ערוצים של שיווק דיגיטלי
כל עסק מכיר היום את המונח "שיווק דיגיטלי". כולנו מוצפים כל יום וכל היום במסרים שיווקיים בכל מקום שנלך. אם זה באתרי חדשות גדולים, באתרי מדיה חברתית, בחיפושים במנועי חיפוש ובמקומות נוספים רבים. בתור צרכנים של שיווק דיגיטלי אנחנו מודעים היטב לשיווק הדיגיטלי. בתור בעלים של עסק אנחנו מודעים לכך שפעילות של שיווק דיגיטלי היא חיונית להצלחת העסק. סך הכול לאדם ברחוב יש תחושה שהוא יודע מה זה שיווק דיגיטלי. אבל אם ננסה לבקש ממנו להגדיר מה זה אומר בדיוק, אנחנו צפויים לשמוע הרבה גמגומים. לבעלי עסקים קטנים היכרות עם תחום השיווק הדיגיטלי חשובה במיוחד בעיקר מפני ששיווק דיגיטלי מציג אפשרויות רבות לשיווק בתקציבים מאוד נוחים. המאמר כאן בא להציג את האפשרויות השונות שעומדות בפני עסק שרוצה לשווק עצמו באמצעים דיגיטליים, לקדם את המותג ולהגביר מכירות.
קידום אתרים (SEO)
למרות כל הניסים והנפלאות שניתן לעשות עם פרסום ממומן, עדיין רובם המוחלט של הכניסות לאתרי האינטרנט מגיע מתוצאות החיפוש האורגניות. המטרה של קידום אתרים היא לדאוג לכך שההפניה לאתר העסק יופיע גבוה ככל הניתן בתוצאות החיפוש עבור מילות מפתח רבות או משמעותיות ככל האפשר. קידום אתר איננו זבנג וגמרנו. קידום של אתר זהו תהליך מתמשך, השיפור בתוצאות הוא איטי ודורש תחזוקה חודשית. עסק שרוצה להגיע למקומות הראשונים ולהחזיק בהם חייב להשקיע בדבר באופן חודשי. בדרך כלל הדבר כרוך בתשלום קבוע לסוכנות פרסום אשר דואגת לכל הנדרש באופן רציף.
שיווק במנועי חיפוש (Search Engine Marketing - SEM) / תשלום עבור קליק (PPC)
בדרך כלל כשאנשים מדברים על PPC הם מתכוונים לאפשרות שבה מנהלים קמפיין בגוגל כך שעבור מילות מפתח מסוימות כתובת האתר של העסק מופיעה בתוצאות החיפוש עם אינדיקציה זערורית שמבהירה שמדובר במודעה ולא בתוצאה אורגנית. עצם הופעת המודעה לא כרוכה בתשלום אבל אם משתמש הקליק עליה העסק מיד מחויב בתשלום. התשלום נע בין אגורות ספורות עבור מילות מפתח לא מבוקשות ועד לעשרות שקלים בתחומים בהם יש תחרות רבה (לפי נתוני גוגל העלות הגבוהה ביותר היא בתעשיית הביטוח). התשלום הממוצע הוא מספר שקלים בודדים לקליק. פעמים רבות עסקים שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום השיווק הדיגיטלי נרתעים משימוש בערוץ זה. בעיקר מהחשש ההגיוני שמתחרים יקליקו על המודעות שלהם ויבזבזו להם את תקציב השיווק. חשש זה לא בלתי מבוסס אך ישנם דרכים להתמודד עם מצבים אלה. בדרך כלל הדבר כרוך בתשלום חודשי לכלים שמאפשרים לזהות ניסיון שכזה.
שיווק ברשתות חברתיות (Social Media Marketing - SMM)
המונח "שיווק ברשתות חברתיות" לרוב העסקים נשמע שקול לביטוי "שיווק בפייסבוק". הדומיננטיות של פייסבוק אכן מוחלטת, ויש לכך סיבות רבות וטובות. על אף זאת, עדין ישנן רשתות חברתיות רבות שהשיווק בהן עשוי להיות זול ויעיל משמעותית מפייסבוק לצרכים המתאימים. יש את אינסטגרם (Instagram) לתחום האוכל ושאר תחומים שמצטלמים היטב, את סנאפצ'ט (Snapchat) לצעירים, את אטסי (Etsy) ופינטרסט (Pinterest) בתחום העיצוב, את לינקדאין (LinkedIn) לעסקים, טוויטר (Twitter) ורשתות רבות אחרות. שיווק ברשתות חברתיות הוא הדרך הטובה ביותר להיות בקשר רציף ומתמשך הן עם לקוחות קיימים והן עם לקוחות פוטנציאליים. יצירת מערכת יחסים עם הלקוחות היא הדרך הטובה להגיע לביצוע עסקה. השימוש ברשתות חברתיות, בעיקר פייסבוק, מאפשר להגיע בצורה כמעט כירורגית לקהל הלקוחות הפוטנציאלי של העסק. באמצעות השיווק ברשתות חברתיות אפשר להשיג כמעט כל מטרה שיווקית, החל מהיכרות עם המותג וכלה בהשגת לידים או מכירות. ניהול שיווק במדיה חברתית יכול להיעשות על ידיי אנשי העסק עצמם עד רמה מסוימת. אבל אם רוצים לנצל את מלוא הכוח שמעמידה הרשת החברתית למפרסמים צריך לפעול באמצעות סוכנות שיווק דיגיטלי מקצועית שתנצל את התקציב בצורה מתוחכמת ויעילה.
יחסי ציבור ממומנים
יחסי ציבור ממומנים יכולים להיות הכנסה של תוכן שיווקי כמאמר באתר חדשות גדול. פעמים רבות זה יהיה תוכן שמוסווה ככתיבה עיתונאית ואפילו תחקירית כאשר שירותי המותג והמותג עצמו יוצגו כחלק מהמאמר או כפתרון לבעיה. לעיתים המותג יוצג רק בצורה חתימה בתחתית המאמר. החשיפה הגדולה שהאתר הגדול מאפשר, תוביל לעלייה דרמטית בפניות למותג כמו גם במכירות. ערוץ שיווק זה איננו זול, בדרך כלל, אבל יתרונותיו הם חשיפה גדולה וכן שיפור משמעותי במוניטין המותג. פעמים רבות את התוכן שיוצר עבר ערוץ שיווק זה מציפים באתרים שונים באמצעות מנגנונים כגון אאוטבריין וטאבולה שמציעים לגולשים את התוכן הממומן במסגרת הצעות של תוכן נוסף לקריאה.
שיווק תוכן (Content Marketing)
שיווק תוכן מסתמן כשיטת שיווק מנצחת. בשיווק תוכן הרעיון הוא לפתח תכנים שהלקוחות הפוטנציאליים היו רוצים לצרוך. למשל, טכנאי מזגנים יכול להפיק סרטון שבו הוא מדגים איך להכין את המזגן לקראת הקיץ. באופן כללי הרעיון הוא לספק לצופה מידע בעל ערך ארוז בצורה מעניינת כך שהלקוח הפוטנציאלי ירצה לצפות בו או לקרוא אותו. החוכמה היא לא לנסות לשווק את המוצרים או השירותים של העסק בצורה ישירה אלא לספק תוכן מעשיר שיביא את הלקוח אל אתר העסק או לדף שלו במדיה החברתית ושם כבר הלקוח ייחשף ליכולות של העסק. ישנם יתרונות ניכרים לשיטת שיווק זו. למשל, הפקת תכנים שכאלו מייצבת את העסק כסוג של אוטוריטה בתחום. הרבה פעמים אלו תכנים שהלקוחות שמחים לשתף וכך נוצרת חשיפה למותג. התוכן שנוצר הוא בדרך כלל תוכן מקורי ובעל ערך - מנועי חיפוש מתגמלים מאוד סוג כזה של תוכן ועוד ועוד.
אחת מהיתרונות של שיטת שיווק זו היא העובדה שמדובר בהצגת תחום המומחיות של העסק. מעצם כך פעמים רבות העסק יכול לפעול באופן עצמאי בלי להזדקק לליווי צמוד של אנשי מקצוע מתחום השיווק. כך שעסק חרוץ בעל יוזמה יכול ליצור לעצמו ערוץ שיווק משמעותי שתלוי בעיקר במידת המוטיבציה שלו.
שיווק תוכן עדיין יזדקק לאמצעי הפצה, לכן בדרך כלל נראה את שיווק התוכן מופעל יד ביד עם אחת משיטות השיווק הדיגיטלי שתפקידן להגיע אל כמה שיותר זוגות עיניים.
שיווק שותפים (Affiliate Marketing)
שיווק שותפים הוא למעשה סוג שיווק שבו העסק עושה מיקור חוץ (outsource) לנושא השיווק ומעביר אותו לידיים של אחרים. זהו סוג השיווק הדיגיטלי היחיד שבו משלמים לא עבור התנועה (Traffic) אלא רק עבור תוצאת ההמרה (Conversion). הרעיון הוא שאנשי מקצוע בתחום השיווק לוקחים על עצמם את שיווק העסק כאשר התשלום הוא עבור ליד או מכירה. בדרך כלל התשלום הוא אחוז מסוים מהמכירה, אבל התשלום יכול גם להיות תעריף קבוע. סוג שירות זה, בדרך כלל, פחות מתאים לעסק הקטן.
שיווק ויראלי (Viral Marketing)
שיווק ויראלי מוצלח יכול להפוך כל עסק לסיפור סינדרלה. הרעיון של שיווק ויראלי הוא לייצר מוצר דיגיטלי, סרטון, מאמר, טוויט, תמונה וכד' שיהיה מספיק מעניין ובידורי או בדיוק בזמן המתאים לטרנד מסוים, כך שאותו מוצר דיגיטלי יופץ וישותף על ידיי ההמונים. זוהי שיטת שיווק שמאפשרת הגעה ללקוחות פוטנציאליים רבים מאוד בתוך זמן קצר. העניין הוא שבכדי לייצר את הבאזז הנדרש צריך לא רק יכולת והבנה עמוקים בתחום השיווק הדיגיטלי אלא גם הרבה מזל. אם זה לא תפס העסק נשאר עם סרטון או מאמר שכנראה עלו לו לא מעט, לא קיימו את המצופה ובסבירות גבוהה גם לא יהיו שימושיים בעתיד.
שיווק משפיענים (Influencer Marketing)
סוג שיווק זה מתבצע בשיתוף פעולה עם אנשים שכבר יש להם קהל עוקבים משמעותי. עד לשנים האחרונות שיווק משפיענים היה בעיקר שיווק באמצעות ידוענים. להתחבר עם כוכב רוק שירכיב את משקפי השמש מהקולקציה החדשה תמיד היה רעיון טוב. בזמננו אנו כשיש אושיות רשת בתחומים כל כך שונים ומגוונים שיווק המשפיעים כבר לא מחייב שיתוף פעולה עם סלבריטי. מספיק להתחבר עם הילדה המקובלת מהתיכון שיש לה אלף עוקבים באינסטגרם. אם אתם פיצריה משפחתית בשכונה ושילמתם לה כדי להצטלם עם קרטון הפיצה שלכם, אתם תצטרכו מאבטחים בזמן הקרוב כדי לשמור על הסדר.
שיווק ווידאו (Video Marketing)
שיווק ווידאו הוא התחום החם ביותר בעולם השיווק הדיגיטלי כיום. אין מומחה שלא מסכים על כך שהווידאו כאן כדי להישאר. שיווק ווידאו יכול להתבצע בצורות שונות ובקלות עשוי ליפול באחת או יותר מקטגוריות השיווק הדיגיטלי האחרות – בעיקר שיווק תוכן. יותר ויותר אנחנו רואים שימוש בווידאו כדי להעביר מסרים שיווקיים בצורה מעניינת והרבה פעמים יצירתית. הווידיאו מקבל תמיכה מוגברת מצד גופי שיווק שונים. למשל בפייסבוק שידור חי מקבל קדימות וחשיפה בולטת בדף של העוקבים. שיווק ווידאו הוא תחום בפני עצמו ויש דרכים שונות לנצל את הכוח שלו. אחת מהדרכים היעילות שעדיין לא מנוצלת כראוי לשיווק היא וובינרים. ישנם עסקים רבים שיכולים לנצל את הידע שלהם כדי לארח צופים רבים וללמד אותם דבר מה באופן ישיר באמצעות שידור אינטראקטיבי. זוהי דרך מצוינת להגיע לקהל בסוג של תוכן סופר איכותי, להתקבע כאוטוריטה בתחום ולעשות שירות שיווקי מעולה לעסק ולמותג.
שיווק בדואר אלקטרוני (Email Marketing)
שיווק בדואר אלקטרוני הוא דרך מצוינת לשמר ולטפח מערכת יחסים עם לקוחות קיימים והוא אחד מערוצי השיווק הדיגיטלי הממירים ביותר. כל נושא השיווק באימייל הוזנח מעט בעקבות נושא דואר הזבל שגרם להסתייגות מוחלטת של הצרכנים מדרך פעולה זו. אולם כעת, ובהתאם לחוק במדינות רבות - כולל ישראל, שיטת שיווק זו חוזרת להיות לגיטימית ומשרתת נאמנה את העסקים שעושים בה שימוש נכון. הדרך היעילה ביותר לפעול בשיווק אימייל דומה מאוד לנאמר לעיל בעניין שיווק תוכן. הרעיון הוא לא לנסות "לדחוף" מוצרים או שירותים אלא לשלוח ללקוחות תוכן איכותי, מעשיר ומושקע. מעבר לעובדה שהתוכן מגיע ללקוחות שכבר יצרו אתכם קשר (ואפשרו לכם לשלוח להם אימייל בהתאם למוגדר בחוק) האימיילים עצמם פעמים רבות מופצים הלאה מאנשים לחבריהם. תוכן שהתקבל אצל אדם מאת חברו נחשב לתוכן בעל אמינות גבוהה במיוחד ומתקבל ברצון רב.
מודעות פרסום באתרים ובאפליקציות (Banners)
כולנו מכירים את מודעות הפרסומת (Banners) שנמצאות בכל אתר ובהרבה מאוד מהאפליקציות החינמיות. הבאנר יכול להגיע בצורות שונות, חלקן גראפיות וחלקן טקסטואליות. צורת שיווק זו היא הקרובה ביותר לעולם הפרינט. המודעות יוצגו באתרי אינטרנט, בעיקר אתרים מובילים עם הרבה תנועה ובאפליקציות מובייל, בדרך כלל החינמיות שבהן. זהו סוג של פרסום שיש בו חשיפה רבה אולם הוא איננו קולע במדויק בקהל הלקוחות הפוטנציאלי. עם זאת, הוא איננו זול ולכן פרסום באופן הזה משדר לקהל הלקוחות מסר על החוסן ולעיתים על השאיפות של העסק.
פרסום בסמס (Sms Marketing)
סוג פרסום זה נמצא בשימוש בעיקר אצל לקוחות קיימים והוא מאפשר לעסק להישאר בקשר ישיר ומיידי עם לקוחותיו. זהו סוג פרסום שאפשרויותיו מוגבלות יחסית ויתרונותיו מעטים. הרבה פעם הוא מרגיש למשתמשים כמו פלישה למרחב האישי שלהם ויש להשתמש בו במשורה.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
תוכן לעניין
פיטנגו שיווק דיגיטלי
משרד לשיווק ופרסום ״אריאל״
websem שיווק דיגיטלי
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>