המרקטפלייס הישראלי לשיווק ברשת
כל המומחים להקמת אתרים, מדיה חברתית, קידום אתרים ותוכן
ציר הזמן בהקמה של אתר בית תדמיתי לעסק קטן
כל מה שעסק קטן צריך לדעת על תהליך הקמת אתר בית תדמיתי - משלב ההחלטה ועד השלב שבו האתר חי ומתפקד ברשת
ישנם הרבה מאוד עסקים קטנים בישראל שנמנעים מהקמת אתר בית. הסיבה המרכזית לכך היא אי בהירות באשר למאמצים שנדרשים מהם להקים לעצמם אתר ובעיקר באשר לתהליך שאותו הם צריכים לעבור. או במילים אחרות – מה תכל'ס הם אמורים לעשות ואיפה להתחיל.
אנחנו בקארדו מאוד מאמינים שכל עסק צריך את הנדל"ן המסחרי שלו ברשת . אבל אנחנו גם מאוד מבינים את בעלי העסקים הקטנים שלא מצליחים להגיע למשימה הזאת של הקמת אתר. אין ספק שהחיים של בעליי העסקים הקטנים מאוד לא פשוטים והם טרודים רבות בתפעול העסק שלהם ובשיווק שלו בסביבה לא קלה ופעמים רבות גם באמצעים דלים. מכיוון שרבים מאותם העסקים פועלים לשווק את עצמם במדיה החברתית, בעיקר פייסבוק ואינסטגרם, באופן מקצועי או בכוחות עצמם, הם מסתפקים בכך ודוחים את הקמת אתר הבית שלהם לתחתית סדר העדיפויות עד שהוא נשכח או נזנח.
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאם אתם מתכננים להקים אתר בית שעושה גם פעילויות מורכבות כמו מכירה מקוונת, ניהול תורים וכדומה – אתם, כנראה, עסקים מתוחכמים יותר וכבר תדעו להגיע לאנשיי המקצוע המתאימים שיסבירו לכם את הדברים וידריכו אתכם כיצד לפעול. לכן, במאמר כאן נדבר רק על הקמת אתר בית תדמיתי (או קטלוגי) – אלו אתרים שמשמשים בעיקר כסוג של כרטיס ביקור או הצגת יכולת העסק והם מוקמים, בדרך כלל, במאמץ קצר ומרוכז – ונפרט את השלבים הנדרשים בהקמה.
ציר הזמן בהקמת אתר בית תדמיתי לעסק קטן
שלב 1 – הכרה והחלטה
למעשה, השלב הראשון איננו תחום בזמן. הוא יכול לארוך כל תקופה בין ימים לשנים. פגשנו חברות שהיה להם ברור מהדקה הראשונה שהקמת אתר היא אחת המשימות הראשוניות שלהן. פגשנו גם חברות שהתקיימו מספר שנים לפני שהחליטו לסגור את הפינה הזאת.
בשלב ההכרה בעליי העסק מבינים שהקמה של אתר תשרת את המטרות העסקיות שלהם. הם גם כבר מבינים ומקבלים את העובדה שהם יצטרכו להקדיש זמן ומשאבים כדי להתקדם, אולם לא תמיד יש להם את הידע או האנרגיה לברר כיצד להתחיל.
אם אתם עסק קטן וקוראים את המאמר כאן, יכול להיות שאתם בשלב הזה. המאמר בא בדיוק למטרה הזו - לספר לכם על השלבים שאתם עתידים לעבור ולעזור לכם להבין כיצד לפעול.
זמן צפוי: בין יום אחד לשנים ספורות
שלב 2 – תכנון מקדים
אם קבעתם ישיבה עם השותפים שלכם, או הקדשתם זמן בלו"ז כדי לחשוב על האתר – אתם בשלב התכנון. זה אומר שהחלטתם שאתם רוצים להקים אתר ואתם מוכנים להקדיש לו עכשיו משני המשאבים היקרים ביותר בעסק שלכם – אתם והזמן שלכם. לאתר בית של עסק קטן יכולות להיות מטרות שונות . בשלב הזה צריכה להתבצע חשיבה מדוקדקת ורצוי דיון על המטרה המרכזית של האתר והציפיות שלכם ממנו. כדאי ורצוי לענות לעצמכם על השאלות הבאות (ואחרות נוספות, לפי אופי העסק שלכם):
  • מהי המטרה המרכזית שלכם בהקמת האתר? מהי מטרת המשנה?
    כאן חייבים להצטמצם. בשום פנים ואופן לא יותר משתי מטרות.
  • מי האנשים שאתם מדמיינים שיגיעו לאתר שלכם?
    האם תוכלו לתאר בין 1 ל-3 פרסונות שאתם רואים כמבקרים באתר שלכם? פרסונה יכולה להיות לדוגמה: אישה, 25-45, נשואה עם ילדים, גרה במרכז, אקדמאית, מודעת לבריאות, לפני שלב חזרה לעבודה וכד'. פרסונה אחרת שעשויה להתאים לעסק בעל אופי שונה לחלוטין: מנכ"ל חברת בנייה, תושב ישראל, מגיע לאתר הבית לאחר שיחת היכרות בטלפון או פגישה פנים-אל-פנים. קל לנחש שמדובר בשני סוגים שונים של עסקים ודיי ברור שצריך להקים אתרי בית שחווית המשתמש בהן שונה.
  • האם אתם מדמיינים את האתר כאתר דינאמי שמתעדכן מעת לעת או אתר סטאטי?
    האם אופי העסק שלכם מתאים להעלאת תכנים באופן שבועי? חודשי? אולי יומיומי? האם אתם יכולים להקדיש את הזמן והמשאבים לעדכן ולתפעל את האתר באופן שוטף?
  • אלו תכנים הייתם רוצים להציג באתר?
    האם אלו השירותים או המוצרים שלכם? האם אלו לקוחות? המלצות? עדויות? מאמרים מהעיתונות? יותר טקסט? תמונות סטילס? ווידאו? אנימציה? האם יש לכם את התכנים הללו או שאתם צריכים לייצר אותם?
  • איך אתם מדמיינים את האתר שלכם מבחינה וויזואלית? (מה שנקרא בשפה המקצועית look and feel)
    האם זה יהיה אתר "מכובד" ומתון מבחינת הצבעים והטון או שאולי זה יהיה אתר נועז וקופצני? האם זה יהיה אתר של מספר דפים? ואולי אתר של דף אחד ארוך ונגלל? מה הייתם רוצים שהאתר ישדר למבקר שרק מעיף בו מבט חטוף? איזה רושם אתם רוצים להשאיר על מבקר שבילה זמן מה באתר והתעמק בתכנים?
    כשתגיעו לעניינים הוויזואליים – אנחנו ממליצים לקרוא מאמר שמדבר על הפרטים הקטנים שמקנים לאתר בית תחושה של מקצועיות ויוצרות אצל הלקוחות הפוטנציאליים שלכם תחושה של אמינות .
  • האם האתר יקודם?
    כבר בשלב הזה כדאי להבין מהי האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם ואיך האתר שיוקם ישתלב בה. האם אתם מתכוונים לקדם את האתר בצורות שונות, אם זה במנועיי חיפוש או במדיה החברתית? האם אתם מתכננים פעילות ממומנת או פעילות יותר אורגנית? האם זה יתבצע על ידיי חברה חיצונית או בתוך החברה וכדומה.
כמובן, לפני שדנים בכל השאלות הנ"ל כדאי ורצוי גם לערוך רשימה של כארבעה עד שישה אתרים של מתחרים או עסקים דומים, הן בארץ והן בחו"ל. אם אתם ממש רוצים להגיע מוכנים לפגישה המקדימה עם מפתחיי האתר כדאי לכתוב כמה מילים על כל אתר שסקרתם ולומר מה ההתרשמות שלכם מהביקור בו. אבל אל תאריכו. אסור לכם להתעייף כבר בשלב הזה. גם מפתחיי האתר לא יישבו לקרוא טקסטים וניתוחים ארוכים ומורכבים מידי.
זמן צפוי: בין שבוע לחודש
שלב 3 – בחירת מפתחיי האתר
שלב בחירת בוניי האתר ההוא שלב קריטי. אין הרבה כללים איך לעשות את זה נכון. בשורה התחתונה זה מתנקז לשני פרמטרים: עלות + התרשמות. אנחנו ממליצים להוסיף לנוסחה הזאת גם עניין של כימיה. כי להקים אתר זה לא סוג של מרוץ אלא זה טנגו לשניים. מצד אחד - אתם והרצונות שלכם, שעשויים להשתנות מעט במהלך הדרך. מהצד השני - בוניי האתרים, שתמיד מעדיפים לבצע את העבודה כפי שהיא תוכננה בהתחלה. אז כדאי שתהיה לכם כימיה טובה בשביל לצלוח חיכוכים קטנים בדרך.
כשהגעתם לשלב הזה אנחנו ממליצים לכם לקרוא את המאמר שלנו שמדבר על פרטים טכניים שכדאי להכיר לפני שנפגשים עם בוניי אתרים פוטנציאליים . המאמר קצת ארוך – אבל חשוב. המאמר הזה יעזור לכם לדעת מה לשאול את בוני האתרים שתפגשו ולהבין קצת יותר טוב את התשובות שלהם.
זאת הזדמנות טובה לספר לכם שאצלנו בקארדו רשומים עשרות מפתחיי אתרים . אם כבר הגעתם לשלב הזה אתם מוזמנים להגיש בקשה אצלנו שזה אומר למלא טופס קצרצר ולכתוב מה פחות-או-יותר אתם מחפשים באתר שלכם. הבקשה הזאת נשלחת לכל מפתחיי האתרים הרלוונטיים והם ישמחו לחזור אליכם בהצעות מחיר. זה לא עולה לכם פרוטה ואתם לא מתחייבים לדבר. לאחר מכן תוכלו להיכנס לפרופיל של בוניי האתרים שיחזרו אליכם ולהתרשם מעבודות קודמות שלהם. כמובן, תוכלו לבחור עם מי להיות בקשר (במייל, טלפון, או במערכת מסרים בתוך האתר) לקבוע איתם פגישת היכרות ולקבל החלטה בסופו של דבר. נספר לכם שאם הכנתם את שיעורי הבית מהסעיפים הקודמים אז ככל שתרשמו יותר פרטים בבקשה כך הצעות המחיר שתקבלו יהיו מאוד דומות למחיר הסופי שתשלמו. אתם יותר ממוזמנים .
זמן צפוי: בין שבועיים לחודש.
שלב 4 – אפיון
הגעתם עד לשלב האפיון. זה אומר ששתיי מטרות כבר הושלמו. הראשונה, יש לכם מושג טוב על מה שאתם רוצים באתר שלכם ומהם הציפיות שלכם ממנו. השנייה, כבר בחרתם את בוניי האתר. מעכשיו בוניי האתר לוקחים את המושכות ומתחילים להוביל אתכם. אנחנו סומכים עליכם שבחרתם בוניי אתרים מצוינים שיודעים לעבוד לפי תהליכים מסודרים בצורה מובנית ומקצועית.
כעת תערכו פגישה אחת או שתיים עם בוניי האתר שמטרתה תהייה לספק להם את המידע המדויק ככל הניתן באשר לעסק שלכם והשאיפות שלכם מהאתר. אם השלבים הראשון והשני הניבו מסמכים מסודרים אתם צפויים למחיאות כפיים מבוניי האתר ולהוקרתם העמוקה. זה יעזור להם מאוד להבין את ההתלבטויות שלכם ויעזור להם גם לכוון אתכם לעשות את הבחירות הנכונות עבור העסק שלכם.
בסופם של שניים עד שלושה מפגשים בוניי האתר יוכלו להגיש לכם מסמך אפיון של האתר שלכם. במסמך הזה יתואר האתר שלכם בפרטי פרטים. כל הרכיבים שיהיו באתר יתוארו במסמך. התפריטים השונים, דפי התוכן, דרכי הניווט באתר, התכנים שתצטרכו לספק, פרטים טכניים על פלטפורמת הפיתוח הצפויה ועוד. הרבה פעמים יתואר כבר המבנה הגראפי באופן סכמאטי מה שנקרא בעגה המקצועית wireframes, כך שכבר תוכלו לקבל מושג טוב של איך האתר הסופי צפוי להיראות.
לאחר שהמסמך ייכתב תתבקשו לעבור עליו ולאשר אותו. זה ידרוש קצת פינג-פונג במייל ובטלפונים עד שיבוצעו כל השינויים שתבקשו לשביעות רצונכם. לאחר אישור האפיון יוכלו בוניי האתר להגיש לכם לו"ז מתוכנן שבו הם ואתם תדרשו לעמוד. זאת גם תהיה הנקודה בזמן בה תקבלו פרטים סופיים בנוגע לעלות הפרויקט.

לאחר השלמת שלב זה, לחיצות הידיים והחיבוקים, אתם באמת יכולים להרגיש שחצי הדרך הקשה כבר מאחוריכם. מכאן ואילך רוב העבודה מוטלת על כתפיהם המקצועיות של בוניי האתר.
זמן צפוי: בין שבועיים לחודש.
שלב 5 – עיצוב גראפי
בהתבסס על מסמך האפיון ובהתבסס על סיכומים ביניכם לבין בוני האתר תקבלו בין 1 ל-3 סקיצות גראפיות (לפי הסיכום שלכם עם בוניי האתר) של האתר המתוכנן. אם רציתם לחסוך באחת העלויות המרכזיות כנראה שתקבלו עיצובים גראפיים שבהם ניתן לעשות שימוש חינמי או לרכוש אותם בתמורה לסכום לא גדול. אם רציתם עיצוב ייחודי לאתר שלכם כנראה שקיבלתם סקיצות שעוצבו במיוחד עבורכם ולפי הטעם העיצובי שהצגתם בשלבים הקודמים.
סקיצות טובות ידברו את השפה הגראפית של המיתוג העסקי, בדרך כלל יותאמו לפי מיתוג שכבר קיים בעסק שלכם – לוגו, כרטיסי ביקור, פונטים, צבעים מאפיינים וכדומה. העיצוב צריך לשדר את המסרים אותם רציתם להעביר למבקרים שלכם באתר ולתאום את המטרות עבורן יוקם האתר.

זהו השלב האחרון שבו יש לכם אפשרות להביע את דעתכם בדברים עקרוניים. אז שימו לב היטב לפני שאתם מאשרים את הסקיצה הסופית שתשרת את בוניי האתר.
זמן צפוי: בין שבוע לשבועיים
שלב 6 – איסוף ופיתוח תוכן
בשלב הזה, בדרך כלל, האפיון גמור וחתום והעיצוב הגראפי הושלם ואושר. סיכוי סביר שברגעים אלו ממש בוני האתר כבר מתקתקים על המקלדות במרץ ובונים לכם אתר לתפארת שבו כל התמונות והסרטונים לקוחים מאתרי גלריה וכל הטקסטים הם לורם איפסום (=טקסטים חסרי משמעות שמתכנתים משתמשים בהם כדי שיהיה טקסט באתר שידמה את התכנים שתספקו להם).

השלב הזה הוא ברובו המאמץ שלכם אלא אם כן סוכם עם בוניי האתר אחרת. אתם מתבקשים להעביר תכנים שיוצגו באתר שלכם. אלו בדרך כלל יהיו תמונות וסרטונים שרלוונטיים לעסק שלכם וכן טקסטים שבהם, בדרך כלל, תתארו את העסק שלכם, את העובדים בו, את השירותים או המוצרים שלכם וכדומה. כדאי גם כאן להשקיע בכותבים מקצועיים ובצילומים איכותיים כדי להעניק לאתר שלכם look & feel מקצועי ובונה אמון.
[שוב, אצלנו בקארדו תוכלו לקבל הצעות מחיר גם מצלמים ועורכים וגם מכותבים מקצועיים ]

לאחר שכל החומרים הנדרשים יועברו לבוניי האתר הם יוטמעו במקומות המתאימים והאתר יתחיל לתפוס את צורתו הסופית ולקבל חיים.
זמן צפוי: בין שבוע לחודש
שלב 7 – פיתוח טכני
השלב הזה מתקיים, בדרך כלל לצד או אחרי שלב יצירת ואיסוף התכנים והוא נטו עבודה טכנית של בוניי האתר. הם עושים את מה שהם יודעים לעשות מצוין ואתם יכולים להתפנות לעיסוקים שלכם.

יש בוניי אתרים שיעדיפו לבנות את האתר בלי הפרעה עד להשלמתו ורק אז לתת לכם לבחון אותו ולהעביר ביקורת. אולם יש בוניי אתרים שיאפשרו לכם להציץ כל הזמן בהתקדמות האתר. תהיו מודעים לאפשרות הזאת ואם אתם "חוליי שליטה" יכול להיות שתעדיפו להיות עם האצבע על הדופק. אבל אל תספרו שאנחנו אמרנו שאפשר. בכל מקרה, אל תפריעו להם על כל צעד ושעל. הרבה פעמים הדברים נראים משובשים במהלך הפיתוח ומסתדרים רק אחרי שכל חלקיי הפאזל במקומם.
זמן צפוי: בין שבועיים לחודש
שלב 8 – תיקונים ושינויים
הגיע הרגע הגדול ואתם נחשפים אל האתר באופן מלא לאחר שהושלם על ידיי המפתחים.
אז קודם כל אנחנו מקווים שאתם מרוצים מהתוצאה הסופית ושהיא תואמת ברובה את מה שדמיינתם שיצא. אל תתאכזבו אם זה לא בדיוק האתר עליו פנטזתם. אבל התוצאה הסופית בהחלט צריכה להיות מספקת וכזאת שאתם מאמינים שקיבלתם תמורה לכספכם ולמאמצים שהשקעתם. זה הזמן לחזור לאפיון ולעיצוב הגראפי ולוודא שיש בו את כל הדברים עליהם סיכמתם באופן שבו דובר.
מן הסתם תמצאו פה ושם גליצ'ים ודברים שמצריכים תיקון. בדרך כלל מגיעים אל השלב הזה בתחושה של עייפות מה ולפעמים מיצוי. הנטייה היא לומר שכבר ראינו את הדברים הרבה פעמים וכנראה שהכול בסדר. אל תיפלו בתחושה הזאת. עברו על כל סעיף ועל כל פרט. אם יש דברים שמאוד מפריעים ורוצים לשנות – זאת ההזדמנות האחרונה להתעקש על שינויים.

זהו גם השלב שבו כדאי לשלוח את האתר לחברים ולמשפחה שעשויים לראות או לחשוב על דברים שאתם לא ראיתם או חשבתם. אם ישנה אפשרות כדאי גם לשלוח לאוסף מצומצם של לקוחות שאתם סומכים עליהם שייתנו פידבק כנה.
זמן צפוי: בין שבוע לשבועיים.
שלב 9 – בדיקות ואישורים
יפה מאוד. הגעתם לשלב הבדיקות של האתר. ברכותינו. עברתם כברת דרך ארוכה והגעתם לישורת האחרונה. בשלב הזה אתם עושים מעבר מסודר על האתר ובודקים כל תג ותו וגם איך הוא מתפקד.
אם לשלב הקודם הגעתם עייפים אז בשלב הזה אתם כבר עשויים למצוא את עצמכם ממש שחוקים. אבל שוב, זה לא הזמן לחפף. הקדישו זמן פנוי מהפרעות לנושא ובדקו את הדברים לעומק. אחת מהבדיקות החשובות ביותר היא לגלוש באתר בדפדפנים שונים. בעיקר הדפדפנים הנפוצים: כרום, אדג', פיירפוקס, ספארי ואופרה.
לא לשכוח את אחת הבדיקות המהותיות ביותר – לראות את האתר מתפקד בטלפונים חכמים. כמובן, צריך לבדוק גם במכשיריי אנדרויד וגם במכשיריי אייפון (iPhone), ואם אפשר גם במסכים בגדלים שונים. המהדרין יבצעו בדיקות גם על טאבלטים.
לא תמיד יש לכל עסק גישה לכל המכשירים הנדרשים. המלצה שלנו היא לא להתעצל, להוציא הודעה במדיה החברתית לחברים ומכרים ולהגיע אל כל המכשירים שצריך. מעבר לזה, אם יש לכם אפשרות מעשית תנו ליותר מאדם אחד בעסק לעשות את המעבר הזה בנפרד. כך עולה הסיכוי שתעלו על כל הדברים הקטנים שעוד דורשים תיקון.

אנחנו גם ממליצים לא לפנות אל בוניי האתר בכל פעם שאתם מוצאים באג או גליצ'. כתבו מסמך מסודר או רכזו את הדברים בטבלת אקסל ושלחו אליהם בתום התהליך או אחרי שהצטברה כמות משמעותית של תיקונים נדרשים. אם תכתבו את הדברים בצורה טובה יהיה לכם קל לחזור ולבדוק שכל התיקונים בוצעו לשביעות רצונכם.
זמן צפוי: בין שבוע לשבועיים.
שלב 10 – העלאה ושמפניות
הערכה עמוקה מאיתנו וברכות למסיימי המסע הארוך הזה.
יש לכם אתר מוכן ומקצועי ועכשיו נותרו רק פרטים טכניים כמו העברת האתר לאחסון וקבלת הדרכה מבוניי האתר איך לתפעל אותו. בהחלט הזמן לכנס את כל העובדים ולשלוף את בקבוקיי השמפניה. בהזדמנות הזאת כבר אפשר לבקש מעובדי העסק שישתפו את האתר במדיה החברתית. זאת תהיה טבילת אש ראשונה ויכול להיות גם יופי של בוסט שיווקי לעסק.
זמן צפוי: כשבוע.
מילה לסיום
שימו לב שאתם גם תצטרכו תחזוקה ואולי קצת תמיכה מבוניי האתר שלכם, לפחות בשנה הראשונה. אז וודאו שכל הפרטים בעניין האחריות והשירות בהמשך סגורים כמו שצריך בחוזה ברור.

עכשיו משיש לכם אתר בית מתחילה העבודה האמיתית. יכול להיות שתרצו לקדם אותו במנועי החיפוש או במדיה החברתית אם בצורה ממומנת או אורגנית, אבל זו כבר אופרה אחרת ועל כך במאמרים אחרים.
אנחנו מאחלים לכם שכל התקוות שתליתם באתר יתגשמו וכמובן הצלחה רבה בהמשך הדרך.
לסיום סיומת. אם אתם עסק קטן שחושב להקים אתר ורוצה ייעוץ חברי מאיתנו (ללא תשלום ובשמחה) אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר כאן או לכתוב לנו ל-service@cardo.co.il. (מוזמנים לפנות גם אם יש לכם אתר והייתם רוצים לשמוע את חוות דעתנו – שוב, בשמחה ובחינם). נרצה לשמוע מהו תחום הפעילות של העסק שלכם ומהן המטרות שלכם, וננסה להכווין אתכם לתכנון אתר שייקח אתכם קדימה מבחינה עסקית ושיווקית.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
מילזו
ליה גבאי // מנהלת דגיטל ומעצבת גרפית
קרן עיצובים
illy designs
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>