שיווק ויראלי – זה לא פוקס
שיווק וויראלי הוא כל שיטת שיווק שגורמת למשתמשים לשתף את תוכן הקמפיין שבתורם משתפים את התוכן הלאה באפקט כדור השלג. האדם ברחוב יהמר על כך שקמפיין ויראלי זה עניין של מזל. המציאות היא שהצלחה מקרית היא נדירה ביותר. קמפיין ויראלי הוא תוצאה של עבודה נכונה והרבה מאוד הבנה וניסיון.
ברוב המקרים קמפיין ויראלי יבוא במטרה להעלות מודעות למותג עצמו, או למוצריו ושירותיו. השיווק הויראלי יגיע, בדרך כלל, כחלק מקמפיין כולל שמערב כלי שיווק שונים. אולם לא מן הנמנע לבסס קמפיין על החלק הויראלי שבו או אפילו להסתמך באופן בלעדי על שיטת השיווק הויראלי. השיווק הויראלי קוסם רבות לעסקים קטנים מכמה טעמים. ראשית, הרעיון שאנשים רבים "עובדים בשבילך" ומפיצים את התוכן תמיד נשמע טוב לעסקים קטנים שבדרך כלל לא משופעים בתקציבי שיווק מנופחים. שנית, עסקים קטנים מרגישים משוחררים מהצורך להציג תדמית חברה "רצינית" ותרבות ארגונית נוקשה והם מרשים לעצמם להשתחרר ולצאת בתכנים משעשעים על גבול הפרועים וזה בהחלט אחד הדברים שלא מזיקים כשמדובר בקמפיין ויראלי.
כמו שכבר אמרנו, אין שום דבר מקרי בקמפיין ויראלי. ההיפך הוא הנכון. העובדה שהקמפיין איננו בשליטה של אנשי הפרסום מרגע שזה יוצא מתחת לידם מובילה לכך שהמחשבה על הקמפיין יורדת לפרטים הקטנים ביותר. במאמר זה נדבר על מקצת הדברים שצריך לתת עליהם את הדעת כשמתכננים קמפיין ויראלי.
כללים לשיווק ויראלי
מדיום מתאים
צריך להפיץ את התוכן במדיום המתאים. אם אתם פונים אל קהל של בני נוער דרך לינקדאין כנראה שלא תצליחו לפגוע בקהל המטרה. אם תנסו להגיע אל בני גיל הזהב דרך אינסטגרם כנראה שגם זה לא יקרה. עבור גיל הזהב כדאי יהיה להשתמש באמצעי הפצה "מסורתי" כמו הדואר אלקטרוני. מרשל מקלוהן כבר אמר "המדיום הוא המסר". הצינור דרכו בחרתם להעביר את הדברים משדר את הכוונות שלכם. זה מתקשר לסעיף הבא - אפיינו בדיוק רב את קהל היעד שלכם.
אפיון קהל היעד
שום דבר לא הופך להיות ויראלי מעצמו. אתם צריכים שאנשים יפיצו וישתפו את התכנים שלכם עבורכם. כל קמפיין ויראלי מתחיל בהגדרה מדויקת של קהל המטרה. אולי כתולדה של האמונה שאין פרסום שלילי התקבעה טעות החשיבה שככל שהתפוצה הויראלית גדולה כך המטרה מושגת. אבל אין דבר רחוק יותר מהאמת. אם תנסו למכור מוצרי היגיינה לנשים באמצעות רשת חברתית מאצ'ואיסטית רוב הסיכויים שתהיו ללעג ולקלס והמוניטין של המוצר שלכם עשוי דווקא להיפגע.
השתמשו במשפיענים
דרך טובה להתחיל לגלגל קמפיין ויראלי היא להשתמש באסטרטגיה שיווקית אחרת שנקראת שיווק משפיענים. (קראו כאן בנושא שיווק משפיענים). במקרה זה המשפיענים מקדמים את הקמפיין עצמו ורק בעקיפין את המוצר או המותג. בקמפיין ויראלי צריך להימנע מהסתמכות על המזל ולקוות שהקמפיין יגיע למשפיענים המתאימים, שהוא ימצא חן בעיניהם, ושהם כבר יפיצו אותו לקהל היעד המתאים עם הגושפנקה שלהם. שלחו אליהם את הקמפיין ועשו ניסיון ליצור איתם קשר בכל רמה, מקצועית ואישית.
העולם שטוח
אין מה לעשות, אנשים מעדיפים אימג' על טקסט. הדבר נכון שבעתיים לגבי קמפיינים ויראלים. ברוב המוחלט של הקמפיינים המוצלחים תמצאו ווידאו בליבת התוכן. גם אם אין אפשרות להעביר את המסר בלי טקסט עדיין כדאי למצוא את התמונה המתאימה ש"תעשה את העבודה". זה מגביר את הסיכויים להצלחה בעשרות אחוזים.
הומור, אינפורמציה ואלמנט ההפתעה
אם נבחן את הקמפיינים הויראלים שהצליחו נגלה שרובם ככולם השתמשו באחד משלושת האלמנטים הבאים: 1) הומור (by far), 2) אינפורמציה מועילה, ו-3) אלמנט ההפתעה. קמפיין שבונה על תפוצה ויראלית צריך לשקול לשלב אחד או יותר מהאלמנטים הללו. שילבתם יותר – הגדלתם את סיכויי ההצלחה שלכם. מעבר לזה, התוכן צריך להיות מעורר רגשות לכיוון הקצוות. זה צריך להיות מרגש מאוד, מכעיס מאוד, מעציב מאוד, משמח מאוד או כל "מאוד" אחר שיתאים לצרכים שלכם. אבל זה לא יכול להיות פרווה. אם אנחנו כבר מזכירים את זה אז נוסיף שזה לא הזמן להיות מהאו"ם. קמפיינים ויראלים מוצלחים הם כאלה שנוקטים עמדה, מקוממת עדיף אבל גם מיינסטרים זה בסדר. העיקר לשים סימן קריאה בסוף המסר. זו לא עיתונאות ולא פילוסופיה, זה פרסום.
שלבו בזהירות את המסר
רצוי שהמסר והמותג צריכים יהיו משולבים בצורה מרומזת יותר מאשר בסרטון שיווקי רגיל. בדומה לשיווק תוכן ואף יותר - רצוי להעביר בעיקר אינפורמציה או סיפור. את החלק המכירתי או השיווקי צריך להכניס בדלת האחורית ולהשתדל שיהיה בצורה מעודנת. ככל שהתוכן שלכם יראה כמו פרסומת כך יפחתו הסיכויים שהמשתמשים ישתפו אותו הלאה.
אפשרו שיתוף!
נשמע טריוויאלי? כבר ראינו דבר או שניים בימיי חיינו. קמפיין לא יכול להיות ויראלי אם המשתמשים צריכים להתאמץ כדי לשתף. עשו את כל הנדרש על מנת ששיתוף התוכן יהיה קל ברמת קליק או שניים. אפשרו הטמעה של התוכן באתרים בצורה קלה. מיותר לציין, הימנעו מכל דבר שעלול לעצור את ההתפשטות של הקמפיין שלכם. אל תשימו שום דרישה להרשמה, לחיצת LIKE או דברים בלתי סבירים אחרים כגון הורדת תוכנה מיוחדת וכד'.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר www.cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר www.biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מומחי רשתות חברתיות במאגר קארדו...
אפרת ורדי SEO
חריבי סטודיו לאנימציה
אורי מינץ - מעטפת השיווק הדיגיטלי שלך
בלנק פייג'
צריכים קמפיין בפייסבוק? לינקדאין? סנאפצ'ט?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>