המרקטפלייס הישראלי לשיווק ברשת
כל המומחים להקמת אתרים, מדיה חברתית, קידום אתרים ותוכן
שיעור 1 - מהו קידום אתרים אורגני
אם לא חייתם במערה בהרי אפגניסטן בעשרים השנים האחרונות אתם בטח יודעים שבלי מנועי חיפוש אוסף המחשבים העצום שמכונה אינטרנט לא באמת היה שמיש, לפחות לא בצורה שאנחנו מכירים אותו. כך שאנחנו יוצאים מנקודת הנחה שיש לכם מושג מסוים לגבי מה משמעות המושג "קידום אתרים".
כאן זה המקום לעצור ולהבהיר שבכל מקום במדריך הזה שנכתב מנועי חיפוש אנחנו מתייחסים כמעט בלעדית לגוגל. נכון שיש עוד מנועי חיפוש בעולם חוץ מגוגל (Google), ויש כאלה לא רעים בכלל כדוגמת בינג (Bing) ונוספים. אבל, בסופו של דבר, הדומיננטיות של גוגל בתחום הזה כל כך גדולה שאין טעם להתעכב על האחרים. בנוסף, רובם המכריע של הפרטים והרעיונות שיפורטו כאן מתאימים לרוב רובם של מנועי החיפוש הגדולים. לכן נרשה לעצמנו להתייחס בעיקר לגוגל. בכל מקום בהמשך שיהיה כתוב "מנועי חיפוש" אתם מוזמנים לצאת מנקודת הנחה שהתייחסנו, בעצם, לגוגל.
אתם בעליי עסק קטן ואת דעתנו על כך שאתם חייבים שיהיה לכם אתר בית כבר פירטנו במאמר נפרד. אנחנו מתארים לעצמנו שמאוד תשמחו אם אתר הבית שלכם יופיע בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש של גוגל. גם להופיע בעמוד השני של גוגל זה לא רע, אבל ההבדל בין להופיע בעמוד הראשון לבין להופיע בעמוד השני הוא, ברוב המקרים, הבדל של שמים וארץ.
עכשיו, אמרנו שההבדל בין להופיע בעמוד השני לבין להופיע בעמוד הראשון הוא הבדל של "שמים וארץ". אבל מהו אותו הבדל של "שמים וארץ". האם מדובר בנפח של תנועה באתר? התשובה היא חד משמעית – כן. האם מדובר ביעילות של אתר מבחינת ביצועים עסקיים? התשובה כאן כבר הרבה יותר מורכבת והיא הרבה יותר פעמים "לא" מאשר "כן".
זאת צריך לדעת. זה שמבקרים אצלכם באתר אנשים שהגיעו דרך גוגל אין משמעות הדבר שאלו האנשים שאתם הייתם רוצים לראות באתר שלכם. יכול להיות שאלו אנשים שמחפשים דבר שונה לחלוטין מהשירות או מהמוצר אותו אתם מספקים. למעשה, הם רק מעמיסים לכם את השרת בנפח תנועה מיותר – מה שעולה לכם כסף, גורמים לאתר שלכם לבצע פניות מיותרות לבסיס הנתונים – שעולות לכם כסף, ובסופו של דבר מנפחים לכם בכמה שקלים מיותרים את עלות האתר אצל החברה המאחסנת מבלי שהועילו לכם כלל. לדוגמה, אם אתם מסעדה איטלקית שיש לה אתר באינטרנט, סביר להניח שתשמחו מאוד אם תופיעו בתוצאות החיפוש של אדם רעב שכתב בשורת החיפוש את הביטוי "ספגטי בולונז". אבל אם מגיעים אליכם אנשים שכתבו "ספגטי בולונז" בתיבת החיפוש אבל לא חיפשו להשביע את רעבונם בספגטי בולונז אלא בעצם חיפשו מתכון להכנת ספגטי בולונז אז כנראה לא ממש התקדמתם מבחינת המטרות העסקיות של האתר. על כך ידובר רבות בפרק הבא כאשר נדון על הגדרת מטרות וקהלי יעד.
במאמר מוסגר.

גוגל לא קובעת את תוצאות החיפוש בזמן אמת. זאת אומרת אם גולש מחפש "ספגטי בולונז" בתיבת החיפוש, גוגל לא יוצאת לבדוק אתרים ולהחליט מה רלוונטי לאותו גולש ומה לא. זה היה לוקח לה שעות לספק לאותו גולש תוצאות. כאשר אותו גולש מחפש "ספגטי בולונז" ביטוי החיפוש שלו נשלח לשרתים של גוגל ששולפים את תוצאות החיפוש מתוך בסיס נתונים ענק וסודי שיושב על המחשבים שלה. ההחלטה אילו אתרים יישלפו ויוצגו לעיני הגולש מתקבלת על סמך פרמטרים וציונים שכבר חושבו מבעוד מועד. למעשה הזחלנים של גוגל קוראים ומאנדקסים אתרים בכל רגע נתון. השם "זחלנים" עשוי להטעות קצת. זחלן נשמע כמו סוג של רובוט שעובר מאתר לאתר וקורא אותו. למעשה מה שקורה הוא שהזחלן הוא בעצם מחשב ש"מתחזה" לדפדפן ושולח קריאה לכתובת כלשהי באינטרנט ומקבל אליו את התוכן של אותו דף, בדיוק כמו שהדפדפן שלכם היה מקבל אותו לו הקלדתם את אותה הכתובת בשורת הכתובת. רק שהזחלן הזה לא מציג את אותו הדף למסך המחשב אלא התוכנה שרצה עליו קוראת ומנתחת את הדף שהגיע אליה, נותנת לו ציונים ורושמת את אותם הציונים באותו בסיס נתונים מרכזי שמשמש את גוגל כדי לשלוף את כתובת הדף בעת הצורך. בנוסף, בזמן שהתוכנה סורקת את תוכן הדף היא שולפת מתוכו כל מה שנראה כמו כתובת של דף אחר ורושמת אותו במקום אחר. "זחלן" שהתפנה ניגש לאותה רשימת כתובות, שולף כתובת חדשה ומתחיל לסרוק גם אותה. כך בתהליך אינסופי גוגל מגיעה לכל דף באינטרנט שאיזשהו דף (אחר) קישר אליו. מובן שמדובר על אופרציה ענקית של אלפים רבים של מחשבים שמשמשים כזחלנים ונמצאים במקומות שונים על פני הגלובוס. העבודה שהם מבצעים, זה בעצם מה שהופך את גוגל להיות גוגל.
מה זאת אומרת "חיפוש אתרים אורגני"? מה זה "אורגני" בכלל?
בכל פעם שאנחנו מקבלים את תוצאות החיפוש בגוגל אנחנו מקבלים, למעשה, שתי רשימות נפרדות. רשימה אחת של אתרים שגוגל חשבה שהם מתאימים לביטוי החיפוש לפי הבנתה של גוגל. ברשימה השנייה מקבלים אתרים ששילמו לגוגל על מנת להופיע בתוצאות החיפוש (עבור ביטוי החיפוש המסוים).
הרשימה הראשונה מכונה "רשימת האתרים האורגניים". אלו אתרים שכביכול מופיעים שם בזכות התאמתם הטבעית לביטוי החיפוש שרשם הגולש. אלו אתרים שכביכול לא שילמו על הזכות להופיע בתוצאות החיפוש. לכן, אמינותם, בעיני הגולשים שמבחינים בין הרשימות, גבוהה יותר. אנחנו בכוונה כתבנו "כביכול לא שילמו", מכיוון שאותם אתרים עושים מאמצים כבירים כדי להופיע ברשימה הזו ואותם מאמצים לא באים בחינם. בדרך כלל מומחים לקידום אתרים עומלים רבות ובשכר לא זעום כדי שאותם אתרים יופיעו שם "בחינם".
לכן, כאשר מדברים על "קידום אתרים אורגני" הכוונה היא לאותם אתרים שהקידום עבורם בוצע על מנת שיופיעו ברשימה זו.
תוצאות החיפוש של גוגל עבור ביטוי החיפוש "ספגטי בולונז". כל התוצאות בדף זה נחשבות אורגניות למעט התוצאה האחרונה שמוקפת במסגרת אדומה. שימו לב לריבוע הירוק הקטן שבתוכו מופיעה המילה AD (חץ אדום מצביע עליו). הריבוע הזה הוא הדרך ההוגנת של גוגל לגלות לנו שהאתר הזה שילם לגוגל בכדי להופיע בתוצאות החיפוש עבור ביטוי החיפוש "ספגטי בולונז". למעשה, גוגל לא תקבל שקל מאותו אתר אלא אם כן תלחצו על התוצאה הזו ותעברו לאותו דף. רק אז המחשבים של גוגל יחייבו את בעליי אותו אתר בסכום ששניהם (גוגל ובעליי אותו אתר) הסכימו עליו.
הנושא של קידום אתרים ממומן חורג מהיקף הקורס כאן שעוסק, כאמור, בקידום אתרים אורגני. מי שמתעניין מעט להבין מהו קידום אתרים ממומן, מוזמן לקרוא מאמר בנושא קידום אתרים ממומן .
אז מה קובע את מיקום הופעת האתר שלנו בגוגל?
זוהי שאלת מיליון הדולר. בעצם, השאלה הזאת שווה הרבה מאוד מיליוני דולרים להרבה מאוד עסקים. איך בעצם מחליטה גוגל באיזה מיקום יופיע אתר כלשהו עבור ביטוי חיפוש מסוים. זהו כמובן, סוד כמוס, שגוגל שומרת עליו מכל משמר. מה שגוגל כן מוכנה לספר הוא שמדובר בחישוב שלוקח בחשבון מאות רבות של פרמטרים שהשקלול שלהם קובע את המיקום בסדר ההופעה. חלקם כלל לא קשורים לאתר עצמו, אלא הם נתונים כגון: מה היו הדפים האחרונים אליהם גלש המשתמש, מהו חשבון גוגל של אותו הגולש (גוגל שומרת לעצמה טונות של היסטוריית גלישה שלכם), האם הגולש הוא זכר או נקבה, מאיפה הוא גולש בעולם, באיזה סוג דפדפן ועוד רבות.
אבל עם כל הכבוד למסך העשן שגוגל מפזרת בסופו של דבר יש מספר מצומצם של פרמטרים קריטיים שהם אלו שנותנים את המשקל האמיתי.
להלן רשימה חלקית של הפרמטרים המשפיעים ביותר. בהמשך הקורס נדבר בהרחבה על כל אחד מהם ונבדוק עד כמה אתר הבית שלנו עומד "בציפיות" של גוגל או רחוק מהן.
מספר האתרים שמקשרים לאתר ואיכותם
הקביעה של דירוג האתר לפי מספר הקישורים המצביעים עליו היא זו שהביאה לגוגל את התהילה והשלל. גוגל הייתה הראשונה להבין שמפעילי אתר יכולים לבצע מניפולציות על תוכן האתר שלהם על מנת לשפר את מיקום ההופעה שלהם בתוצאות החיפוש. אבל להשפיע על אתרים אחרים להצביע, או במילים אחרות – לקשר, אליהם כבר הרבה יותר קשה. כך שהפרמטר של מספר האתרים שמצביעים על אתר מסוים היה ונשאר פרמטר מהותי באלגוריתם של גוגל. עם הזמן גוגל למדה גם לתת חשיבות לאופי ההצבעה לאתר וגם לתת משקל לאיכות האתרים המצביעים ועוד. על כך בהמשך.

בסעיף זה נציין שגם קישורים שיוצאים מהאתר ומצביעים על אתרים אחרים מהווים סיגנלים לגוגל אודות מטרות האתר ונושאיו המרכזיים. כמובן שקישורים הללו מקבלים משקל פחות בהרבה, אך גם להם יש חשיבות וצריך לדעת לקשר בחוכמה על מנת להעלות את דירוג האתר בתוצאות החיפוש.
וותק האתר והסמכותיות שלו
גוגל נותנת משקל רב לאתרים עם וותק שהוכיחו את עצמם לאורך שנים כאתרים שמספקים ערך למבקרים בהם. זהו אחד הפרמטרים המשפיעים ביותר וגם אחד הפרמטרים שקשה ביותר להשפיע עליהם בשיטת זבנג וגמרנו.
תוכן איכותי ומקורי
התוכן הוא המלך. זה היה נכון וזה עדיין נכון. גוגל מחשיבה ביותר תוכן מקורי, בעיקר טקסטואלי, אבל גם זה הולך ומשתנה לטובת תוכן ויזואלי כגון תמונות ובעיקר וידאו. הטקסטים הם גם חומר הגלם העיקרי שעוזר לגוגל לקטלג את האתר ועוזר לגוגל להבין במה האתר מתמקד ומהן מילות המפתח וביטויי החיפוש הנכונים ביותר בהתייחס לאותו אתר.

הצד השני של המטבע הוא שגוגל מענישה בחומרה אתרים שהיא חושבת ששכפלו תכנים, אם זה בתוך האתר עצמו או מאתרים אחרים. פעם זה היה משתלם לעשות כך ואתרים שידעו לעשות זאת נכון היו זוכים לדירוג גבוה אצל גוגל. כיום, כאמור, המתודה הפסולה הזו מזוהה דיי בקלות על ידיי גוגל ולא רק שהיא איננה מקדמת את האתר אלא פעמים רבות האתר נענש בהורדת הדירוג.
התאמה של האתר לתצוגה במכשירים ניידים
גוגל מצפה מאתרים להיות מותאמים בצורה טובה לתצוגה במסכים של טלפונים חכמים. אם בעבר גוגל הייתה בודקת את הנראות וחווית המשתמש בהתבסס על כך שהמשתמש גולש ממחשב עם מסך רחב ורק אחר כך גוגל הייתה בודקת האם האתר מוצג בצורה טובה וקריאה גם במסכים קטנים – הרי שכיום המצב הוא הפוך. גוגל בודקת קודם כל מהי חווית המשתמש במסכים קטנים ומדרגת את האתר. רק לאחר מכן נמדדת חווית המשתמש המתקבלת מביקור באתר דרך מסך רחב (מחשב, טלוויזיה וכדומה) וזו גם מקבלת משקל קטן יותר בדירוג הכללי. זוהי גם הסיבה שעבור אותו ביטוי חיפוש נקבל תוצאות חיפוש מסוימות אם החיפוש יתבצע ממחשב שולחני ונקבל תוצאות חיפוש אחרות אם החיפוש יתבצע מטלפון חכם.
חווית משתמש בדגש על מהירות הצגה
גוגל נותנת משקל רב לחוויית המשתמש של המבקרים באתר. אם האתר איטי, התמונות נטענות בזחילה, לסרטונים לוקח זמן רב להתנגן וכדומה – גוגל מחשיבה זאת כחוויית משתמש גרועה ומדרגת בהתאם.
אבטחת האתר
גוגל מצפה מכל האתרים להיות מאובטחים עם פרוטוקול SSL (מהו פרוטוקול SSL? על כך בהמשך). כך שמה שהיה פעם יתרון הפך היום להיות דרישת סף. למותר לציין שאם גוגל מחליטה שהאתר שלך הוא אתר ספאם, זדוני, או אתר עם פרצות אבטחה חמורות הדירוג של האתר יפגע אנושות וספק אם לאותו דומיין תהיה תקומה.
"רמזים" טכניים בקוד האתר "השפה" בה נכתב אתר אינטרנט כך שבסופו של דבר נקבל את התוכן על המסך בצורה הגראפית הצבעונית שאנחנו מכירים נקראת HTML (אם זה נשמע לכם כמו סינית, אל דאגה, נדבר על כך בקצרה ובאופן שלוקח בחשבון את זה שאתם לא מתכנתים).
בשפה זו ישנם סימנים טכניים שגוגל מנצלת אותם כדי להבין טוב יותר במה הדף עוסק ובאיזה תחום האתר פועל. הבנה (לא מעמיקה מידי) של הפרטים הטכניים הללו מאפשרת לשנות את תוכן הדף כך שנוכל להעביר "מסרים" לגוגל אודות מטרת הדף ונושאיו, אופי האתר ותכניו. אל תירתעו מכך שמדובר בדברים טכניים. נסביר את הדברים החשובים בצורה קלה ופשוטה כשנגיע לכך בהמשך הקורס.
קדימה, אני כבר רוצה לקדם את האתר שלי למקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל... איפה מתחילים???
רגע, הולד יור הורסס, כמו שאומרים. להגיע למקום הראשון בתוצאות החיפוש של גוגל... זה קצת יומרני או לפחות מאוד שאפתני. הדרך ארוכה היא ורבה.
נתחיל בצעד הראשון. אתם מוזמנים לעבור אל הפרק הבא – הגדרת מטרות וקהליי יעד.
המאמר כאן נכתב כחלק מסדרת שיעורים להיכרות בסיסית עם תחום קידום האתרים האורגני
לקריאת כל הפרקים אתם מוזמנים להתחיל כאן: קידום אתרים בסיסי לעסק הקטן

© הקורס נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו.
האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) המובילה את תחום השיווק הדיגיטלי בישראל.
מצאתם שגיאה בשיעור? חושבים שיש לכם מה להוסיף? כתבו לנו. קרדיט מובטח!