המרקטפלייס הישראלי לשיווק ברשת
כל המומחים להקמת אתרים, מדיה חברתית, קידום אתרים ותוכן
רשימת התכונות שצריכות להיות באתר בית תדמיתי של כל עסק קטן
כל מה שצריך לדעת לפני שנפגשים עם בוניי אתרים ומדברים איתם על הקמת אתר בית לעסק הקטן שלכם
אתם בעליי עסק קטן וכעת חושבים שהגיע הזמן להקים אתר בית לעסק שלכם.
ברכותינו. כפי שאתם אולי כבר יודעים אנחנו חושבים שכל עסק קטן חייב שיהיה לו אתר בית .

אנחנו משערים שאתם בשלב שבו אתם מנסים לברר "מי נגד מי?". מתרוצצות לכם בראש שאלות כמו "איזה אתר אנחנו צריכים?", "מה זה ידרוש מאתנו?", "כמה זה יעלה לנו?", "כמה עמוק בקטע טכנולוגי אנחנו אמורים להתמצא?", "מה באשר לאבטחה, תכנים, קידום האתר?"... ומעל הכול מרחפת השאלה הקריטית ביותר "איך לבחור את בוני האתר ולהכריע בין מספר הצעות מחיר שונות?".

אתם יכולים להירגע. כתבנו כאן מאמר שמנסה להקיף את כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שאתם מתחילים בתהליך. מתנצלים מראש - יש הרבה מה לומר אז זה יצא קצת ארוך. אולי כדאי אפילו להתארגן על איזו כוס קפה ולפנות כרבע שעה לקריאה מעמיקה. אנחנו מאוד ממליצים להקדיש את הזמן ולקרוא את הדברים. את רובם תבינו באופן אינטואיטיבי, חלקם לא יהיו רלוונטיים לעסק האישי שלכם, וחלקם יהיו לכם חדשים או פותחי מחשבה.
בסוף המאמר נביא "רשימת מכולת" של כל הנקודות שהועלו כאן. סוג של צ'ק ליסט שכל עסק קטן שמתכנן להקים אתר בית מוזמן לקחת לפגישות מקדימות עם בוניי אתרים ולבדוק מה הוא מקבל בתמורה לכספו. כמובן, לא כל הפריטים ברשימה הזו חייבים להיות בכל אתר אבל כדאי להבין היטב את המשמעות של הוספת או גריעת אלמנט כלשהו מאתר, הן מבחינת התפקוד הטכני של האתר, הן מבחינת הנראות שלו, והן מבחינת העלויות, הן עלות ההקמה והן עלויות התחזוקה העתידיות.
אנחנו מבינים את החששות שלכם. אתם לא לבד. עסקים קטנים רבים נרתעים מכניסה לפרויקט של בניית אתר בשל תחושה של חוסר ידע באשר לצרכים שלהם, כמו גם חוסר בהבנה כללית באשר למה שאפשר או צריך לדרוש ממפתחי האתר בשלביי התכנון והקמת האתר. התחושה הזאת איננה מנותקת מהמציאות. ישנם שלל נושאים שלא בהכרח קשורים ישירות להיבטים הטכניים של בניית האתר וצריך להיות מודע להם. לכל הפחות כדאי לדון בהם עם בוני האתר בשלב בו עוד בוחנים את התאמתם למשימה. אל תתביישו לבקש מהם הבהרות ולהחליט יחד אלו אלמנטים אינם הכרחיים לפעילות העסקית שלכם, ואלו אלמנטים נדרשים בכדי לקבל אתר עסק יעיל שמרגיש מושקע ומקצועי וישיג לעסק את התוצאות העסקיות המצופות ממנו .
הבהרה חשובה לקריאת המאמר. המאמר עוסק בהקמת אתר בית תדמיתי לעסק קטן. יש הבדל של שמיים וארץ במאמצים ובצרכים של אתר חנות לעסק לבין אתר תדמיתי. האתר התדמיתי משמש בעיקר תצוגת תכלית של יכולות העסק – סוג של כרטיס ביקור, ומהווה צינור תקשורת אל העסק. ככזה, הוא סוג האתר הפשוט יותר להקמה ותחזוקה. הדברים הכתובים במאמר כאן רלוונטיים גם לאתרים מורכבים יותר ובהחלט חשוב לקריאה. אולם בעניין אתרים שמאפשרים רכישה של מוצרים ייכתב עוד בהזדמנות אחרת.
רשימת אלמנטים שחובה להתייחס אליהם בכל אתר עסקי
שם מתחם (Domain)
מכיוון שמפתחי אתרים היום עובדים תחת פלטפורמות כמו וויקס (Wix) או וורדפרס (WordPress) ואחרות אנחנו נתקלים באתרים רבים שנמצאים תחת כתובת הדומיין של הפלטפורמה. למשל: www.my-biz-name.wixsite.com, או www.my-biz-name.wordpress.com. אין דבר שמשדר פחות חוסר מקצועיות מאשר אתר בית ששוכן תחת כתובת חינמית. שלא לדבר על כך שבדרך כלל מתלוות לכך מודעות פרסומת של הפלטפורמה המארחת בתוך האתר. רכישה של דומיין היא עניין של כמה עשרות בודדות של שקלים לשנה. איזה לקוח ירצה להיות מעורב עם עסק שלא יכול להרשות לעצמו את הגרושים האלה? שם מתחם ייחודי לעסק הוא חובה. מכיוון שאנחנו מדברים כאן על עסקים קטנים סביר להניח שקהל הלקוחות שלהם הוא ישראלים ולכן שם המתחם צריך להיות בסיומת .co.il למרות שהיא עולה כמה שקלים יותר מהסיומת .com עשו מה שנכון למראה מקצועי עוד לפני שביקרו אצלכם באתר. הרבה פעמים הכתובת הזאת תופיע בחתימת האימייל שלכם או על כרטיס הביקור שלכם ומשליכה על התדמית הכללית שלכם ושל העסק. מדובר בעניין זול במיוחד – ממש לא המקום לחסוך בו.
שורה תחתונה, דאגו לרכישת שם מתחם ייעודי לאתר הבית. אם אין לכם אחד כזה הכניסו את הדבר כדרישה לבוני האתר כחלק מפיתוח האתר.
התאמה למובייל (Responsive Design)
אין הרבה מה להרחיב בעניין הזה. כל אתר צריך להיות מותאם לתצוגה בגדלים שונים. נקודה.
שימו לב שהאתר הוא ריספונסיבי, זאת אומרת האתר הוא יחיד והתצוגה שלו מתאימה את עצמה לגודל המסך. עברו חלפו הימים בהם היה נכון להחזיק שני אתרים במקביל, אחד שמתאים לתצוגת מחשב והשני שמתאים לתצוגת מסך קטן של מכשיר נייד.

רק להשכלה כללית, בגוגל הצהירו כבר בתחילת העשור על כך שהם עברו לסרוק את האתרים באופן שבו לתצוגת האתר במסך קטן יש יתרון על פני תצוגת האתר במסך מחשב (למי שמעוניין להתעמק חפשו mobile first בגוגל).
שורה תחתונה, כל אתר צריך להיות מותאם לתצוגה במכשירים ניידים בעלי מסכים קטנים. זוהי הנקודה החשובה ביותר כאשר מעצבים אתר ואין כאן שום מקום לפשרה. וודאו עם בוני האתר את הנקודה ובקשו לראות את העיצוב בשתי התצוגות החשובות (מסך גדול ומסך קטן). הבשורה הטובה, אין באמת בוני אתרים מקצועיים שלא לוקחים את העניין הזה כמובן מאליו.
גרפיקה
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאתם עסק פעיל שכבר יש לו מיתוג בסיסי משלו. זה אומר שאנחנו מניחים שיש לכם לוגו, אולי סלוגן, שפה עיצובית מסוימת וסט צבעים מובחן.

כל הנושא של תצוגה גראפית הוא ליבת העלויות של פיתוח אתר. הציפייה מאתרים מקצועיים היא להיות אחידים מבחינת התצוגה, דוברים את השפה הוויזואלית של המותג ומציגים את הערכים שלו באופן עקבי. האתר צריך להכיל את כל האלמנטים הוויזואליים שהגולש האקראי מצפה להם – לוגו, favicon (צלמית שמוצגת בראש הטאב בדפדפן), דפי יצירת-קשר קלים לתפעול, דפי 404 ודפי שגיאה מעוצבים באופן שתואם את העיצוב הכללי של האתר ועוד.

על פי רוב בוני האתרים אינם מקימים את האתר מלוח חלק אלא הם משתמשים בפלטפורמות כגון Wix ו- WordPress (לכל פלטפורמה יתרונות וחסרונות משלה. כדאי להכיר לפני שנפגשים עם בוניי אתרים. מאמר השוואתי כאן - Wix vs. Wordpress ). בפלטפורמות אלה ישנן תבניות מוכנות עליהן מסתמכים בוני האתרים אשר מקצרים באופן מהותי את תהליך בניית האתר וחוסכים את הצורך בפנייה למעצבים גראפיים בכדי שייצרו עיצוב ייחודי לאתר. אז מצד אחד יש כאן חיסכון עצום בעלויות של המעצבים הגראפיים. אולם מצד שני, יש כאן פשרה גדולה מצד העסק שלא מקבל עיצוב מובחן לאתר שלו.

כך או כך, הדרישה המינימאלית מעיצוב האתר צריכה להיות התאמת תבנית האתר לצבעים ולשפה הגראפית של המותג, אם זה הלוגו, הגופנים המתאימים ועוד. וודאו עם בוניי האתר שלכם שהם אכן מתעתדים לבצע את ההתאמות הנדרשות למיתוג המקורי שלכם.
בשורה התחתונה, העיצוב הגראפי הוא הסעיף שמייקר ביותר את עלות פיתוח האתר ובדרך כלל יכול להסביר הפרשיי מחירים של אלפיי שקלים בין הצעות מחיר שונות. נכון שקורץ להתפתות למחיר זול אולם שווה להשקיע את המינימום הנדרש כדי לקבל תוצאה שתשרת את העסק למשך שנים. המלצתנו היא להקדיש מאמץ כלשהו בתחום העיצוב הגראפי. לכל הפחות על מנת לייצר אתר בעל מראה ייחודי ובעל שפה שדוברת את ערכי המותג. זה יחייב אתכם להשקיע כמה אלפיי שקלים נוספים. אולם עדיף לעשות זאת מאשר להישאר עם אתר בעל מראה גנרי שלא משרת באופן אופטימלי את המטרות העסקיות לשמו הוא הוקם. בדקו את האפשרויות שלכם עם בוניי האתר שלכם.
הפנייה דפים מאתר ישן לאתר חדש (הפניית 301)
זהו סעיף טכני שרלוונטי רק לעסקים שיש להם אתר ישן שכבר צבר וותק במנועי חיפוש ועכשיו הם בתהליך של הקמת אתר חדש. אם אין לכם אתר ישן אתם מוזמנים לדלג לסעיף הבא.

ישנם דפים שחבל לוותר על הדירוג שנצבר להם במנועי החיפוש במהלך שנים. הרבה פעמים ישנם דפים מאוד יעילים למילות מפתח שונות. בחלקם נדרשה הייתה השקעה כספית משמעותית על מנת להגיע למיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש למילות מפתח מסוימות וכמובן שחבל לוותר על כך. ישנה אפשרות טכנית לבצע הפניות מדפים באתר הישן כך שיצביעו על דפים באתר החדש באופן שישמר את כל המוניטין שהם רכשו במנועי החיפוש. הפניות אלו ידועות בשם הפניות 301.

שימו לב, אם אתם נשארים תחת אותו שם מתחם ושומרים על כתובות ה-URL המקוריות (בדפים הרלוונטיים) כמובן שאין צורך בכל פעולה מיוחדת. אולם לבחירתכם לשמור על הכתובות המקוריות יכולות להיות משמעויות על עץ האתר שלכם ועל הנראות של כתובות ה-URL שגם לה יש חשיבות. התייעצו על כך עם בוניי האתר שאתם בוחנים לתפקיד.
בשורה האחרונה, במידה ויש לכם אתר ישן עם דפים בעליי וותק וערך במנועיי החיפוש וודאו עם בוניי האתר שהם מודעים למצב ובדקו איתם באיזה אופן הם מתכננים לפעול על מנת לשמר את הנכסים שכבר צברתם.
תוכן, קופירייטינג ומיקרו-קופי
כבר הזכרנו את נושא העיצוב הגראפי בתור זללן תקציב. תוכן זהו עוד אחד מהדברים היקרים שצריך לקחת בחשבון כשמתכננים אתר בית. אתר בית בלי תכנים טקסטואליים ו/או ויזואליים בדרך כלל משדר דלות והתוצאות העסקיות ממנו מאכזבות. אם אתם עסק שיכול לשבת ולכתוב תכנים יעילים עבור עצמכם – מה טוב. אם יש לכם גם תמונות או אולי אפילו סרטוני וידאו, מצבכם ממש טוב. בוניי האתר ידעו איך להפיק מהם תועלת ולשלב אותם באתר. אבל אם אין לכם את כל הנ"ל תצטרכו לפנות לעזרה מקצועית ולהתחבר עם כותבים, קופירייטרים ואחרים שיספקו לכם את התוכן המינימאלי להעלאה של אתר שנותן תחושה של עסק חי. כמו כן יכול להיות שתרצו גם מיקרו-קופי טוב שידבר לקהל היעד שלכם בשפתו ( כאן על מה זה מיקרו-קופי ). בדרך כלל לבוני האתרים יש קשרים למקצוענים רלוונטיים כדוגמת כותבים, קופירייטרים, צלמים, מפיקי קליפים שיווקיים וכדומה. אבל אין זה מחייב להשתמש בשירותים שלהם (שבדרך כלל גם לא יהיו במחירים תחרותיים). ננצל את ההזדמנות לספר לכם שאתם יכולים לקבל הצעות מחיר ממומחים בכל התחומים הרלוונטיים – כותבים , צלמים, אנשי ווידאו ואנימציה , מפתחי אתרים , אנשי מדיה חברתית ואנשי קידום אתרים דרכנו בקארדו. אנחנו מרקטפלייס לכל מה שקשור בשיווק ברשת. יותר ממוזמנים לנסות.
שורה תחתונה, עליכם להבין שמעבר לפעולה הטכנית של בניית שלד האתר וכל הפונקציונאליות הנדרשת, ה"נשמה" של האתר היא בעצם התכנים שמוצגים בו. האיכות של התכנים חשובה לפחות כמו הויזואליות והפונקציונאליות של האתר, אם לא יותר מכך. בררו עם בוניי האתר כיצד הם ממליצים לייצר תכנים איכותיים או מה נדרש מכם על מנת לספק להם תכנים שכאלו.
מערכת ניהול תוכן
קחו בחשבון שבמהלך הזמן אתם עשויים לרצות שינויים קטנים פה ושם. לדוגמה: לעדכן את האתר עם לוגו מחודש, או לעדכן טקסטים באתר כגון כתובת, מספר טלפון נוסף וכדומה. אם אין לכם רתיעה מטכנולוגיה תוכלו להשתלט על הדברים באופן יחסית מהיר וקל ולהיות אדונים באתר שלכם. הפלטפורמה כאן היא קריטית. וויקס (Wix) כנראה תהיה הפלטפורמה הקלה ביותר ללימוד אבל גם וורדפרס (WordPress) מאפשרת לשנות את הדברים בקלות יחסית. בדקו עם בוני האתר שלכם האם הם ישאירו בידיכם את הכלים לעדכן את האתר באופן עצמאי. מן הסתם הדבר יצריך אותם להקדיש מספר שעות יחד איתכם להדרכה, והם ייקחו את הדבר בחשבון בתחשיב הכולל.

מעבר לזה, אנחנו תמיד ממליצים על הוספת תכנים באופן רציף באתר, פעילות שמבחינת מנועי החיפוש מהווה אינדיקציה לאתר דינאמי ומושקע. הפעילות הזו היא הקידום האורגני הטוב ביותר שאתם יכולים לעשות. זה לוקח הרבה זמן "לשכנע" את גוגל שאתם אתר שמספק תוכן בעל ערך למבקרים בו, אבל אם הצלחתם לעשות זאת ולהתקדם בדירוג התוצאות האורגניות בגוגל - מדובר במתנה שלא תסולא בפז בצורת זרם של מבקרים איכותיים לאתר. לכן, אנחנו תמיד ממליצים להוסיף מאמרים מידי פעם, להעלות תמונות או סרטוני וידאו וכדומה. אם יש לכם עניין לפעול כך וודאו עם בוני האתר שהם מכינים לכם תשתית מתאימה וכן שהם מלמדים אתכם את הכלים להעלות מאמרים ותכנים אחרים באופן עצמאי.
שרה תחתונה, עד כמה שניתן שאפו להיות עצמאים לאחר סיום תהליך בניית האתר. אם זוהי אפשרות מבחינתכם בדקו עם בוניי האתר כיצד זה יתבצע ועד כמה זה ייקר את הפרויקט.
בדיקת האתר בדפדפנים שונים
במהלך ולאחר פיתוח האתר יש לבדוק כיצד הוא מתפקד על דפדפנים שונים. בדקו עם בוניי האתר על איזה דפדפנים יתבצעו הבדיקות. מקובל להתחייב לפחות לארבעת הדפדפנים המובילים: כרום, ספארי, אדג' ואופרה בגרסאות הנפוצות ביותר שלהם. הקפידו לבדוק את האתר גם על גבי דפדפנים נפוצים במובייל בגרסאות הפופולאריות.
בשורה התחתונה, בדקו עם בוני האתר שלכם על איזה דפדפנים הם מתחייבים לפעילות תקינה של האתר. שאלו אותם לגבי האופן בו הם בודקים את האתר. בוני האתרים המקצועיים ביותר מנהלים בדיקות מקיפות לפי מתודה ברורה. בדיקה של אתר היא אולי המקום שהכי קל לחפף בו, וגם עבורכם כעסק זה דבר שמגיע, בדרך כלל, בסוף העבודה כשכבר דיי רוויים מכל התהליך. אבל אין מספיק מילים כדיי להדגיש כמה הוא קריטי ומשמעותי לשביעות הרצון שלכם מהתוצאה הסופית. המלצתנו, אל תוותרו לעצמכם בעניין הזה ואל תוותרו לבוניי האתר בעניין הזה.
אחריות, תחזוקה ושינויים
מאוד סביר להניח שאחרי שהאתר יעלה לאוויר הוא יצטרך תחזוקה שוטפת. אם זה עדכונים שונים של פיסות תוכנה שהתגלו בהם פרצות אבטחה (עניין חשוב ביותר) ואם זה תקלות מתקלות שונות. מעבר לתיקונים ותחזוקה, כמעט וודאי להניח שתרצו לעדכן את האתר לפחות בתקופה הראשונה בעקבות פידבקים שתקבלו ממשתמשים. אל תשכחו לבדוק עם בוניי האתר מה הם מציעים בעניין. זוהי נקודה חשובה שעשויה להסביר הפרשים גדולים בהצעות המחיר שתקבלו.
בשורה התחתונה, המלצתנו היא לא לומר "לי זה לא יקרה". צאו מנקודת הנחה שתזדקקו למפתחי האתר במשך תקופה של חודשים עד שנים וודאו שהתנאים סבירים בעיניכם. אל תתביישו להשוות ולהתמקח.
מהירות טעינת האתר
הנושא של מהירות טעינת האתר עודנו שנוי במחלוקת בקרב מקדמי אתרים. הטענה הרווחת היא שאתרים שבהם הדפים נטענים לאט נענשים בדירוגים נמוכים בגוגל ובשאר מנועי החיפוש. אנחנו בקארדו עדיין לא השתכנעו שהעניין הזה באמת עד כדיי כך מהותי. אבל אין ספק שאתרים שנטענים מאוד לאט אינם פופולאריים בקרב הגולשים והם נוטשים אותם מהר. הסבירות היא שגוגל ומנועי חיפוש אחרים מזהים את אותה נטישה מהירה ומסמנים את האתר כאתר שחווית הגולש בו היא גרועה וזה בהחלט עשוי לפגום בדירוג.

כאשר אתם יושבים עם בוניי אתר פוטנציאליים העלו את הנקודה הזו. ישנן פלטפורמות שניתן לשפר את מהירות הגלישה באמצעות מעבר לשרתים חזקים יותר. ישנן פלטפורמות שהדבר כלל אינו אפשרי. אבל צריך לדעת שלפני שמשקיעים כספים במעבר לשרתים חזקים ויקרים יותר יש הרבה מה לעשות באתר עצמו. למשל לדאוג לכיווץ התכנים באתר, להקטין את הגודל של התמונות, להקטין את גודל הסרטונים, למנוע קריאות מיותרות לשרתים וכדומה. בדקו עם בוניי האתר האם הם מתייחסים לנקודה זו והאם הם יכולים להבטיח לכם רמה מסוימת של ביצועים.
בשורה התחתונה, מהירות טעינת האתר היא חלק חשוב מחוויית הגולש. יש לא מעט אמצעים לדאוג לכך שהאתר יתפקד בצורה מהירה יותר וצריך לדון בכך עם בוניי האתר. אם התקציב מאפשר, מומלץ להשיג מהם התחייבות לרמה משביעת רצון של מהירות טעינה.
התאמת אתרים למנועי חיפוש – SEO
לא כולם מבינים זאת אבל התאמת אתרים למנועי חיפוש (מה שנקרא – Search Engine Optimization (SEO)) איננה הפעילות שמתבצעת כדי להעלות את האתר בדירוג מנועי החיפוש. התאמת אתרים למנועי חיפוש היא האופן שבו המומחים מתאימים את התוכן המוצג באתר ופרטים טכניים נוספים אודות התוכן, כך שמנועי החיפוש יוכלו לאסוף את המידע הדרוש להם כדיי לדרג את האתר.

מובן שתמיד אפשר לנסות למטב את תוכן האתר בכדי לשפר את האופן שבו גוגל ושאר מנועי החיפוש סורקים את האתר ולהציג "לעיני" הזחלנים את המידע הרלוונטי. אולם אפשר לעמוד על כך שהאתר יוקם עם מקסימום האינפורמציה המתחייבת לכך בצורה טובה ומקצועית. דברים כמו: כותרות הדפים, בחירת מילות מפתח, תגיות META, בניית מפת אתר ועוד. אנחנו מתארים לעצמנו שאם אתם קוראים את המאמר כאן סביר להניח שאתם לא מכירים את המושגים הללו. אבל אנחנו כן ממליצים לכם להבין שיש חשיבות גם לדברים שמתבצעים מאחוריי הקלעים.
שורה תחתונה, הקפידו לוודא עם בוני האתר שמתבצעת הכנה והנגשה בסיסית לכל מה שכרוך בהתאמת האתר למנועי חיפוש. מדובר בדברים שקשה לאנשים שאינם אנשי מקצוע להעריך באיזו מידה הם בוצעו ואנחנו משערים שלא יהיו לכם את הכלים לבדוק את הנקודה הזו. מכל מקום, המלצתנו היא לוודא מול בוניי האתר שהם מתייחסים לסעיף זה ולסמוך על יושרתם האישית והמקצועית.
עלויות אחסנה
פגשנו הרבה בעלי עסק שלא ממש ידעו שאתר באינטרנט צריך להיות מאוחסן על שרת באינטרנט ויש תשלום חודשי על התענוג. מכיוון שנושא המאמר הוא על בניית אתר תדמית לעסק קטן אנחנו יכולים לצאת מנקודת הנחה שהתעבורה באתר לא תהיה עצומה, כמו כן שהפעילות באתר לא תהיה אינטנסיבית. לכן, אנחנו משערים שעלויות האחסון לא יעלו על כמה עשרות בודדות של דולרים בחודש בכדי לקבל שרת ברמה סבירה.

שימו לב שעלויות האחסנה כוללות שני מרכיבים. האחד, נפח אחסון של המידע. השני, נפח תעבורה אל האתר וממנו החוצה. זאת אומרת שאם האתר שלכם יהיה עמוס בסרטים שצורכים הרבה מקום ורוחב פס - סביר להניח שתשלמו עלויות אחסון שיקרות יותר בשני הסעיפים. כמה יקרות? קשה לומר ועוד יותר קשה לדייק. תלוי בכמה סרטים מדובר, תלוי כמה הסרטים הללו ייצרכו אצל גולשי האתר שלכם ותלוי בתנאים שלכם עם חברת השרתים.

עלויות האחסנה בדרך כלל הולכות יד ביד עם בחירת הפלטפורמה. אנחנו היינו ממליצים להזניח את העניין הזה ממערכת השיקולים אבל אתם מוזמנים לברר עם בוניי האתר על האפשרויות השונות שעומדות בפניכם בנושא.
בשורה התחתונה, עלויות אחסנה של אתר תדמיתי לעסק קטן הן בדרך כלל זניחות. אבל, כמו שאמרנו, יכול להיות שאתם מתכננים לעצמכם אתר עם תועפות תעבורת וידאו וזללניי נפח פס אחרים. במצב כזה עלויות האחסנה כבר לא יהיו זניחות כלל ועיקר ויהיה כדאי לכם לברר על האפשרויות שעומדות בפניכם בכדי להוזיל את ההוצאות בסעיף הזה. בכל מקרה כדאי לדבר עם בוניי האתר ולברר את העלויות הצפויות רק בשביל שלא תופתעו בהמשך.
רשימת אלמנטים שלא קשורים בהכרח לאתר הבית אבל כדאי (לפעמים חובה) להתייחס אליהם כבר בשלב תכנון האתר
כתובות אימייל תחת שם הדומיין
שימו לב, העניין הזה איננו קשור כלל ועיקר לבניית האתר באופן ישיר. אבל מדובר בדבר פעוט שבוניי האתר יכולים לטפל בו בקלות רבה. זה מצריך התקשרות עם חברה שמספקת שירותי אימייל שהתשלום עבורם הוא כמה עשרות בודדות של שקלים בחודש. ישנן מספר חברות שמספקות את השירותים הללו בישראל כמו גם מספר חברות עולמיות ברמה של גוגל ומייקרוסופט. העלו את הדברים עם בוניי האתר ובקשו להכליל את הדבר בהצעת המחיר. במידה ותחליטו לבצע זאת תצטרכו לקבל הסבר קטן ואולי מסמך שמסביר איך פותחים תיבות דוא"ל עם שמות מתאימים כדי שלא תצטרכו להתקשר אליהם בכל פעם שתרצו לפתוח תיבת אימייל לעובד חדש. מעבר לזה, אין ספק שתיבות דוא"ל כגון service@mydomain.co.il, או ceo@mydomain.co.il נראות הרבה יותר מקצועיות ובונות אמון מכתובות אימייל עסקיות בג'ימייל ודומותיה.
שורה תחתונה, כתובת אימייל תחת שם הדומיין נראית הרבה יותר מקצועית בכל היבט שהוא. מדובר בעניין קל וזול למימוש והמלצתנו היא לכלול את הדברים בהצעת המחיר לפיתוח האתר.
אנליטיקה (ניתוח נתונים)
לאחר הקמה של אתר בית, במיוחד אתר שהוא לא רק אתר אינפורמטיבי אלא אתר "חי" שמתעדכן מפעם לפעם והמבקרים בו באים איתו באינטראקציה פעילה, כדאי מאוד שיותקנו אמצעים לניטור הביקורים באתר והניתוח שלהם. ישנן מערכות אנליטיקה רבות שאפשר להטמיע באתר כאשר המובילה שבהן היא גוגל אנליטיקס (Google Analytics) היעילה והחינמית.

שימו לב, התקנה של מערכת אנליטיקה באתר איננה חלק מתחייב באתר אינטרנט. לכן בוניי אתרים בדרך כלל ישמיטו אותה ממפרט האתר. הם ישמחו לגבות מחיר מפולפל אם תבוא אליהם הבקשה להטמיע זאת לאחר שכבר הושלמה בניית האתר. אולם הטמעה של מערכת כזאת היא קלה ופשוטה וכדאי שתתבצע על ידיי בוניי האתר כבר בשלב ההקמה. העלות צריכה להיות זניחה עד אפסית כאשר עיקר הזמן של מפתחיי האתר בסעיף זה מוקדש לפתיחת חשבונות, העברת סיסמאות ובעיקר לעריכת היכרות כללית של מערכת האנליטיקה לנציג של העסק. מדובר בעניין פעוט אך חשוב ביותר. לכם כבעליי האתר זהו אולי הדבר המעניין ביותר בכל הפרויקט הזה של הקמת אתר. זוהי אחת הדרכים החשובות לבדיקת האפקטיביות של הקמת אתר על הביצועים העסקיים.
בשורה התחתונה, הטמעה של קוד שמאפשר ניתוח נתוני גלישה באתר איננה חלק מתחייב לתפקוד תקין של האתר. אולם מדובר בדברים לא מורכבים וכדאי שייעשו כבר בשלב הקמת האתר. סביר להניח שתצליחו לקבל את ההטמעה הזאת כבונוס ללא תשלום אם תבקשו זאת כבר בשלב הצעת המחיר.
SSL (אבטחת אתר)
הנושא של SSL לא ממש מובן לרוב האנשים אבל נסביר אותו כאן בפשטות. אתר שמוגן תחת SSL למעשה מצפין את כל התוכן שיוצא ממנו תחת סיסמה ייחודית לאותו אתר ולכן ההודעות מאותו אתר "נחשבות" אמינות בעיני שאר השרתים באינטרנט. סך הכול כדאי לבעל אתר לשים את האתר שלו תחת SSL ולהיות בטוח שאף אתר אחר לא יוכל להתחזות לו. העניין הזה בא עם שני חסרונות. הראשון, SSL דורש רכישה של סוג של סיסמה ייחודית לאתר על ידיי אחד מהגופים באינטרנט שמספקים את השירות הזה. דבר זה כרוך בתשלום של כמה מאות שקלים (בודדים) בכל שנה. השני, עצם הצורך בהצפנה של כל דבר שיוצא מהאתר דורש שרת מחוזק במקצת, מה שמעלה את מחיר האחסנה החודשית בכמה שקלים. אם לא נדאג לשרת משודרג מהירות האתר עלולה להיות מואטת, דבר שגם משתמשים וגם מנועי חיפוש לא "משתגעים" עליו.

אז למה בעצם להתעקש על SSL? שלוש סיבות טובות. הראשונה והעיקרית - עניין האבטחה. אתרים שמוצפנים תחת SSL קשה מאוד להתחזות להם וקשה עד בלתי אפשרי לפענח תקשורת בין גולשי האתר ושרתיי האתר שיורטה על ידיי גורמים שליליים. ספקו את השקט הנפשי הזה לגולשים שלכם ולעצמכם. הסיבה השנייה היא העניין התדמיתי. אם אתם מוכרים משהו באתר או מנהלים איזושהי תקשורת משמעותית באתר שלכם - ולצורך ההבהרה אפילו הרשמה עם שם משתמש וסיסמה נחשבת לתקשורת משמעותית – הרי שהמשתמשים של ימינו יודעים לחפש ולצפות לאותו סימן ירוק שמוצמד לכתובת האתר בתצוגת הדפדפן כאשר האתר מוגן תחת SSL. עוד יותר מזה, אפילו משתמשים שאינם מבינים את משמעות העניין עשויים לסגת מהרכישה או השארת פרטים אישיים אם מופיעה ליד כתובת האתר אותה אינדיקציה אדומה ומרתיעה שמעידה על כך שבאתר איננו מאובטח. הסיבה השלישית היא מנועי החיפוש. גוגל כבר הודיעה שהיא "קונסת" אתרים שאינם תחת SSL מבחינת מיקום הופעתם בתוצאות החיפוש.
בשורה התחתונה, התקנה של SSL אמורה לייקר את הדברים בסכום לא גבוה (הרבה למטה מ-1000 שקלים) ומומלץ מאוד לא לוותר על כך.
נגישות
באופן כללי אנחנו בהחלט בעד הנגשה גם באתרים של עסקים קטנים – זה נראה מאוד מקצועי, זה מעיד על התחשבות בכלל האוכלוסייה ומעבר לזה יכול להיות משתלם כלכלית. כידוע, בישראל יש חובה להנגיש את אתרי האינטרנט לבעלי מוגבלויות. הדבר הזה כשלעצמו עשוי לייקר את הקמת האתר באופן מאוד לא זניח. אולם לעסקים קטנים בדרך כלל יש פטור מחובת ההנגשה. אפשר לקרוא על כך באתר של משרד המשפטים .

אם לתמצת, נכון לזמן כתיבת שורות אלה, עסקים שהם עוסק פטור או שהמחזור שלהם קטן מ-100,000 שקלים בשנה פטורים לחלוטין מהנגשה. עסקים שהמחזור שלהם בין 100,000 ל-300,000 בשנה פטורים מחובת הנגשה במשך שלוש שנים (והפטור שלהם נבחן כל שלוש שנים מחדש). לעסקים שהמחזור שלהם הוא בין 300,000 עד 1,000,000 שקלים בשנה יש פטור זמני מהנגשה לשלוש שנים לאתרים קיימים (פטור אשר ייבחן כל שלוש שנים מחדש), אבל הקמה של אתר חדש מחייבת הנגשה. אז אנא קחו זאת בחשבון ופעלו בהתאם. מכל מקום, אין להסתמך על הדברים שכתובים כאן מכיוון שהם עשויים להשתנות מעת לעת. לכן התייעצו עם עורך דין שמתמצא בתחום ובדקו היטב מה מחייב אתכם החוק.
שורה תחתונה, אתרים חדשים שנבנים מחייבים הנגשה בדרך כלל. אולם אם מחזור הפעילות של העסק שלכם נמוך מ-300,000 שקלים בשנה כנראה שאתה פטורים מכך. בכל מקרה, אין לראות בדברים הכתובים כאן משום המלצה וחובה להתייעץ עם עורך דין שמתמצא בחוק שייתן לכם חוות דעת רשמית ומחייבת.
מדיה חברתית
יותר מסביר להניח שתרצו לפעול בצורה שיווקית ברשת. כל עסק ואופי העסק שלו. זה יצריך אתכם לפתוח ערוצים במדיה החברתית. אם זה פייסבוק/אינסטגרם, סנאפצ'ט, לינקדאין, טוויטר, אטסי או כל מדיה חברתית אחרת. אם יש לכם ערוצים פעילים עוד טרם הקמת האתר, מה טוב. תוכלו פשוט להעביר לבוניי האתר את הכתובות והם ישימו צלמיות מתאימות ויקשרו אותן לדפים הרלוונטיים שלכם במדיה החברתית. במידה ואין לכם פעילות משמעותית (או אין לכם פעילות כלל) כדאי לקחת בחשבון שאולי תרצו לקיים פעילות שכזו בעתיד ולבצע הכנה מתאימה. זאת אומרת לפתוח חשבונות במדיה החברתית הרלוונטית או לבקש מבוניי האתר לעשות זאת. כמובן, מדובר במצב שאכן תשמישו את החשבונות הללו בצורה סבירה. אין טעם לשים קישור מאתר הבית שלכם לדף עסק משמים בפייסבוק שאין בו פעילות ממשית. זה לא עוזר לכם לבנות את תדמית המותג שלכם – זה גורע ממנה. אז הקדישו לכך מחשבה מראש. תמיד ישנה אפשרות לעשות את ההכנה המתאימה כאשר בוניי האתר עושים את כל מה שנדרש, אבל מסתירים את הצלמיות המתאימות מעיני הגולש. כך שבעתיד, במידה ותרצו לפעול שיווקית באותו ערוץ במדיה החברתית, כל מה שיידרש מכם הוא שינוי קל שיציג את הצלמית לעיני הגולשים.
שורה תחתונה, פעילות במדיה החברתית היא כמעט כורח המציאות. גם אם אינכם פעילים כרגע בערוצים הרלוונטיים בדקו עם מומחה לשיווק או אפילו היוועצו בבוניי האתר והקימו תשתית לפעילות עתידית שכזאת.
פיתוח דפי נחיתה
דפי נחיתה הם דפים שמקדמים את פניו של גולש שמגיע לאתר בעקבות לחיצה על קישור מחוץ לאתר. למשל באמצעות הקלקה על מודעה בפייסבוק, הקלקה על תוצאה ממומנת במנועי חיפוש, הקלקה על באנר באתר אקטואליה וכדומה. תכנון של דפי נחיתה היא אמנות בפני עצמה ובדרך כלל ישנם שניים או יותר דפי נחיתה לכל מטרה עסקית ועליהם מבצעים A/B טסטינג למיטוב התוצאות המצופות מהדף. כמובן, דפי נחיתה אינם מחויבי מציאות כשמדובר בפרויקט הקמת אתר. אבל אם הצורך ידוע אין כל סיבה לא לכלול את פיתוח אותם דפים כחלק מפרויקט האתר הכולל.
שורה תחתונה, אם אתם יודעים על צורך בדף נחיתה אחד או יותר שווה להכניס את הדבר לתוך הפרויקט. הסבירות היא שפיתוח אותם דפים לאחר שהאתר כבר יעמוד על תילו יהיה יקר בהרבה מאשר לפתח אותם כחלק אינטגרלי של פרויקט בנית האתר.
לסיכום
בניית אתר בית לעסק קטן נשמעת כמו פרויקט לא מסובך במיוחד, והיא אכן כזו. אך במהלך הדרך תצטרכו לקבל לא מעט החלטות וכדאי לקבל מושג על האלמנטים שעומדים בפניכם שיעזרו לכם להפיק את המירב מהאתר העסקי שלכם.

להלן "רשימת מכולת" של נושאים לדון בהם עם בוני אתרים פוטנציאליים בשלב קבלת הצעות המחיר ובחירת מפתחיי האתר. הרשימה כאן יכולה להסביר הבדלים משמעותיים בין הצעות מחיר שונות לבניית האתר.
רשימת אלמנטים שחובה להתייחס אליהם בכל אתר עסקי
  • שם מתחם מקורי (Domain)
  • התאמה למסכים שונים (Responsiveness)
  • עיצוב גראפי מקורי לאתר / עיצוב גנרי מותאם למותג / עיצוב גנרי בלבד
  • פלטפורמת בנייה (Wix / WordPress / אחר)
  • הפניית דפים מאתר ישן לאתר חדש ושמירת המוניטין במנועי החיפוש
  • כתיבת תכנים / קופירייטינג / מיקרו-קופי / עיבוד תכנים טקסטואלים וויזואליים שמסופקים על ידיי העסק
  • מערכת ניהול תוכן
  • בדיקת האתר על דפדפנים שונים – (כרום / ספארי / אדג' / אופרה / מובייל אנדרויד / ספארי אייפון)
  • מדיניות אחריות, תחזוקה ושינויים
  • הבטחת מהירות טעינת דפיי האתר
  • התאמת האתר למנועי חיפוש (SEO)
  • עלויות אחסנת האתר
רשימת אלמנטים שלא קשורים בהכרח לאתר הבית אבל כדאי (לפעמים חובה) להתייחס אליהם כבר בשלב תכנון האתר
  • פתיחת תיבות דוא"ל תחת שם המתחם
  • הטמעת מערכות ניתוח נתונים (אנליטיקה)
  • התקנת SSL
  • נגישות
  • הפניה למדיה חברתית
  • פיתוח דפי נחיתה
חשוב לנו להדגיש, המאמר כאן עוסק בשלב המאוד מוגדר והפשוט יחסית של הקמת אתר בית. עסק שמבקש להקים אתר צריך להבין שאחרי שנגמר השלב של בניית האתר מתחילה בעצם העבודה האמיתית - שהיא עבודת קידום האתר ושיווקו. גם האתר הכי מושקע בעולם לא יניב שקל אחד אם לא יגיעו אליו גולשים. לכן צריך להבין שהקמת אתר היא בדיוק כמו בחיים האמיתיים. להקים את האתר זה כמו להקים עסק, סיפור שמצריך הרבה מאמצים, כסף ואנרגיה. אבל בסופו של דבר העבודה האמיתית מתחילה ברגע שהאתר, בדומה לעסק, עומד על תילו ומספק את השירותים המתוכננים וכעת צריך לדאוג שלקוחות פוטנציאליים ישמעו עליו. זהו השלב בו צריך לחבור עם מומחים לשיווק דיגיטלי בכלל ועם מומחים לקידום אתרים בפרט. זוהי כבר אופרה אחרת ועל כך במאמרים אחרים.
מילה לסיום. אם אתם עסק קטן שחושב להקים אתר ורוצה ייעוץ חברי מאיתנו (ללא תשלום ובשמחה) אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר כאן או לכתוב לנו ל-service@cardo.co.il. (מוזמנים לפנות גם אם יש לכם אתר והייתם רוצים לשמוע את חוות דעתנו – שוב, בשמחה ובחינם). נרצה לשמוע מהו תחום הפעילות של העסק שלכם ומהן המטרות שלכם, וננסה להכווין אתכם לתכנון אתר שייקח אתכם צעד חשוב קדימה מבחינה עסקית ושיווקית.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
עמי שמואל - חושב. כותב. מעצב
קורוניו סטודיו - בית לאפיון, עיצוב, פיתוח וחוויית משתמש
Creative House Group
הקמת אתרי אינטרנט
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>