המרקטפלייס הישראלי לשיווק ברשת
כל המומחים להקמת אתרים, מדיה חברתית, קידום אתרים ותוכן
תהליך הפקת סרטון שיווקי לעסק קטן
כל מה שעסק קטן צריך לדעת על הדרך להפקת סרטון שיווקי לעסק
הפקה של סרטון שיווקי לעסק קטן יכולה להתברר כבוננזה שיווקית. למותר לציין עד כמה השיווק באמצעות ווידאו נתפס ומוכיח את עצמו כיעיל . רוב העסקים הקטנים לא משתמשים כלל בווידאו כדי לשווק את עצמם. מתוך אותם מעטים שמשתמשים בווידאו כמדיום שיווקי רובם מסתפקים בהפקה של סרטונים באמצעים פשוטים ולא מקצועיים, בדרך כלל באמצעות הטלפון החכם, וללא עריכה כמעט בכלל. כמה סרטונים של עסקים קטנים ראיתם מצולמים בזמן נסיעה ברכב כאילו מדובר במשהו אגבי ולא משדרים השקעה וערך. אמנם, יש בסרטונים האלה אותנטיות והם בהחלט יכולים לספק הרבה ערך, הן מקצועי והן שיווקי, אבל רוב רובם של הסרטונים הללו משדרים – בסופו של דבר – חובבנות מבחינה שיווקית. עסקים קטנים שבוחרים להפיק סרט שיווקי בצורה מקצועית מייצבים את עצמם, כמעט אוטומטית, רמה אחת מעל מתחריהם שלא עושים זאת. עוד מהימים שפרסומת בטלוויזיה הייתה שיא של תחכום הסרטון השיווקי המקצועי נתפס בתודעתנו כמשהו יוקרתי ששמור לחברות גדולות ומבוססות. כמובן, בימינו הפקה של סרטון שיווקי איננה מצריכה משאבי ענק וכמעט כל עסק קטן יכול להרשות לעצמו להפיק סרטון באיכות מעולה. אם אתם יצירתיים ואופי העסק שלכם מאפשר את זה אתם יכולים לנסות להפיק סרטון הומוריסטי ולקוות שיהפוך להיות ויראלי , ואם זה יקרה תתכוננו לקפיצת מדרגה משמעותית בהכנסות העסק. במאמר כאן נפרט את השלבים המקובלים בדרך להפקת סרטון שיווקי.
שלב 1 – שיעורי בית
החלטתם להפיק סרטון שיווקי מקצועי? ברכותינו.
זה השלב שאנחנו ממליצים לכם לעשות קצת שיעורי בית ולענות על שלשת השאלות הבאות:
1. מיהו הקהל אליו אתם פונים בסרטון?
2. מהו המסר אותו אתם רוצים להעביר בסרטון?
3. מהו התקציב שלכם?
זהו שלב הלימוד שאותו כדאי לבצע באופן עצמאי בלי עזרה של מקצוענים. חפשו דרך גוגל או יו-טיוב סרטונים שיווקיים של עסקים קטנים אחרים שפועלים בתחומכם או בתחומים קרובים. כדאי לעשות לעצמכם רשימות מסודרות של סרטונים שנתקלתם בהם ולכתוב באופן מפורט בציון הזמן המדויק בסרט מה אהבתם ומה לא אהבתם בסרטון. רצוי לפרט לפחות על שלושה עד חמישה סרטונים מעסקים מתחרים בישראל ורצוי למצוא לפחות עשרה סרטונים מתאימים של עסקים מחו"ל.
אם כבר הצלחתם לאפיין את קהל היעד ואת מסר הסרטון נסו למצוא מספר סרטונים שלדעתכם עונים בצורה טובה גם על קהל היעד שמעניין אתכם וגם על המסר שמעניין אתכם.
הרשימה הזאת תהיה רפרנס מאוד חשוב כאשר תגיעו לדבר עם מפיקי סרטונים שיווקיים.
שלב 2 – שלב השידוכים
זהו שלב קריטי בתהליך. זהו הזמן למצוא את חברת הפקת סרטוני ווידאו שיווקי המתאימה ביותר עבורכם.
איך למצוא את החברה הזאת זה כבר עניין מאוד לא פשוט, אבל לפחות התחלת התהליך היא ברורה. צריך לפנות לחברות הפקת ווידאו או לפרילאנסרים בתחום ולבצע גישושים ראשוניים אודות זמינות ועלויות. אין טעם להיפגש עם חברת הפקה פנטסטית שרף המחירים אצלה הוא פי שלוש מהגבול העליון שלכם. גם אין טעם להיפגש עם חברת הפקת ווידאו שהזמינות שלה לפרויקט שלכם היא בעוד מספר חודשים (ואולי כן, זה כבר לשיקולכם).
אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שאין לכם היכרות מוקדמת עם אף אחת מבין עשרות ואולי מאות החברות והפרילאנסרים הישראליות שמפיקים ווידאו שיווקי. לכן תצטרכו להגיע לחברות הללו דרך חברים או באמצעות חיפוש בגוגל ופניה טלפונית. תוכלו להגיע לחברות הפקת וידאו שיווקי גם דרכנו בקארדו. אצלנו מרוכזות עשרות חברות הפקת וידאו ופרילאנסרים מקצועיים שישמחו לחזור אליכם בהצעות מחיר עוד לפני שיחת הטלפון הראשונה. היתרון בקארדו הוא שלפחות את הסינון של הזמינות והעלות תוכלו לבצע מבלי לבזבז זמן על שיחות טלפון עם עשרות חברות.
לאחר שגיבשתם רשימה של בין שלוש עד חמש חברות הפקה שמתאימות למגבלות הכספיות וללוח הזמנים שלכם תצטרכו להיפגש עם כולן כדי להתרשם על מידת ההתאמה בינכם. ההתרשמות חייבת להיות בלתי אמצעית ואם צריך אז גם להיפגש יותר מפעם אחת כדי להיות בטוחים שהאנשים שאיתם אתם מתקשרים יספקו לכם את הסרטון השיווקי שיש לכם בראש ויעשה עבורכם את ההבדל בביצועים העסקיים – או שכל הטורח יהיה לשווא.
עד כמה שניתן נסו לשמוע מחברות ההפקה איך הן היו רואות את הפרויקט שלכם ואיזה סרטון הן חושבות לייצר. בשלב הזה חברות ההפקה יהיו חייבות לדעת את התשובות לשלושת השאלות משלב שיעורי הבית. הן יצטרכו לדעת מיהו הקהל אליו יפנה הסרטון, מה יהיה המסר ומה יהיה התקציב. מכך הן יוכלו לגזור מסקנות רבות ויוכלו להציע לכם רעיונות קריאטייבים – שזאת המומחיות החשובה שלהם – כיצד להפיק סרטון מתאים שעונה על הצרכים.
מכיוון שבשלב שיעורי הבית כבר ראיתם סרטונים של מתחרים או עסקים דומים בחו"ל יכול להיות שכבר ננעלתם על משהו בראש. נסו להיות פתוחים להצעות של חברת ההפקה, יש סיכוי לא רע שהם יציעו לכם דברים שיההיו אולי שונים אבל יכול להיות גם יעילים יותר למטרות שלכם. אתם לא חייבים לקבל את הדעה שלהן אבל תנו להן את הצ'אנס לשכנע אתכם.
לאחר מספיק פגישות כבר תדעו טוב הרבה יותר מה אתם רוצים לעשות והכי חשוב למי אתם רוצים להעביר את המושכות מכאן והלאה.
שלב 3 – שלב הקריאייטיב
זהו השלב שאותו כבר מובילים מפיקי הסרטון. הם, בהתבסס על הנתונים שהעברתם להם, על הטעם האישי שלכם וכמובן, בהתאם לתקציב שלכם – יציעו לכם תסריט לסרטון שיעביר את המסר שלכם לקהל היעד המבוקש. הסוגים של הסרטונים יכולים להיות מגוונים ולהתבצע בטכניקות שונות, לדוגמה – סרטון עם שחקנים מקצועיים (זה לא יקר כמו שזה נשמע), סרטון שצולם בבית העסק על עובדיו ש"ישחקו" תסריט מוכתב או פשוט את עצמם. זה גם יכול להיות סרטון אנימציה שימחיש דברים עתידיים או כאלה שאי אפשר לצלם.
שימו לב שאתם בוחרים סרטון שמתאים לכם ולאופי העסק שלכם וגם לצוות שעובד איתכם. אם אתם מפנטזים על סרטון שבו העובדים שלכם מציגים את עצמם בצורה הומוריסטית ושובבה קחו בחשבון שזה לא יעבוד אם הצוות שלכם לא עשוי מהחומר המתאים להשתטויות. בקיצור, היו ריאליים עם התוכניות שלכם.
לאחר שתאשרו את התסריט ואת הטכניקה תוכלו לטפוח לעצמכם על השכם. יותר מחצי הדרך מאחוריכם.
שלב 4 – שלב הביצוע
על שלב הביצוע אין מה להכביר במילים. הוא מתבצע רובו ככולו בהנחיה ובהובלה של אנשי המקצוע ובהתאם לתסריט שנקבע. ישנם סוגים של סרטונים שבהם בכלל לא תהיו מעורבים בהכנת הסרטון, למשל סרטון הדמיה באנימציה. אבל גם אם אתם הכוכבים האמיתיים של הסרטון, עדיין, בשלב הזה תהיו אלה שמנגנים כינור שני ותתבקשו פשוט לציית להנחיות או לספק נתונים ואמצעים שונים מעולמכם המקצועי הנדרשים להפקת הסרטון. אם אתם והצוות מצטלמים חשוב לעשות הכנה טובה לכל המעורבים ולא לסמוך על כך שבבוא העת הדברים יסתדרו. זמן צילום הוא זמן יקר מאוד. עשו כל שביכולתכם כדי לדאוג שהוא ינוצל ביעילות.
שלב 5 – עיבוד ועריכה
לאחר שצולם הסרט יעברו החומרים לעריכה כמו גם הוספת אפקטים, מוסיקת רקע, תמלול ברקע אם נדרש (ואולי בשפות שונות) כתוביות טקסט ( חשוב מאוד בעולם שבו הלקוחות צופים בסרטונים בלי ווליום ).
סגרו עם מפיקי הסרטון מראש שהם נותנים לכם את הסרטון בפורמטים שונים, כאלה שמתאימים לאתר בית, כאלה שמתאימים לשיווק ברשתות חברתיות, כאלה שמתאימים לסטורי ועוד. כל פורמט שיכול להיות רלוונטי לאופי העסק שלכם ולהיכן שקהל היעד שלכם עשוי להימצא. דאגו גם להוציא מספר תמונות סטילס מתוך הסרטון שישמשו בעצמן לפרסום הסרטון או העסק שלכם, וכמובן בקשו לערוך אותן עם גרפיקה וטקסטים מתאימים.
אתם יכולים לבקש ממפיקי הסרטון להשתתף בחלקים טכניים בשלב זה. הן בשלב העריכה או בשלב בחירת מוסיקה הרקע וכדומה. שימו לב שבבחירה של מוסיקה תצטרכו להיות מאוד זהירים בנושא של הפרת זכויות יוצרים, אך אם תעבדו עם מפיקי סרטונים מקצועיים הם כבר ידעו לתת לכם את התמונה המלאה וימנעו מכם לעשות טעויות בעניין הזה.
למותר לציין שאתם יכולים לבקש סבב אחד או יותר של תיקונים ועריכה. תצטרכו להסכים על כך מראש והדברים כרוכים בתוספת מחיר. תיקון של צ'ופצ'יק פה וצ'ופצ'יק שם לא יטריד יותר מידי את מפיקי הסרטון. אבל יש מצבים ששינוי קטן גורר אחריו שורה שלמה של תיקונים ושינויים שיצריכו זמן ומאמץ ניכר. אז כדאי להיות עד כמה שניתן עם אצבע על הדופק לאורך כל התהליך ולא רק לבוא בסוף ולבקש שינויים דראסטיים בתוצר אחרי שנעשתה עבודה רבה.
שלב 6 – סיום ושמפניה
זהו השלב שבו אתם מקבלים את החומרים המוגמרים. לחיצות ידיים והתרגשות. זה בהחלט זמן טוב לעשות איזו מסיבה בעסק, לכנס את העובדים ולהציג להם את הדברים עם קצת כיבוד בצד. אגב, העובדים שלכם יכולים לתת בוסט רציני ביותר בהפצה של הסרטונים האלה ובהגעה שלהם לקהל הרלוונטי, וזאת, בסופו של דבר, המטרה האמיתית.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני ווידאו שיווקי במאגר קארדו...
אופוסמדיה - Good News
זברה וידאו שיווקי
editing
הגג הכחול
רוצים להפיק ווידאו שיווקי שבאמת יעשה את ההבדל?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפרסמים בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על עצמכם ועל הצרכים הדיגיטליים של העסק שלכם. המערכת שלנו תמצא את המשווקים המתאימים לכם ביותר ותשלח אליהם את הפרטים שלכם. אותם משווקים יחזרו אליכם ויספרו לכם על עצמם ומה הם חושבים תהיה הדרך הטובה ביותר לשווק את עצמכם בדיגיטל. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות והדירוגים של המשווקים, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>