קידום אתרים (SEO) - מה לא לעשות כאשר מנסים לקדם אתר במנועי חיפוש
הרבה אתרים, במיוחד אתרים של עסקים קטנים שבדרך כלל לא משופעים במזומנים, מנסים לקדם את עצמם במנועי חיפוש באופן עצמאי. הרשת מלאה במידע טכני אודות קידום אתרים ובעלי יוזמה בהחלט יכולים לפעול באופן עצמאי כדי לקדם את האתר שלהם בתוצאות החיפוש.
במאמר כאן נציג פרקטיקות נפוצות שמנועי חיפוש דווקא לא אוהבים. אלו פרקטיקות שפעמים רבות נכשלים בהן אנשים שאינם אנשי קידום מקצועי. ברוב המקרים אותם אנשים פועלים במסגרת מה שהם מבינים כחוקי המשחק בין אתרי אינטרנט למנועי החיפוש. אבל אלו פעולות שמנועי החיפוש עלולים לפרש כסוג של ניצול לרעה. למנועי חיפוש יש מנגנונים מענישים לפעמים אפילו נוקמניים. צריך לדעת איפה החבל נמתח יותר מידי. אי אפשר לצפות בדיוק את התנהגות האלגוריתמים ומשום כך יש צורך במודעות מוגברת ובזהירות יתרה. כיוון שבהחלט אפשר לעשות בתום לב פעולות שיגרמו לפגיעה בדירוג האתר, לעיתים אנושות.
אם אתם רוצים לקדם את האתר שלכם בעצמכם ולא בטוחים אם מה שאתם עושים הוא נכון או לגיטימי תמיד תוכלו להשתמש במבחן הבא. שאלו את עצמכם שאלה פשוטה: האם הפעולה שאתם מבקשים לבצע מעצימה את חווית המשתמש של מבקרי האתר שלכם או מפחיתה ממנה. אם זה מעצים אותה – אתם בדרך הנכונה. אם מבקרי האתר לא יהיו מודעים לה כלל – היו זהירים שלא להגזים. אם חווית המשתמש של מבקרי האתר עשויה להיפגע לטובת קידום הדף – היו סמוכים ובטוחים שבמוקדם או במאוחר מנועי החיפוש יעלו על זה. מדובר בחברות הטכנולוגיה המתוחכמות בעולם, תנו להם את הקרדיט שהן לא פראייריות.
פרקטיקות קידום אתרים (שכדאי להימנע מהן)
תוכן כפול (Duplicate Content)
כל מנועי החיפוש מענישים על הצגת תוכן שאיננו מקורי באתר. זוהי הדרך של מנועי החיפוש למנוע העלאת דירוג של אתר באמצעות העתקת תוכן ממתחריו. כתבו ופתחו תוכן מקורי משל עצמכם. אם זה יהיה תוכן איכותי שייתן ערך למבקרים שלכם גוגל ושאר החברים כבר ידעו מזה. לפעמים רוצים להציג באתר תוכן משוכפל כדי לתת לגולשים שלכם גישה אליו גם דרך האתר שלכם. לדוגמה, אתר שעוסק בחוקי תעבורה ורוצה לפרסם את התקנות החדשות שפורסמו באתר הממשלה ככתבן וכלשונן גם אצלו. במקרה כזה יש להוסיף תגית בראש הדף שצריכה לכלול CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW", כך שמנועי החיפוש ידעו לא לסרוק את הדף הזה ובכך להימנע מהורדת דירוג עקב תוכן משוכפל.
העמסה של מילות מפתח (Keyword Stuffing)
מילות מפתח הן נשמת אפו של כל מנוע חיפוש והן חשובות מאין כמוהן. לכן, אין זה פלא שהתחרות בין אתרים מתרכזת בשליטה על מילות המפתח. בימים עברו המושג העמסת מילות מפתח התייחס לכתיבה של מילות המפתח בדף בלי קשר לנחיצותן עבור המשתמש והרבה פעמים גם בלי רלוונטיות לתוכן. הפרקטיקה הזו השתלמה בראשית ימי האינטרנט אבל מהר מאוד מנועי חיפוש הבינו שמנסים "לסדר" אותם ולמדו להתעלם מהמלל חסר הקוהרנטיות. פעמים רבות גם הענישו בהורדה של הדירוג. כתוצאה מכך מקדמי האתרים השתכללו והחלו לשתול את מילות המפתח בתוך תוכן כביכול לגיטימי אבל במינון בלתי סביר. אותם טקסטים הפכו להיות לא טבעיים עד בלתי קריאים עבור המשתמשים. למשל (דוגמה מהתיעוד של גוגל): “We sell custom cigar humidors. Our custom cigar humidors are handmade. If you’re thinking of buying a custom cigar humidor, please contact our custom cigar humidor specialists at custom.cigar.humidors@example.com."
צאו מנקודת הנחה שהמיליונים הרבים שגוגל השקיעה בטכנולוגית החיפוש לא הלכו רק לפיצות למפתחים ומכונות קפה במטבחים. האלגוריתמים של מנועי החיפוש יודעים לזהות גם את ההתחכמות הזאת די בקלות ובדרך כלל לא רק מתעלמים מהתוכן אלא גם מענישים בהורדת דירוג.
תוכן מוסתר (Hidden Content)
הסתרת תוכן מעיני הקורא היא פרקטיקה שתמיד הייתה פסולה מעיקרה. זה יכול להיות טקסט שנמצא הרחק מגבולות הדף הנראה וזה יכול להיות טקסט שכתוב בצבע הרקע ולכן בלתי קריא. כל אלו הן פרקטיקות שבעיני מנועי החיפוש מעידים באופן מובהק על ניסיונות לבצע מניפולציות על הדירוג של הדף והן מענישות על כך באופן חריף. בהזדמנות זאת גם נאמר שקישורים בדפי האתר רצוי שיהיו מובחנים בצורה בולטת לעיני המשתמש. אפילו אם יש לכם סיבות אסתטיות לגיטימיות להציג את הלינקים בצורה שאינה בולטת לעין קחו בחשבון שזהו דבר שמנועי החיפוש לא אוהבים. ההתייחסות לכך מבחינת הדירוג לא ברורה לחלוטין והיא כנראה תלוית סיטואציה. אולם better safe than sorry, אם אתם לא ממש חייבים להסוות את הקישורים שלכם כטקסט רגיל – השתדלו להימנע מכך.
קניית קישורים לתוך האתר
הרבה יודעים שמספר הקישורים שמצביעים על דף מסוים הוא אחד הפרמטרים המרכזיים באלגוריתם של גוגל עוד מראשית ימיו. גם היום זהו פרמטר חשוב. הנחת העבודה של גוגל הייתה (ועודנה) שאם דפים שהם סמכות בתחום כלשהו מצביעים על דף מסוים זה מעיד על כך שאותו דף עוסק אף הוא באותו התחום. משום כך התפתחה תעשיה שלמה של החלפות קישורים – "אני אקשר אליך ואתה תקשר אליי" שגם עליה מסתכלים מנועי החיפוש בעין עקומה. אולם הצד הפחות לגיטימי של העניין הוא קניית הקישורים בכסף. בתור בעלי אתר קטן אתם עשויים לקבל אימיילים עם הצעה לקנייה של קישורים שמפנים לאתר שלכם. אל תתפתו. זה יכול להועיל בטווח הקצר אבל יעלה ביוקר בטווח הארוך. זאת רק שאלה של זמן עד שמנועי החיפוש יעלו על זה ויורידו את הדירוג שלכם באופן חד.
גם בהפניית קישורים לגיטימיים לתוך האתר כדאי להיות זהירים. בדרך כלל בניה של קישורים אורכת זמן רב. זה לא טבעי שדף צובר קישורים שמצביעים אליו במהירות רבה מידי ואם כך קורה הדבר עלול להחשיד אתכם באוטומציה של קישורים.
קישורים יוצאים
זה לגיטימי ונכון להוציא קישורים מתוך האתר שיצביעו על אתרים שעוסקים בתחום שלכם. עם זאת שימו לב שאתם לא מוציאים יותר מידי קישורים. מנועי החיפוש עלולים לחשוד שאתם מנסים להשפיע על הדירוג שלכם באמצעות החלפת קישורים. כמו כן, הקפידו לבצע בדיקה תקופתית שכל הקישורים פועלים. מנועי חיפוש שמגיעים להודעות 404 (דפים שלא נמצאו) רואים בכך זלזול של בעלי האתר בשימושיות ובנוחות של המבקרים שלהם והם לא סלחניים לכך. מובן מאיליו שצריך לקשר לאתרים שהם אמינים, אוטוריטות בתחומם ופועלים באופן לגיטימי מבחינת קידום עצמם.
ניצול לרעה של תיאור הקישורים לקידום מילות מפתח (Anchor Text Overused)
אנשים שמפנימים את חשיבות מילות המפתח, לעיתים מחפשים איך להערים על המערכת ולמצוא אפשרויות לגיטימיות לחזרה על מילות המפתח בדף. הקישורים בתוך האתר הם מהמקומות שתמיד מפתה לשים בהם את מילות המפתח. ישנם כאלה ששמים את מילות המפתח במקום תיאור בשפה טבעית של הקישורים באתר מתוך אמונה שזה יחזק את מובהקות מילות המפתח לדף שלהם. החל מעדכון האלגוריתמים בשנת 2012 זוהי פרקטיקה לא מומלצת שאיננה תורמת לדירוג האתר ובמקרים רבים דווקא פוגעת בו.
לסיכום
בנייה של אתר וקידום שלו הם תהליך שאורך זמן. אל תתפתו לקיצור דרך. מקדמי אתרים מקצועיים יכולים לחסוך לכם עבודה רבה ולעשות דברים נכונים רבים שאתם כנראה לא הייתם עושים, אבל גם הם לא קוסמים. התקדמות אמיתית בדירוג התוצאות של מנועי החיפוש תבוא רק לאורך זמן ובהשקעה בחוויית המשתמש של המבקרים באתר שלכם. זה אפקטיבי הרבה יותר מאשר הניסיונות לבצע מניפולציות בקוד האתר. זכרו כי מנועי החיפוש רוצים לתת לגולשים את האתרים שמספקים עבורם את החוויה הטובה ביותר. זה גם האינטרס שלכם. עשו את המינימום שנדרש מבחינת מנועי החיפוש והשקיעו את מקסימום המאמצים במבקרים שלכם.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
לימפיד תרגום סינית ושירותי קידום אתרים בסין
Yaron Shemesh
דניאל טולצ׳ינסקי
שקוף.מדיה
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>