שיווק בדואר אלקטרוני לעסק הקטן - לעשות את זה נכון
שיווק באמצעות אימיילים (Email Marketing) היא שיטה שאינה מצריכה היכרות. אין אחד מבין קוראי שורות אלה שלא מבין באופן כללי על מה מדובר. בכל זאת נגדיר אותה כאן במשפט: שיווק בדואר אלקטרוני היא הדרך בה עסק יוצר מערכת יחסים עם לקוח, וותיק או פוטנציאלי, באמצעות הדואר האלקטרוני.
שיטת השיווק במייל זכתה ליחסיי ציבור גרועים במיוחד עקב ניצול לרעה בעשור הראשון של ימיי האינטרנט. התופעה הובילה לחקיקת חוקים נגד דוא"ל זבל (Junk Mail/Spam) בישראל ובמדינות רבות בעולם. החוקים הללו עצרו בבת אחת את שטף האימיילים. אבל כמו בהרבה מקרים המטוטלת נעה חזק מידי לצד השני. עסקים רבים הפסיקו לקחת בחשבון את האפשרות לשווק באימייל. גם בגלל החשש לעבור על החוק וגם ובעיקר עקב הסנטימנט השלילי הכמעט מידי של מקבליי הדואר האלקטרוני.
שיטת השיווק באימייל לא מתה, כמובן. הדברים המציאו את עצמם מחדש. משיטת שיווק מכירתית, אגרסיבית וחסרת הבחנה אשר הכילה תוכן שהוא חסר כל ערך לכמעט כל מקבליי האימייל היא הפכה לשיטת שיווק מתוחכמת לשימור קשר עם לקוחות, הפונה לקהל מדויק שבחר לקבל את אותם האימיילים ואשר האינפורמציה שבהם מכילה עבורו ערך רב.
עסקים רבים שואלים אותנו האם בימים של מדיה חברתית עדיין יש צורך בשיווק באימייל. לרבים מהם התשובה שלנו היא שעבורם אין לה תחליף. עומס המידע ברשתות החברתיות והשליטה המוחלטת של פייסבוק וגוגל על מה שיראו אנשים הופכת את ערוץ השיווק באימייל לערוץ היחיד שבו העסק יודע בוודאות שהמסר מגיע ליעדו. אם מושקעת העבודה הנכונה הוא גם ייקרא שם ויהיו לו הן אפקטים מיידיים והן אפקטים מצטברים.
במאמר זה נציג מספר נקודות שכדאי להתייחס אליהן במיוחד אם אתם עסק קטן שמתכנן להשתמש בערוץ שיווקי זה כדי לקדם את המטרות העסקיות שלכם.
כללים בסיסיים בשיווק אימייל
ספקו תוכן מקורי, איכותי ומעשיר
כלל מספר אחד בשיווק באימייל הוא לא לנסות למכור. במובן זה כל הנאמר על שיווק תוכן תקף גם כאן. ספקו ללקוח ערך רב ככל הניתן. עשו את הדברים מעניינים עבורו. השתדלו שהתוכן יהיה מקורי, איכותי ככל האפשר, ובמקומות המתאימים גם אישי ככל הניתן. מצאו את האורך האידאלי של טקסט עבור הלקוחות שלכם. אימייל זה לא טוויטר ולא צריך לתמצת כל דבר, אבל גם להאריך יתר על המידה זה לא רעיון טוב. בעולם התזזיתי של ימינו עם כל כך הרבה הפרעות אלקטרוניות והסחות דעת - הקוראים שלכם עלולים לא להגיע לסוף האימייל. [קראו כאן על שיווק תוכן]
השקיעו בוויזואליות
שליחת אימיילים שיווקיים מתבססת ברובה על תוכן טקסטואלי, למרות שאין זה מתחייב. בכל מקרה, השקיעו בוויזואליות. הקפידו על ריווח ועימוד מזמין והוסיפו תמונות מלוות. ספקו למקבליי האימייל חוויה שלמה וטובה. כזו שתלווה אותם גם לאחר קריאת האימייל. כדאי להרוויח גם חיזוק של המותג, לכן הקפידו להיות עקביים עם השפה העיצובית של האתר שלכם, הלוגו, או כל דבר אחר שבחרתם להיות מזוהים אתו ויזואלית. עם זאת, אל תגזימו עם הגרפיקה והאפקטים. זכרו שהאימיילים שלכם נקראים ברובם ממכשירים ניידים עם תצוגה קטנה. קחו בחשבון שהמכשירים הללו לא תמיד מסתדרים עם עימודים גראפיים מאוד מורכבים.
שלחו בזמנים קבועים
התרגלו לשלוח את האימיילים בזמנים קבועים. זה טוב גם למשמעת העבודה שלכם וגם יוצר הרגלים וציפייה אצל מי שמקבל אותם. בנוסף, זה יתקבל כסימן למקצועיות ומחויבות. אם לא הצלחתם לכתוב אימייל בתזמון הרגיל קחו את הזמן לכתוב ולהסביר למה זה קרה. אם הייתם בחופשה או שבדיוק ילדתן, תמונה של כוס משקה מהחוף או של תינוקת עטופה תחולל פלאים לקשר האישי שלכם עם לקוחותיכם. כמובן שהכול תלוי בסוג מערכת היחסים שלכם עם מקבלי האימיילים כמו גם באופי העסק שלכם.
אל תציפו
שימו לב לתדירות האימיילים שלכם. צריכה להיות סיבה טובה כדי שתשלחו יותר מאימייל אחד בשבוע. אבל פעם בשלושה חודשים זה אולי פחות מידי. שוב, הכול תלוי באופי העסק ובמטרות השיווקיות שלו. בהקשר זה נזכיר ששווה להתנסות בשעה וביום בשבוע המתאימים ביותר לשליחת האימיילים. לעסק אחד זה יהיה יום ראשון ב-8 בבוקר, לעסק אחר זה יהיה ביום חמישי ב-4 אחר הצהריים. השתמשו בהיגיון בריא אבל אל תפחדו להתנסות, אתם עשויים להיות מופתעים.
הימנעו ממכירה עצמית
עד כמה שזה אפשרי הימנעו ממכירה של שירותי העסק שלכם או מוצריו. אם זה חיוני עבורכם השתדלו לעשות זאת בצורה מעודנת בסוף התוכן. אפשר לעשות את זה בצורה של חתימה קבועה ואפשר לעשות את זה באופן שיהיה קשור לתוכן. כמובן, עשו זאת בצורה של הצגה עצמית (Pitch) ולא בצורה מכירתית. בכל מקרה, הוסיפו את פרטי הקשר שלכם לכל אימייל ורצוי גם הפניות למדיה החברתית בהן אתם פעילים.
דעו את מקומכם
זכרו תמיד, אתם אורחים בלבד באינבוקס של הלקוח. התנהגו כאורחים. גם אם הסגנון האישי שלכם הוא בוטה או קולני וזה מתקבל בחיוב על ידיי הסביבה, במקרה של אימייל שיווקי התנהגו כאילו אתם מוזמנים לארוחת ערב אצל החברים של ההורים מקראקוב. זה הזמן להנמיך את הטון. להיות יותר כמו כתב בקול ישראל ופחות כמו פאנליסט באל-ג'זירה. אתם לא יודעים באיזה מצב רוח האימייל שלכם פוגש את הלקוח. האצבע על קישור ההסרה קלה. שמרו על טון מתון, וותרו על הומור פרוע ובאופן כללי השתמשו בשפה מכובדת.
צרו שיח
בעולם המהיר של מדיה חברתית ומסרים מיידיים פעמים רבות השיווק באימייל נתפס כסוג של תקשורת איטית וחד כיוונית. כאשר את השיח אנחנו שומרים למדיה החברתית. זהו פספוס גדול. נסחו את האימיילים שלכם בצורת המעודדת תקשורת ככל האפשר. זה רעיון טוב לסיים את האימייל בשאלה שתעודד את הלקוחות שלכם לחזור אליכם בתשובה. אפשרו ללקוחות שלכם לחזור אליכם במייל אישי באמצעות "השב" (Reply) והקפידו לחזור אליהם חזרה במהירות האפשרית. השתדלו לשלב באימיילים הבאים את התגובות של האנשים תוך כדי אזכור שמם עד גבול הפרטיות הסביר וצרו אווירה של קהילה פתוחה וחיה.
הוסיפו כפתורי שיתוף
מצאו את הדרכים להוסיף כפתורי שיתוף בכל אחד מהאימיילים שאתם שולחים. אל תתביישו להקדיש שורת או שתיים בסוף כל אימייל כדי לעודד שיתוף. שיתוף יעזור לכם לפרוץ את מגבלות רשימת התפוצה שלכם. זכרו, כל אימייל שמגיע למישהו אחר באמצעות שיתוף זוכה להרבה קרדיט ואמינות. אל תפסידו את זה.
ההרשמה וההסרה צריכים להיות קלים
זה אולי נשמע טריוויאלי אבל כמות הפעמים שראינו שמקשים על המשתמש להירשם לרשימת תפוצה היא מחרידה. עשו כל הנדרש כדי להקל על המשתמשים להירשם. השתדלו להשיג את כתובת הדוא"ל שלהם בלי לחייב אותם להקליד אותה. שאבו את האינפורמציה, ברשותם המפורשת כמובן, מתוך החשבונות שלהם במדיה החברתית, בגוגל, במיקרוסופט ואחרים. גם ההסרה צריכה להיות פשוטה. קליק אחד, אולי עוד קליק לאישור – וזהו. גם אם קורא בוחר לעזוב את רשימת התפוצה שלכם זה לא אומר שהוא לא מעריך את המקצועיות שלכם ושהוא לא ירצה להיות לקוח שלכם בעתיד. אל תשאירו אותו עם טעם חמוץ.
היזהרו מתיבת הספאם
מצאו את הניסוח שנוח לכם אתו בכדי לבקש מהקוראים שלכם להוסיף אתכם לרשימת אנשי הקשר שלהם. ברוב המקרים זה יבטיח שהאימייל שלכם לא ימצא את עצמו בתיבת הספאם. אם האימייל שלכם יגיע לתיבת הספאם לא רק שהאימיילים המושקעים שלכם עלולים לא להיקרא לעולם, אלא גם כשימצאו שם הם ייפתחו עם תדמית מפוקפקת.
אנאליטיקה
היו מקצועיים. רק לשלוח אימיילים זה הרבה מהעבודה אבל זה החלק "הקל". נהלו אנליטיקה מפורטת על כל אימייל שנשלח. תוכלו ללמוד מזה הרבה. לא רק איך להשתפר מבחינה שיווקית בשליחת האימיילים, אלא גם על תחומי העניין את הלקוחות שלכם ואיך להשתפר מבחינה מקצועית.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
תוכן לעניין
פיטנגו שיווק דיגיטלי
משרד לשיווק ופרסום ״אריאל״
websem שיווק דיגיטלי
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>