המרקטפלייס הישראלי לשיווק ברשת
כל המומחים להקמת אתרים, מדיה חברתית, קידום אתרים ותוכן
שיעור 6 – בניית קישורים
בקידום אתרים ישנם שני אלמנטים שמהווים את מרבית המשקל. הראשון הוא תוכן איכותי. השני הוא מארג קישורים. בשיעור כאן נדבר על השני.
קישורים מתחלקים לשלושה סוגים. הסוג הראשון הוא קישורים "פנימיים", אלו קישורים מדפים באתר שלכם לדפים אחרים באתר שלכם. הסוג השני הוא קישורים "חיצוניים" אלו קישורים מדפים שאינם האתר שלכם אל דפים בתוך האתר שלכם. אלו הקישורים המשמעותיים ביותר שמעידים בעיני גוגל על כך שהדף שלכם מכיל תוכן שמישהו חשב שהוא בעל ערך. הסוג השלישי הוא קישורים "יוצאים". אלו קישורים שאתם שמים אצלכם באתר שמצביעים לדפים באתרים אחרים.
לגוגל יש עניין מיוחד בקישורים. למעשה, גוגל הפכה להיות גוגל בזכות העובדה שהאלגוריתם הראשוני הסתמך על קישורים בעולם שבו שאר מנועי החיפוש הסתמכו על סטטיסטיקה שניתנה למניפולציה בקלות. האלגוריתם של גוגל נתן משקל מכריע למספר הקישורים החיצוניים שקיבל האתר, נתון שהרבה יותר קשה לזייף. זאת אומרת, גוגל העניקה משקל מכריע למספר האתרים שקישרו לאותו אתר (וגם לסמכותיות בתחום (Authority) שהייתה לאותם אתרים מקשרים. על כך בהמשך).
בואו נדבר על קישורים פנימיים.
קישורים פנימיים (Internal Links)
כאמור, קישור פנימי הוא קישור מדף באתר שלכם לדף אחר באתר שלכם. כמובן, האתר שלכם הוא בשליטתכם, אז אתם יכולים לשים כמה קישורים שאתם רוצים מדף לדף בתוך האתר שלכם. לכן, גוגל לא יחשיבו את זה כקישורים שיעלו את הדירוג של הדף שלכם.
החשיבות הגדולה של הקישורים הפנימיים היא ביכולת להשתמש בהם כדי לסמן לגוגל מהם ביטויי המפתח בעיניכם. גוגל כבר תדע מה לעשות עם המידע הזה. למשל, אם דנה רוצה לשלוח לגוגל מסר ולומר לרובוטים שלה שהיא מעוניינת שישימו לב באופן מיוחד לביטוי החיפוש "פילאטיס למבוגרים בגבעתיים" היא יכולה לכתוב שני מאמרים, האחד שידבר על היעילות של הפילאטיס לבני הגיל השלישי. השני יספר על הקבוצה המיוחדת בסטודיו של דנה שמיועדת לאנשים שחצו את אמצע החיים. במאמר שמדבר על היעילות של הפילאטיס לבני הגיל השלישי דנה צריכה למצוא את המקום המתאים לכתוב משפט שבו נמצא ביטוי החיפוש "פילאטיס למבוגרים בגבעתיים" ולהוציא ממנו קישור אל המאמר השני שמדבר על הקבוצה המיוחדת אצלה בסטודיו. בגוגל ידעו להבין האם שני המאמרים לגיטימיים וידעו לעשות עם המידע הזה שימוש יעיל.
קישור כזה יכול להיראות כך (לדוגמה):
<a href="http://www.studio-dana.co.il/articles/היתרונות-של-פילאטיס-לבני-הגיל-השלישי">פילאטיס למבוגרים בגבעתיים</a>
בנוסף לכך, קישורים פנימיים עוזרים לגוגל להבין פרטים טכניים שעוזרים לה להבין במה האתר, או קבוצת מאמרים באתר, עוסקים. לדוגמה, הקורס כאן ללימוד קידום אורגני מתחיל בדף הקדמה שבו מפורטים פרקי הקורס עם קישורים פנימיים לכל אחד מחלקי הקורס. בנוסף לכך מכל פרק ישנו קישור לפרק הבא ולפרק הקודם, כמו כן, במקומות הרלוונטיים יש קישורים שמצביעים על נקודות שהועלו בקורס במסגרת מאמר אחר של הקורס. גוגל תנתח את כל הקישורים הפנימיים הללו ותסיק מהם שכל המאמרים כאן קשורים אחד בשני וזה יעזור לה להבין מהו הנושא המקשר בין כל המאמרים הללו.
לכן, מצד אחד, חשוב מאוד לייצר קישורים פנימיים בתוך האתר שלכם. מצד שני, חשוב מאוד שהקישורים הללו ישרתו רק מטרה אחת – לספק לגולשים שלכם חווית משתמש מעולה. אין שום טעם להכביר בקישורים רק בשביל שזה יעלה את דירוג הדפים שלכם עבור ביטויי חיפוש. אם לא תחשבו אך ורק על הגולשים שלכם ועל הערך שהם יקבלו מהקישור הפנימי אתם לא תועילו לעצמכם ובמקרה הגרוע – תזיקו לדירוג.
מה לא לעשות בבניית קישורים פנימיים
  • אין טעם להפציץ בקישורים כך שכל מאמר פנימי מצביע על הרבה מאמרים פנימיים אחרים. שניים-שלשה קישורים פנימיים למאמר מספיקים.
  • צריך להיות זהיר עם ביטויי החיפוש שמקשרים מהם. צריך שיהיה גיוון בניסוח הטקסט המוצג בפני הגולשים שמשמש לקישור (מה שנקרא anchor text או בעברית - טקסט עוגן). זאת אומרת אם ביטוי החיפוש "פילאטיס למבוגרים בגבעתיים" יופיע כקישור פעמים רבות מידי במאמר או בסדרה של מאמרים – גוגל תחשוד בביטוי החיפוש הזה. לכן, צריך לגוון עם ביטויי חיפוש קרובים, למשל "פילאטיס לבני הגיל השלישי בגבעתיים" או "פעילות גופנית משקמת למבוגרים בגבעתיים", או "פילאטיס לטיפול בכאבי גב לאנשים שעברו את גיל 60 בגבעתיים" וכד'.
קישורים חיצוניים (External Links)
קישורים חיצוניים הם הגביע הקדוש. כאשר אתר שאיננו שייך לכם מקשר לאתר שלכם זוהי גושפנקה לכך שאדם נוסף בעולם חושב שהתוכן שלכם רלוונטי, איכותי ושווה את המאמץ שלו לקשר אליו. זה מה שהפך את גוגל להיות גוגל. היא הייתה הראשונה להסתמך על המדד הזה כדי לדרג איכות אתר.
זה תמיד משמח אם מישהו אחר מקשר לאתר שלך. אבל גם חשוב מאיזה אתר הקישור יוצא. כלומר, לא כל הקישורים נולדו שווים ולא לכולם יש את אותו המשקל בעיני גוגל. אם אתם אתר של קונדיטוריה וקיבלתם קישור מאתר של אימהות, זה נפלא. אבל אם קיבלתם קישור מאתר סמכותי, למשל, מדור האוכל באתר עיתון "הארץ" - לאותו קישור יהיה משקל גדול בהרבה.
אחרי שהבהרנו מהו קישור חיצוני בואו נדבר על שאלת השאלות, איך לגרום לנס הזה לקרות. איך לפעול כדי שבעלי אתרים אחרים יעשו את המאמץ לשים קישור מהאתר שלהם שיצביע על דף באתר שלכם.
כמובן שהדרך הטובה ביותר לקבל קישורים נכנסים היא להיות אתר פנטסטי ולספק תוכן כל כך איכותי שבלתי אפשרי לפספס כך שאתרים אחרים יגלו אותו וירצו לכתוב אודותיו באתר שלהם ולקשר אליו. הבעיה היא שמדובר במדע בדיוני. הסיכוי של אתר לעסק קטן לפתח תוכן שבעל אתר אחר יצא מגדרו ויכתוב אודותיו וגם יקשר אליו שואף לאפס המוחלט. לכן, הדרך הריאלית ביותר לקבל קישורים נכנסים היא להתחבר עם בעלי אתרים אחרים ולהציע להם עסקת "חילופי קישורים", זאת אומרת, אתם תקשרו לאתר שלהם והם יקשרו לאתר שלכם. הבעיה היא שגוגל מודעת לאפשרות הזאת וגוגל לא אוהבת אותה. היא מגדירה את הדבר הזה כהונאת קישורים. בהמשך נבהיר שהדברים לא יכולים להתבצע באופן הפשטני הזה. אבל תכל'ס זהו המקור לרובם המוחלט של הקישורים ברשת.
הדרך למצוא את האתרים לעשות איתם חילופי קישורים היא מאוד פשוטה. ראשית, לעשות חיפוש בגוגל על מילות המפתח אותן אתם רוצים לקדם – לגבש רשימה של אתרים שנראים לכם רלוונטיים ופשוט ליצור קשר עם המפעילים שלהם. מומלץ לייצר איתם מערכת יחסים של אמינות לפני שמעלים את עניין החלפת הקישורים. שאלת השאלות היא איזה אתר לבחור, כי, כמו שכבר אמרנו, לא כל הקישורים נולדו שווים. קישור מאתר סמכותי בתחום רלוונטי יהיה בעל משקל גדול בהרבה מאתר סמכותי בתחום שאיננו רלוונטי שבתורו יהיה בעל משקל גדול יותר מאתר בתחום רלוונטי אבל שאיננו סמכותי (סמכותי = בעל וותק, תנועה ומופיע במקומות טובים בגוגל לביטויי מפתח מתאימים).
אפשר גם לנסות למצוא החלפת קישורים עם עסקים קטנים אחרים בקבוצות ייעודיות בפייסבוק. הדרך הכי מוצלחת לקבל קישור אורגני אמיתי היא ליצור קשר עם אנשי תוכן ולנסות לעניין אותם לדבר על השירותים של העסק שלכם. כאן העסקה היא שאתם מספקים להם תוכן והם מנגישים אותו לגולשי האתר שלהם. אלו יכולים להיות בלוגרים או אנשים שמפעילים פודקאסט או דברים דומים. יכול להיות שתצטרכו להיפגש איתם, להיחשף ולהתראיין. אבל התמורה תהיה משתלמת מאוד.
בנוסף, אפשר לנסות להגיע גם למדיה הממוסדת. אתרי חדשות כמו YNet, וואלה, הארץ ואחרים יכולים להיות מקור מאוד מוצלח לקישור נכנס שמגיע ממקור מאוד סמכותי בעיני גוגל ומנועי החיפוש האחרים. אבל בואו לא נהיה נאיביים, זה לא יקרה מעצמו. נסו ליצור קשר עם כותבים מתאימים במדיה הזאת וכדאי גם לנסות ולפתח מערכת יחסים עם אותם כותבים. זה ישתלם בטווח הקצר ואולי גם בטווח הארוך. גם השימוש בשירותים כמו טאבולה ואאוטבריין וקידום מאמרים דרכם באתרי חדשות גדולים יש לו ערך משמעותי, אם כי כאן הדברים מורכבים יותר.
דרך נפלאה להשיג לינקים היא פשוט להיות חברתי ופעיל ברשתות חברתיות ולספק ערך גם שם. ניקח לדוגמה את נדב מהסופר לחיות בית . נדב עשוי להיות פעיל בקבוצות פייסבוק שעוסקות בגידול, טיפוח ובבריאות של חיות בית. נדב ימצא שם הרבה מאוד בעלי חיות אוהבים ששואלים שאלות אודות חיות המחמד האהובות שלהם. מטבע הדברים נדב מכיר ומתמצא ויכול לעזור בתשובות והמלצות בהרבה מאוד מקרים. אותם אנשים יהיו אסירי תודה על תשובותיו והערך שהוא מביא וחלקם יגיבו לו על כך בתודה. מחקר קטן על האנשים שהגיבו בחיוב לתשובות של נדב יכול לספק לו מידע אודות העיסוק שלהם והאם הם מפעילים אתר משלהם. במידה והאתרים רלוונטיים לאתר של נדב הוא יכול ליצור איתם קשר באופן פרטי והם עשויים להיות הרבה יותר פתוחים לקבל ממנו מאמר עם קישור לאתר שלו ולהטמיע אותו באתר שלהם. הרבה מאוד עבודה אבל אין קישורים חינם. זו דרך מאוד טובה ויעילה לקבל קישורים משמעותיים בעלי משקל.
מעבר לכך ישנם מקדמי אתרים שמתמחים בעניין הקישורים. הם מחזיקים עשרות אתרי תוכן והם ישמחו למכור לכם קישורים נכנסים. זה מרגיש כמו לרמות, וזה באמת קצת לרמות, אבל, בינינו, יש דברים גרועים יותר.
בעניין קישורים חיצוניים נדבר על שני פרטים נוספים: מיקום הקישור בדף המקשר וכן "עומק" הקישור, עד כמה קל להגיע לקישור מדף הבית של האתר המקשר.
מיקום הקישור
בהכללה גסה אפשר לומר שיש שני מקומות להוציא מתוכם קישורים לאתרים אחרים. מקום האחד הוא הטקסט שמהווה את תוכן הדף והוא בעל ערך. המקום השני הוא כל שאר העמוד על תפריטיו השונים, ה-header וה-footer שלו.
קל להבין שהמקום הנכון והטוב ביותר להוציא ממנו קישור הוא הטקסט עצמו. גוגל ושאר מנועי החיפוש נותנים פחות חשיבות לקישורים שיוצאים מתוך footer של האתר ומקומות אחרים.
רצוי מאוד שהקישור יצא מטקסט שהוא חדש, זאת אומרת – טקסט שעדיין לא נסרק על ידיי גוגל. גוגל מתייחס בחשדנות לקישורים חדשים שמופיעים פתאום בטקסט שהוא כבר סרק. אם אתם ממש רוצים להוציא קישור מתוך מאמר שכבר קיים אצלכם באתר, כדאי, לכל הפחות, להוסיף את הקישור בתוך משפט חדש ורצוי בתוך פסקה חדשה.
עומק הקישור
זה לא מדויק לחלוטין, אבל אפשר לומר שככל שהדף שממנו יוצא הקישור "קבור" עמוק יותר בתוך האתר המקשר כך פוחת הערך שגוגל מעניקים לקישור הזה. כמעט מובן מאליו שאף אתר לא ישים קישור מדף הבית שלו לדף באתר שלכם. אז קישור מדף שמגיעים אליו אחרי קליק אחד הוא פנטסטי. ככל שהגולש יידרש ליותר ויותר קליקים כדי להגיע לטקסט שממנו יוצא הקישור לאתר שלכם כך הולכת ופוחתת יעילות הקישור בהעלאת דירוג הדף שלכם.
מה לא לעשות בבניית קישורים חיצוניים
  • אל תשימו קישור מהאתר שלכם אל אתר שמצביע על האתר שלכם. זאת אומרת, המצב ששני אתרים מצביעים אחד על השני הוא פסול. לא משנה אם כל אחד מהאתרים מצביע על דפים שונים (זאת אומרת, גם אם אתר א' מצביע על דף X ואתר ב' מחזיר לו קישור מדף Y שמצביע על דף Z זה עדיין נחשב לקישור הדדי. הקישור נחשב בגוגל ברמת הדומיין).
    מגוגל כבר הודיעו ששני אתרים שכל אחד מהם מקשר לשני זה חשוד בעיניהם, הם מכנים זאת "הונאת קישורים". במקום לתגמל על קישור נכנס הם "מענישים" את שני האתרים.
    כמובן שיש מצבים יוצאים מן הכלל ולא הכול שחור ולבן. אם, למשל, יש לאתר שלכם קישור שיצא מכתבה באתר סמכותי ובחרתם לשים מאמר אצלכם ולהשוויץ שכתבו עליכם והוספתם קישור למאמר המקורי, גוגל יבינו מה קורה וזה יהיה בסדר. כך שאם כתבו עליכם באתר של הארץ או ווינט או דה מארקר ואתם רוצים להפנות גולשים שלכם למאמר הזה – גוגל לא יראה בכך קישור הדדי אלא קישור לגיטימי.
  • אל תתפתו לשים קישורים מאתרים מפוקפקים לאתר שלכם. שכרכם יצא בהפסדכם. אם האתר הוא אתר זבל שמצביע על האתר שלכם גוגל תוריד לכם בדירוג במקום להעלות. למעשה, זוהי אחת הדרכים שמקדמי אתרים זדוניים משתמשים כדי להעלות את האתרים שהם מקדמים על חשבון אתרים מתחרים. הם שמים לאתרים המתחרים מאות קישורים מאתרי זבל ובכך פוגעים בדירוג של אותו אתר, כך שהאתר שהם מקדמים מתקדם על חשבון האתר שנפגע. כמובן שזה איננו חוקי. אבל קשה מאוד לדעת אם מישהו מקשר לאתר שלך בלא ידיעתך. האינדיקציה לכך שאולי נעשתה מניפולציה שכזאת על חשבונכם היא אם תראו ירידה משמעותית ולא מוסברת בדירוגים.
  • אל תתפתו לשים קישורים בכל מיני תגובות של אתרים כמו YNET ואחרים. גוגל יודעת להבין מצוין מה המטרה של הקישורים הללו. בדרך כלל גוגל תתעלם מהם וזאת תהיה "ברכה לבטלה". אבל אם זה יהיה מוגזם, יכול להיות שהאלגוריתם של גוגל לא יתעלם מכך ויעניש בהורדה בדירוג.
  • אל תשימו את הקישורים מיד בתחילת הטקסט. תנו זמן לגולש לקרוא קצת את הטקסט המקורי לפני שהוא עובר לדף אחר. תנו לגוגל לראות שהוא מקדיש זמן לדף הנוכחי ושהוא מוצא בו עניין. (הנקודה כאן רלוונטית גם לקישורים חיצוניים וגם לקישורים פנימיים.)
  • אל תבנו את כל הקישורים שלכם בבת אחת. גוגל מצפים לתהליך הדרגתי של בניית קישורים. כל דבר אחר מדליק אצלם נורת אזהרה. אז אם יש לכם אתר שנמצא באוויר מזה זמן מה ולא היה אליו אף קישור נכנס ופתאום מופיעים אצל גוגל חמישה דפים שמצביעים עליו, תסכימו איתנו שזה מחשיד.
קישורים יוצאים (Outbound Links)
קישורים יוצאים, כשמם כן הם, קישורים שאתם שמים אצלכם באתר שמוציאים את הגולש מהאתר שלכם לאתרים אחרים.
אפשר לומר שה"מעמד" שלהם בגוגל הוא בין קישורים חיצוניים לבין קישורים פנימיים. הסיבה היא שבאופן טבעי אדם יכול לשים לעצמו באתר כמה קישורים יוצאים שהוא רוצה ולשים אותם עם טקסט שמצביע על ביטויי החיפוש שהוא מעוניין לקדם. גוגל מנתחת את הקישורים הללו ואת ביטויי המפתח הללו. אם יש קורלציה בין ביטוי המפתח לבין הדף עליו הוא מצביע, גוגל תתייחס לכך והיא עשויה להעלות את דירוג הדף עבור אותו ביטוי חיפוש. כמובן, שגוגל לא תעשה את זה לפני שהיא תגיע למסקנה שהמבקרים באתר שלוחצים על הקישור הזה אכן מגיעים לאתר אחר שמספק להם את הערך שהם חיפשו (סמכו עליהם שהם יודעים להבין את זה). אם זה לא יהיה המצב, תהיו בטוחים שגוגל לא תוסיף לדירוג הדף במקרה הטוב ואולי אפילו תעניש בהורדת דירוג – במקרה הרע. לא שווה לקחת את הסיכון.
אגב, הדרך הרצויה, בדרך כלל, היא לשים אותם כך שלחיצה על הקישורים הללו פותחת למשתמש לשונית חדשה בדפדפן ובה מוצג הדף המבוקש.
אתם מוזמנים לבדוק את הקישורים היוצאים מהאתר שלכם. אם הקישור נראה משהו בדומה לבא:
<a href="http://www.not-your-website.co.il/articles/some-article">מאמר שיוצא מהאתר שלכם לאתר אחר</a>
בלחיצה על הקישור הזה התוכן בלשונית יוחלף בתוכן המאמר החדש והגולש יצא מהאתר שלכם לפעמים לבלי שוב. אבל אם הקישור נראה משהו בדומה לבא:
<a href="http://www.not-your-website.co.il/articles/some-article" target=”_blank”>מאמר שיוצא מהאתר שלכם לאתר אחר</a>
התוספת של target=”_blank” אומרת לדפדפן לפתוח את הקישור בתוך לשונית חדשה. כך שהמשתמשים יעברו לאותה לשונית ולאתר השני ויבלו בה ככל חפצם. כאשר הם יסיימו ויסגרו את הלשונית של האתר האחר הלשונית של האתר שלכם עדיין תישאר פתוחה.
ברכותינו, סיימתם קורס בסיסי בקידום אתרים אורגני, בואו נסכם את הקורס >>
המאמר כאן נכתב כחלק מסדרת שיעורים להיכרות בסיסית עם תחום קידום האתרים האורגני
לקריאת כל הפרקים אתם מוזמנים להתחיל כאן: קידום אתרים בסיסי לעסק הקטן

© הקורס נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו.
האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) המובילה את תחום השיווק הדיגיטלי בישראל.
מצאתם שגיאה בשיעור? חושבים שיש לכם מה להוסיף? כתבו לנו. קרדיט מובטח!