פינטרסט (Pinterest) לעסקים קטנים – היכרות עם רשת חברתית ויזואלית וצעירה
בזמנים שהיום נראים לנו כמו התקופה שבה הרומאים הסתובבו בארץ בחצאיות מיני מעור היינו נוהגים לשמור דברים באמצעות נעיצה שלהם על לוח שעם בנעץ צבעוני. על הלוח הזה, בעיקר במשרדים, אפשר היה למצוא תמונות של המשפחה, ציורים של הילדים, מתכון שגזרנו מהעיתון, פתקיות עם תזכורות מהבוס וכמובן, פתקית צבעונית שעליה רשומה הסיסמה הסודית למחשב באותיות של קידוש לבנה – כי אין כמו אבטחת מידע. בצד, על נעץ קטן ומיותם – היה מונח המפתח לשירותים של המשרד. היו ימים...
פינטרסט הוקמה עם המחשבה להיות למשתמשים לוח שעם וירטואלי שבו הם יוכלו לנעוץ כל מיני פריטים שבהם נתקלו במהלך השיטוטים שלהם ברשת. הנעיצות יכולות להיות תמונה שהם אהבו באתר מקרי, מאמר שקראו או שרצו לשמור לקריאה מאוחרת, סרטוני וידאו וכד'.
פינטרסט של היום היא בדיוק זה עם שתי התכונות הטכנולוגיות המתבקשות. הראשונה, אין מגבלה של מקום ויש המון דברים לשמור – אז יש יותר מ"לוח שעם" אחד ואפשר לתת לו כותרת, למשל – "מתכונים", "תמונות מצחיקות", "טכנולוגיה", "אופנה" וכדומה. השני, מכיוון שיש משתמשים רבים ברשת אפשר ללמוד את תחומי העניין של כל אחד, למצוא משתמשים עם תחומי עניין דומים ולהציף אצל האחד דברים שהשני נעץ. כמובן שאז מתבקש שמשתמשים יוכלו, בדומה לטוויטר (Twitter), לעקוב אחד אחרי נעיצות השני והנה הושלם האלמנט המרכזי של רשת חברתית. זה כבר לא רק אתר לנעיצות של פריטים על לוחות שעם אלא זאת רשת שמאפשרת קשר בין אנשים. במילותיו של בן סילברמן (Ben Silverman) מי שהגה את הרשת והמנכ"ל שלה, מטרת הרשת היא לעזור לך לגלות רעיונות על עצמך.
כאמור, הרעיון הבסיסי בפינטרסט הוא לסדר את הנושאים שמעניינים את המשתמש בצורה של לוחות מודעות שנקראים בורדס (Boards). הלוחות הם המקבילה הפינטרסטית לספריות של קבצים. את הלוחות הללו המשתמשים יכולים למלא בדברים שהם מצאו אצל משתמשים אחרים או דברים שהם ראו ברחבי הרשת ורצו לשמור לעצמם. השמירה מתבצעת באמצעות לחיצה על כפתור עם צלמית נעץ ונקראת "נעיצה" או באנגלית Pin. ההעדפה הברורה היא לתכנים ויזואליים – תמונות וסרטים.
למרות שפינטרסט עשויה להיראות כמו רשת חברתית של עוקבים ונעקבים היא למעשה הרבה יותר מנוע חיפוש מאשר רשת חברתית דמוית טוויטר וויזואלי. למעשה, האלגוריתם של פינטרסט עובד יותר כמו האלגוריתם של פייסבוק (Facebook) מאשר האלגוריתם של טוויטר. בטוויטר כל ציוץ מגיע מיד לכל העוקבים אחר החשבון. לפייסבוק יש אלגוריתם מורכב (וסודי) אשר מחליט אלו מהחברים שלך יראו את הפוסטים שלך ובאיזה מיקום בפיד. גם לפינטרסט יש אלגוריתם משלה הנקרא פיד חכם (Smart Feed) אשר מחליט מה תהיה הנראות של הנעיצה בקרב העוקבים כאשר אחד הפרמטרים המרכזיים בו הוא אחוז הנעיצה-מחדש של נעיצות קודמות בחשבון.
איך עובדת פינטרסט?
בפינטרסט שמו דגש משמעותי על עניין הויזואליות והיא עשויה להיראות מבלבלת מעט למי שהתרגל למראה של רוב הרשתות החברתיות כדוגמת פייסבוק, טוויטר, לינקדאין (LinkedIn), אינסטגרם (Instagram) ואחרות בהן יש פיד (feed) המכיל את הפוסטים שמוצגים לעיני המשתמש ונגלל בצורה אנכית. בדף הבית של פינטרסט מקבלים מסך מרוצף מלבנים בגדלים ואורכים שונים בהם תכנים שפינטרסט סבורה שיעניינו אותנו לפי הפרופיל שהיא הרכיבה בהתאם להעדפות שלנו. המשתמשים מוזמנים לצפות בתכנים ואף לשמור אותם (RePin) בלוחות משלהם. ניתן לעקוב אחרי משתמש מסוים או אחרי לוח ספציפי שלו. כל תמונה שאנחנו רואים בלוח של משתמשים אחרים ניתן לנעוץ-מחדש (RePin) גם בלוח פרטי שלנו.
מלבד ה-Pin הרגיל ישנו גם מה שמכונה Rich Pin. זהו סוג של Pin שאיננו זמין לחשבונות רגילים אלא רק לחשבונות עסקיים והוא מאפשר הוספה של מידע על ה-Pin. ישנם ארבעה סוגים של Rich Pins – אפליקציה, מוצר, מתכון ומאמר. ה-Rich Pins מאפשרים הוספת כיתוב רב וחשוב כגון כותרת, תאריך, שם הכותב, כפתורי קריאה לפעולה ועוד. ה-Rich Pins הם מסימני ההיכר של חשבון פינטרסט מקצועי, הם זוכים לאחוזים גבוהים יותר של נעיצה מחדש וסטטיסטית מעלים את כמות העוקבים אחר החשבון. ה-Rich Pins מאופשרים רק בחשבונות עסקיים עליהם נדבר בהמשך.
פרופיל של משתמשי פינטרסט
לפינטרסט יש תדמית קצת אליטיסטית. בהתאם לכך קהל המשתמשים שלה משכיל יותר באופן מובהק מהקהל שנמצא ברשתות חברתיות אחרות. הממצאים מראים שהאתר נמצא בשליטה נשית מוחלטת. 80% מהמשתמשים שלו הן משתמשות. רובן בגילאי 25-35 בעלות השכלה על-תיכונית שמשתכרות מעל הממוצע בסביבתן. בניגוד לסנאפצ'ט (Snapchat), רשת חברתית נוספת שמאכלסת בעיקר צעירות ומתחילה להראות סימנים של איזון בין גברים ונשים, בפינטרסט הסטטיסטיקה של 40% הרשמות חדשות לגברים ו-60% לנשים מבטיחה שתישמר ההגמוניה הנשית גם בשנים הקרובות. למעשה, גברים אחראים רק ל-7% מה-Pins בפיטנרסט. הנה עובדה שהפתיעה אותנו – ילדיי דור ה-Y משתמשים בפינטרסט באותה המידה בה הם משתמשים באינסטגרם. אותם מילניאלס (ילדי דור ה-Y) היו הסיבה המרכזית לאובססיה של צוקרברג לנסות לרכוש את סנאפצ'ט. [כתבנו על זה במאמר על סנאפצ'ט.] אחרי הכישלון שלו לרכוש את סנאפצ'ט, אנחנו לא נופתע אם נקום בוקר אחד לגלות שמארק שלח את היד לכיס וקנה את פינטרסט. אם זה יקרה, כדאי מאוד כבר להיות עם פרופיל חזק בפינטרסט מכיוון שאפשרויות השיווק המשולבות של פינטרסט-פייסבוק יהיו אדירות. אגב, הוא יצטרך לשלוח את היד עמוק לכיס, נכון לתחילת 2018 שווי השוק של פינטרסט הוא 11 מיליארד דולר. לא בדיוק כסף קטן.
מה נותן חשבון עסקי בפינטרסט (Pinterest Business Account)?
למרות תדמיתה של פינטרסט כרשת חברתית בה התכנים מיוצרים בעיקר על ידיי משתמשים אשר נמצאים בה למטרות הנאה בלבד, הנתונים הרשמיים הם ששני שליש מהתכנים בפינטרסט מיוצרים על ידיי חברות מסחריות. פינטרסט בהחלט צריכה להיות רכיב במנוע שיווק של עסק קטן שפועל במדיה החברתית.
למעשה, אין סיבה לא לפתוח חשבון עסקי, וניתן גם להסב חשבון רגיל לחשבון עסקי בקלות רבה. חשבון עסקי איננו עולה פרוטה ויש לו יתרונות רבים וחשובים לעסק. ראשית, חשבון עסקי מאפשר להציג את שם העסק בפרופיל שלכם במקום את שמכם. מבחינה מיתוגית זהו מהלך חשוב. שנית, תהיה לכם גישה לכלי אנליטיקה חשובים. שלישית, תהיה לכם אפשרות לנעוץ Rich Pins אשר באופן מידי יקנו לחשבון שלכם מראה מקצועי. רביעית, תוכלו לקדם בתשלום את הנעיצות שלכם (Promoted Pin).
ה-Promoted Pins דומים מאוד לפוסטים מקודמים בפייסבוק ולמודעות טוויטר במובן הזה שאתם צריכים קודם כל לנעוץ אותם בחשבון שלכם ואז לקבוע קמפיין שיריץ אותם עם כל האפשרויות שאנחנו רגילים אליהם מפייסבוק: שם הקמפיין, אורכו, עלות כוללת, עלות יומית וכו'. ההבדל המרכזי מפוסט מקודם בפייסבוק הוא שישנם שני סוגי קמפיינים. ישנו קמפיין תנועה (Traffic Campaign) שבו משלמים כאשר המבקר בלוח שלכם לוחץ על הנעיצה ומגיע לאתר הבית של העסק, ז"א המשתמש יוצא מפינטרסט. הסוג שני מכונה קמפיין אנגייג'מנט (Engagement Campaign) ובו משלמים כאשר משתמש לוחץ על הנעיצה שלכם או עושה לה RePin, ומטרתו היא בעצם להגדיל את המודעות למותג בתוך פינטרסט עצמה.
מעבר לכל היתרונות שמנינו לעיל, אם אתם עסק קטן שפועל בפינטרסט עם אינטרס מסחרי אתם מחויבים לפתוח חשבון עסקי. תנאי השימוש של פינטרסט מבהירים כי במידה ואתם עושים שימוש מסחרי בפלטפורמה שלהם – והפניה של משתמשים אל אתר הבית שלכם נחשבת פעילות מסחרית – אתם מחויבים להקים חשבון עסקי.
לסיכום
אין נתונים רשמיים לגבי השימוש בפינטרסט בישראל. אנחנו משערים שהסטטיסטיקות הידועות נכונות גם לארץ. אם העסק הקטן שלכם פונה לנערות ונשים צעירות אתם חייבים לבדוק את האפשרויות שלכם שם. גם אם העסק הקטן שלכם לא פונה לנערות ונשים צעירות עדיין כדאי לגשש ולבדוק האם רעיונות יצירתיים יזרימו לכם תנועה ולקוחות מהמקור הלא צפוי הזה. כמו שאנחנו תמיד טוענים, איפה שנראה שזה הכי לא מתאים – שם נמצאות ההזדמנויות. המתחרים שלכם כנראה לא שם ויכול להיות שיש שם שדה בתולי לכבוש.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
תוכן לעניין
פיטנגו שיווק דיגיטלי
משרד לשיווק ופרסום ״אריאל״
websem שיווק דיגיטלי
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>