתמשים יעריכו את זה מאוד. לא תאמינו כמה פעמים זה יהיה מה שימנע מהם לסגור את הטאב מבלי לשלוח את הטופס.
"רמזים" בתיבות הטקסט
כולנו מכירים את הטקסט הבהיר שמופיע בתוך תיבות טקסט - רומז למשתמשים מה צריך למלא בהן ונעלם מיד כשמתחילים להקליד בתיבה. זהו בדיוק המקום למיקרו-קופי איכותי. לא מספיק שכותרת תיבת הטקסט תהיה "בחרו סיסמה". רמז כדוגמת "8 תווים לפחות, מהם לפחות שתי ספרות ושני תווים מיוחדים" יעזור למשתמשים לצלוח את שלב ההרשמה באופן חלק בהרבה.
מיקרו-קופי באתר הקטן
כאשר מדובר בעסק קטן הקפדה על מיקרו-קופי חשובה שבעתיים. ניקח לדוגמה את נושא הפגת חששות המשתמשים למסירת פרטים רגישים. לגולשים שנקלעו לאתר של מותג גדול יש פחות עכבות. הם יוצאים מנקודת הנחה שהמידע אותו הם משתפים יישמר מאובטח בידיים טובות ולא יועבר הלאה לגופים אחרים. לגולש מזדמן הרבה יותר קל למסור את מספר כרטיס האשראי שלו לאתר סיני גדול מאשר לאתר הישראלי החדש שמוכר תחפושות לפורים. זוהי כמובן הטיה שאינה בהכרח נכונה, וכבר ראינו ענקיות כמו eBay ו-Yahoo שנפרצו, אבל כך הם פני הדברים. האתר החדש למכירת תחפושות צריך "להתאמץ" הרבה יותר בכדי להשקיט את חששות הגולשים ולבנות אצלם ביטחון.
ראינו כבר לא מעט אתרים, חלקם מוצלחים ומושקעים, שמנסים לייצר אצל הגולשים ביטחון באמצעות דף מיוחד שמספר אודות האתר, מיהם העומדים מאחוריו והמאמצים הרבים שהושקעו באבטחתו. זהו דף שספק אם נקרא עד הסוף, ספק אם התקבל באמון אצל הגולשים וספק רב אם הצליח במשימתו.
אמון וביטחון אינם דברים שמופעלים באופן רציונאלי, אלו דברים רגשיים שנבנים מהצטרפות של פרטים. הדרך לאמון עוברת במיקרו-קופי נכון שמפוזר לאורך כל תהליך הגלישה באתר, החל מהיכרות, המשך בניווט וכלה בדף הרכישה. במקום להוגיע את המשתמשים בתיאור האבטחה ולציין כל מיני ISO-ים ממוספרים, הודעה קטנה מלווה בחץ שמצביע על תיבת הכתובת במקום בו הדפדפן מדגיש שהדף מאובטח יכולה לעשות עבודה טובה בהרבה. לרוב האנשים אין ממש מושג מהו פרוטוקול ה-HTTP ובטח שלא מה משמעות ה-HTTPS, אבל רובם למדו לבטוח בסימולים הירוקים של הדפדפנים. מיקרו-קופי מושקע יצליח במקומות שבהן הודעות ארוכות ומפורטות ייכשלו.
לסיכום
מיקרו-קופי הוא מושג שלא רבים מחוץ לעולם ה-UX מכירים ועוד פחות מצליחים לעמוד על חשיבותו. העובדה היא ששימוש נכון במיקרו-קופי יכול לשנות את חווית המשתמש מקצה אל קצה ולהקפיץ את הביצועים העסקיים של האתר. השם "מיקרו-קופי" מרמז על כך שמדובר בפיסות מידע קצרות אבל, כמובן, לכתוב אותן זוהי אמנות. לאתרים גדולים המיקרו-קופי חשוב מאוד. לאתרים של עסקים קטנים המיקרו-קופי קריטי. לעסקים קטנים ודליי תקציב הבשורה הטובה היא שאפילו אם האתר כבר עלה לרשת והוא חי ופועל, אין צורך לערוך בו שינויים מפליגים ויקרים. ניתן לשפר אותו באופן ניכר ומדיד באמצעות השקעה במיקרו-קופי איכותי.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
כותבים מקצועיים במאגר קארדו...
פיטנגו שיווק דיגיטלי
תוכן לעניין
כותבת ראשית
klap סטודיו לבניה ועיצוב של אתרים
צריכים תכנים איכותיים שבאמת יקדמו את האתר שלכם?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>