המרקטפלייס הישראלי לשיווק ברשת
כל המומחים להקמת אתרים, מדיה חברתית, קידום אתרים ותוכן
פרסום במסרונים – למה פרסום באמצעות סמס היא שיטת שיווק שמתאימה גם לעסקים קטנים ומקומיים
עסקים קטנים בישראל כמעט ולא משתמשים במסרונים (סמסים) ככלי שיווקי. לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה – חוסר ידע טכני – הרבה יותר אנשים יודעים איך שולחים אימיילים או מפרסמים פוסט באינסטגרם מאשר אנשים שיודעים איך שולחים סמס עסקי לקבוצה של אנשים. השנייה והעיקרית – התחושה שהשיווק במסרונים היא נחלתם של העסקים הגדולים והפוליטיקאים. הסיבה הראשונה נכונה, שליחת מסרונים אכן מצריכה התארגנות טכנולוגית מתאימה (לא מסובכת, אגב). אבל הסיבה השנייה היא לחלוטין מוטעית. שיווק באמצעות מסרונים היא אחת הדרכים הנכונות ביותר עבור עסקים קטנים לבצע שיווק יעיל. אבל הדברים לא כל כך פשוטים. זה לא מתאים לכל עסק ולא בכל מצב.
ישנם הרבה עסקים בישראל שמשתמשים במסרונים לצרכים שיווקיים. אנחנו לא מדברים על שיטפון המסרונים מהפוליטיקאים, העמותות והמפלגות השונות. יכול להיות שאתם מקבלים הודעות מהמוסך שלכם על הזמנה לבדיקת חורף חינם, פניות מחברת הביטוח בהצעות שונות, הזמנות להצגות ילדים ועוד. איכשהו נדמה לרוב בעלי העסקים הקטנים ששיווק באמצעות מסרונים זהו מגרש של חברות או גופים גדולים. קצת כמו פרסום בטלוויזיה או שיווק ביו-טיוב. למעשה, אין דבר רחוק יותר מהאמת. השיווק באמצעות מסרונים הוא המגרש שמאוד נכון לעסקים קטנים ובמיוחד לעסקים מקומיים. הטלפון הנייד הוא טכנולוגיה שאנשים מזהים כמאוד אינטימית ופרטית. זהו לא המקום למסרים שיווקיים לא מוזמנים. אם תשלחו ללקוחות מסרים שיווקיים באופן שרירותי אתם צפויים להשיג את ההיפך מהמטרה אליה אתם שואפים. המסרים השיווקיים היחידים שרצויים בטלפון של לקוח הם רק כאלו שמתקבלים מעסקים שהלקוח רואה בהם סוג של "משפחה" מורחבת. אותם עסקים הם לאו דווקא המוסך המרכזי של הרכב שלנו. אלו דווקא אותם עסקים קטנים שהצליחו ליצור קשר אישי עם הלקוח. פעמים רבות אלו אותם עסקים שנמצאים בסביבתו הקרובה. לדוגמה, אם אדם קנה נעליים באופן סתמי בחנות מסוימת, מסר שיווקי בצורת מסרון לטלפון שלו לא יהיה הרעיון הכי טוב בעולם. לא נוצר שום קשר אישי בין החנות או המותג לבין הלקוח. ניקח דוגמה אחרת. אדם התחיל לעסוק בספורט הריצה וקנה בחנות מסוימת נעלי ריצה שהותאמו לצרכיו המיוחדים. נוצר קשר אישי ורגשי עם החנות שלמדה אותו כאינדיבידואל ולמדה שהוא שם לו למטרה לרוץ באחד המרוצים שיתקיימו מספר חודשים לאחר מכן. מסרון שיווקי לאותו לקוח בסמיכות למועד המרוץ שיזמין אותו לבוא לאותה חנות ולקבל, לדוגמה, ג'ל אנרגיה מתנה יכול להיות הסיבה שבגללה הוא יעדיף לקנות שעון דופק בעלות של אלפיי שקלים דווקא אצלם ולא ברשת.
שיטת השיווק באמצעות מסרונים יכולה להתברר כחרב פיפיות. פעולת ההגעה לטלפון הנייד של לקוח משמעותה חדירה למה שרוב האנשים רואים כמרחב האישי שלהם. אם אתם עושים את זה נכון, זה עשוי להיות מאוד אפקטיבי. אם אתם לא עושים את זה נכון, זה כנראה יתברר כקטסטרופה. במאמר כאן נדבר על חלק מהנקודות שרלוונטיות לשיווק באמצעות מסרונים.
חוק הספאם
למותר לציין שאף עסק, במיוחד לא עסק קטן, לא מעוניין לעבור על החוק ולהסתכן בתביעות וקנסות. שליחת מסרים לאדם ללא קבלת רשותו היא דבר מנוגד לחוק ואם תעשו זאת אתם צפויים לגלות שאנשים לא מהססים לתבוע. פגשנו לא מעט חברות ועסקים ששלחו ספאם בגישת "יהיה בסדר" וחטפו תביעות על ימין ועל שמאל. אז שליחה של מסרונים באופן גורף בלא קבלת הסכמה היא דבר פסול מעיקרו.
אבל מעבר לחוק היבש. מרשל מקלוהן אמר שהטכנולוגיה היא הארכה של הגוף והחושים שלנו. אין טכנולוגיה שאפשר לומר עליה שהיא הארכה של הגוף שלנו יותר מהטלפון הנייד. שעות מצטברות רבות הטלפון הוא ההמשך של כף היד שלנו ולעיתים רבות הוא צמוד אלינו 24 שעות ביממה. לכן הודעות סמס שהמשתמשים לא בחר לקבל נתפסות אצל לקוחות כפעולה פולשנית. סיטואציה שכזו תשיג את ההיפך הגמור מכל מטרה שיווקית שאי פעם רצינו להשיג. הודעות שיווקיות בטלפון שולחים רק ללקוחות שבוודאות מקובל עליהם לקבל מסרונים מהעסק.
ספקו ערך ממשי בשקלים
שיווק באמצעות מסרונים לא דומה לשום שיטת שיווק אחרת. כמו שאמרנו, הלקוח רואה במכשיר הטלפון אמצעי אישי ביותר. זאת לא תיבת הדוא"ל שלו שבה הוא מוכן לקבל מסרים שיווקיים שהוא ירפרף עליהם או לא יתייחס אליהם כלל. במכשיר הטלפון שלו הוא מצפה לקבל רק מסרים שיווקיים עם רווח ברור ומיידי. אי אפשר לשלוח מסרון שיווקי שלא יכלול הבטחה למתנה שוות כסף כזאת או אחרת. הודעה בסגנון: "בשבוע הקרוב כל מוצרי החנות ב-20% הנחה" היא לגיטימית, אבל סביר להניח שלא הרבה לקוחות יגיעו לחנות בעקבותיה. הודעה מתאימה יותר תהיה: "בשבוע הקרוב כל מוצרי החנות ב-20% הנחה. בהצגה של מסרון זה תקבלו הנחה של 10% נוספים". כאן, מקבל המסרון כבר מרגיש שהוא מקבל דבר מה שניתן לו באופן ייחודי בתמורה להסכמתו לקבל מסרונים.
דעו את השפה
כידוע מסרונים מכילים מעט מאוד תווים. כמו שכתב פעם אתגר קרת, רק כשאתה באמצע התקפת אסתמה אתה יודע להעריך כל נשימה. גם במסרונים, לומדים להעריך כל תג ותו בטקסט וחייבים לחדד מאוד את המסר. במיוחד משום החשיבות של הדיוק והיחס האישי לפעמים צריך לפנות לכותבים מקצועיים . למשל, צריך לדעת לפתור בעיות כמו לשון זכר או לשון נקבה וכדומה. אם בבסיס הנתונים יש אינדיקציה אם המשתמש הוא גבר או אישה – רצוי לעשות בזה שימוש ולשלוח מסר מיוחד בהתאם למין. אם אין אינדיקציה אפשר לפנות בלשון רבים וכדומה, אבל אז ברור שמתפשרים על הנימה האישית. זכרו, הפניה באמצעות מסרון היא כמעט הדרך הכי אינטימית שאפשר לפנות בה ללקוח. השלב הבא הוא רק שיחת טלפון ישירה. חייבים לעשות כל מה שאפשר בכדי שהמסרון יהיה אישי. עד כמה שניתן כדאי גם לעשות את זה כיפי. למשל, בקפה שכונתי שנקרא "קפה הבנדיטים" ישלחו מסרון כגון: "100 הראשונים ששולחים אלינו את המילים "איי איי קפטן" מוזמנים לקבל עוגה חינם בקניית קפה" וכדומה. שוב, הכול בהתאם לקהל היעד, למטרות המסר השיווקי ולאופי העסק.
פלחו את קהל הלקוחות
אתם לא יכולים לכתוב מסרון באותו הסגנון לסבתא חביבה ולנכד המילניאלי שלה. כאן זהו המקום האחרון שניתן להתעצל. פלחו את קהל הלקוחות ככל שניתן וכתבו עבור כל קבוצה מסרון משלה. אם אתם פיצריה שכונתית שיוצאת במבצעים ורוצה ליידע את הלקוחות שלה זה בהחלט אפשרי לכתוב איזה מסר גנרי שיישלח לכל הלקוחות הרשומים במאגר. אבל אם תפלחו את המאגר, למשל לפי גילאים, תוכלו לכתוב מסרונים עם אותו המסר אבל בסגנונות שונים. אתם מוזמנים לעשות A-B Testing על המסרונים. תופתעו לגלות איזה ביצועים משופרים יש למסרונים שמותאמים לקבוצה.
שלחו הודעות רק בשעות הנכונות
בגלל האופן האישי שבו נתפס המדיום אסור בתכלית האיסור לשלוח הודעת סמס שלא בשעה המתאימה או בימים הלא נכונים. זה יהיה רעיון גרוע לשלוח הודעת טקסט בשבת אם היא עלולה להגיע גם לקהל דתי. שעת השליחה האידאלית תלויה במהות העסק שלכם אבל ברוב המקרים הזמן המתאים לשליחת המסרון הן שעות העבודה המובהקות. זאת אומרת, לא בין 8 בבוקר ל-4 אחר הצהריים אלא בין 10 בבוקר ל-3 אחר הצהריים. ב-8 בבוקר יש עוד אנשים שעסוקים עם הילדים וב-16 אחר הצהריים חלק מהאנשים כבר סיימו את יום העבודה שלהם. אבל, כאמור, הכול בהתאם לסוג העסק וגם בהתאם לאופי ההצעה.
היו אישיים עד משפחתיים
שליחת הודעות לקראת אירועים היא דרך טובה להתחבר ללקוח. אירוע אישי יכול להיות, כמובן, יום הולדת של הלקוחות או ילדיהם, ימיי נישואין וכדומה. אבל גם יכול להיות כל אירוע משמעותי אחר, למשל – שחרור מצה"ל, סיום תואר וכדומה. חובה להיות מאוד זהירים כאן. אם יש לכם לקוחות שמסיימים לימודים באוניברסיטה ואתם רוצים לשלוח להם מסרון, כדאי לוודא שהם אכן סיימו ושלא נשארה להם איזו עבודה או שתיים להגיש. במצב כזה אי הרלוונטיות של המסרון עלולה דווקא לפגום בתחושת הקשר האישי. יש מקרים חמורים בהרבה. כבר שמענו על אישה שיצאה נגד מנגנוני הפרסום של גוגל ופייסבוק שהמשיכו להציג לה פרסומות שנוגעות להיריון ולידה למרות שהיא עברה לידה שקטה. הפרסומות הללו פצעו את נפשה כל פעם שהוצגו בפניה. אתם לא רוצים את האפקט הזה על הלקוחות שלכם. מה שאומר שאתם צריכים לשאוף לנהל מאגר מידע עם כמה שיותר מידע אישי אותנטי. את זה קשה מאוד להשיג אם אתם לא יוצרים קשרים אישיים אמיתיים עם הלקוחות שלכם.
מינון
בנושא המינון אין כמעט מחלוקת בין המקצוענים. המינון צריך להיות מועט ומדויק. סביר להניח שמסרון פעם בחודש יהיה יותר מידי, אלא אם כן יש סיבה ממשית לעדכן את המשתמש בהטבות מתחדשות וכדומה. מסרון פעם בשבוע כמעט מבטיח שתחסמו בטלפון של הלקוח. נקיטת פעולה שלילית באופן אקטיבי היא לא חדשה טובה לשיווק שלכם ולא דבר שתרצו שיקרה. השימוש במסרון צריך להיות מדויק עד כמה שניתן ולספק ערך מידי ללקוח. זאת לא הדרך לשלוח ללקוח מסרים שיווקיים שכל תכליתם הוא לשמר את המודעות של הלקוח לעסק. לדוגמה, מסרון תודה ללקוח על כל קניה של קפה בבית הקפה השכונתי זהו כנראה לא רעיון הכי טוב. אלא אם כן המסרון יבטיח לו הטבות ומתנות בביקור עתידי כאשר המסרון משמש סוג של אסמכתא.
התנתקות מהשירות
למותר לציין שאתם חייבים לאפשר ללקוח את האמצעים הטכנולוגיים הפשוטים ביותר כדי להתנתק ולהפסיק לקבל מכם מסרונים. אין הרבה מקומות שבהם מיקרו-קופי טוב יכול לעשות את ההבדל. הן מבחינת ההודעה שמזמינה את הלקוח להתנתק, והן מבחינת הודעת הניתוק שהלקוח יקבל במידה ויבחר להתנתק. כאמור, הלקוחות צריכים לבחור לקבל את המסרונים שלכם. הידיעה שיש להם אפשרות קלה להתנתק בכל רגע שיבחרו מקלה על רוב האנשים את ההחלטה להסכים להתחבר מלכתחילה.
לסיכום
אם אתם עסק קטן שיטת השיווק באמצעות מסרונים היא אחת מהשיטות שיכולות לבדל את אתכם מהמתחרים שלכם. עצם העובדה שהשיטה הזאת נתפסת כשיטה שמתאימה לעסקים יציבים ומבוססים כבר ממתגת את העסק בהתאם. כדאי להשקיע מחשבה ולבחון האם אופי העסק שלכם מתאים לשיטת אישית זו. אם אתם עסק שמבוסס על קשרים אישיים, שיווק באמצעות מסרונים זוהי המלצה חמה.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
ADwebe פרסום בגוגל וקידום לעסקים
Milim
Convo
שקוף מדיה שיווק שרואים בע"מ
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>