Wix vs. WordPress
המאמר שכל עסק קטן חייב לקרוא אם הוא רוצה לפתח אתר בית ומתלבט בין (WordPress) לבין וויקס (Wix) כפלטפורמה לפיתוח האתר
כמו שאולי כבר קראתם, אנחנו חושבים שאתר בית לעסק קטן הוא בגדר חובה , גם לעסק שכמעט כל הפעילות השיווקית שלו מתבצעת ברשתות החברתיות. עסק קטן שהגיע להחלטה להקים לעצמו אתר בית ויתחיל לגשש איך להוציא את הדבר לפועל ימצא את עצמו תוך זמן קצר נתון באש צולבת בין מחנה וויקס למחנה וורדפרס. המחלוקת במדינתנו הקטנה מתנהלת במלוא עוזה: מהי הפלטפורמה המועדפת לפיתוח אתר – וויקס או וורדפרס?
יכול להיות שהמחלוקת בישראל לא הייתה עזה כל כך אלמלא וויקס היא חברה ישראלית. משלנו. חברה מגניבה ביותר עם תרבות ארגונית של "באנו להפציץ מוצר אבל אנחנו לא שוכחים לעשות כיף בדרך". חברה שהמשרדים שלה כבשו את נמל תל-אביב – תראו לנו מקום מגניב יותר לעבוד ממנו. חברה עם תנאים מפליגים לברי המזל שמצליחים להתקבל ועם הצלחה מסחררת בעולם. כשאנחנו מדברים על הצלחה מסחררת בעולם אנחנו חייבים להזכיר את הפרסומות שלה בסופרבול. למי שלא יודע, הסופרבול הוא משחק הגמר בליגת הפוטבול האמריקאית, הספורט הכי פופולארי בארה"ב. יום הסופרבול הוא יום חג בתרבות האמריקנית ולמשחק יש יותר ממאה מיליון צופים. הפרסומות המוצגות בו הן הגביע הקדוש של עולם הפרסום. עלות כל דקת פרסומת היא מיליונים. וויקס היא מפרסמת קבועה שם והפרסומות שלה הן פרסומות מושקעות, עתירות כוכבים וקוליות במיוחד. אז מצד אחד יש חברה ישראלית מצליחה שצריך לפרגן לה. מצד שני יש חברה שקל לקנא בה. אולי זוהי הסיבה שהמחלוקת כאן בישראל טעונה במיוחד. אבל לא רק בישראל, בכל העולם יש את הכת של וורדפרס מול הכת של וויקס והמחנות מתבצרים בדעותיהם. בתחקיר המעמיק שערכנו לקראת כתיבת המאמר נדהמנו לראות כמה אמוציות מעוררת היריבות הזאת. הטוקבקים בעולם רושפים אש ותימרות עשן מצד גולשים שבאים ממדינות מנומסות במיוחד וגם במקומות שהמחלוקת צריכה להיות טכנית לחלוטין. מדובר בקנאות דתית ממש.
לעסקים קטנים אין בדרך כלל את הידע והיכולת להשוות בין האפשרויות באופן שקול והרבה פעמים הם ילכו עם המומחה הכי כריזמטי ונחרץ שהם יתקלו בו. המאמר כאן בא לנסות לעשות סדר בדברים ולתת לעסק הקטן מושג על השיקולים שהוא צריך לקחת בחשבון. מכיוון שהנושא רחב מאוד צמצמנו את הדיון ואנחנו מתמקדים אך ורק בעסקים הקטנים שמעוניינים באתר תדמיתי פשוט עם תוספות מינוריות. רק בנקודה אחת נחרוג מהיקף הדיון שקבענו ונדבר גם על עסקים קטנים שמעוניינים בפעילות של מסחר אלקטרוני.
קצת היסטוריה
כמו הרבה דברים גם וורדפרס הוקמה כדי לענות על צורך קטן ופרטי של מפתחיה שלא באמת תיארו לעצמם שהם "פוגעים" בצורך גלובאלי ונדרש. וורדפרס הוקמה בשנת 2003 על ידיי שני מתכנתים שהיו גם בלוגרים, ומערכת הבלוגים בה נהגו לכתוב ירדה מהרשת. הם החליטו לפתח מערכת חלופית לכתיבת בלוגים ולא יכלו לתאר לעצמם את הממדים אליה תצמח המערכת שלהם. וורדפרס תגיע לכל מקום בעולם, תספק עבודה לאלפים רבים של מפתחי תוכנה, מעצבים, כותבים ורבים אחרים ותהיה בשימושם של מיליונים רבים של בני אדם.
כאמור, הגרסה הראשונה של וורדפרס הייתה מערכת פשוטה לניהול בלוג. שנה לאחר השקתה המפתחים של וורדפרס נתנו אפשרות למפתחים אחרים לכתוב תוספות למערכת הפשוטה שלהם ומשם, כמו שאומרים, הכול היסטוריה (אתם תשמעו הרבה את המילה Plugin = תוסף). המגמה הזאת של פתיחות לקהילת המפתחים הייתה הסיבה העיקרית לכך שוורדפרס אומצה בחום כה רב על ידיי אלפים רבים של מתכנתים ואנשי אינטרנט והפכה לכלי ניהול התוכן (או במילה אחרת – בלוג) הנפוץ ביותר בעולם. הפתיחות הזאת אפשרה למערכת הבלוגים להיות גמישה כמעט לכל שינוי שהמפתחים רצו. כך יצא שמפתחים שהצטרכו לפתח אתר ללקוח נטו לקחת את הבסיס של וורדפרס וסביבו לבנות את האתר. זה היה קצת מאולץ כי, בכל זאת, המערכת הבסיסית תוכננה לשרת את הצרכים כבלוג ולא לשמש כאתר אינטרנט. אבל אט אט ועם הרבה שינויים מצד קהילת המפתחים שלא הפסיקו לפתח תוספות (Plugins) למערכת הבסיסית ושיתפו אותם בקוד פתוח התחיל להיות הרבה יותר קל לפתח אתר תדמיתי עם וורדפרס מאשר לכתוב את הדברים מאפס.
מתישהו בין השנים 2014 ל-2015 הבינו בוורדפרס שהם יכולים לצאת מהמיצוב כמערכת לניהול תוכן (Content Management System - CMS) ולהציג את עצמם כמערכת לבניית אתרים לכל דבר. כאשר זה קרה הם פגשו במרחב האינטרנטי את החברה הדומיננטית ביותר בתחום של בניית אתרי תדמית לעסקים קטנים – וויקס הישראלית. בעסקים כמו בעסקים, כשיש תחרות יש אמוציות והרוחות קצת התלהטו בין השתיים ואפילו הובילו לחילופי האשמות הדדיים ולכתיבת מכתב פתוח על ידיי אבישי אברהמי – מנכ"ל וויקס ואחד משלושת מייסדיה למאט מולנווג (Matt Mullenweg) אחד משני המפתחים המקוריים של וורדפרס והמנכ"ל של חברת אוטומטיק (Automattic) שמפעילה את הפלטפורמה מהאתר Wordpress.com.
אכן, בוורדפרס ידעו למי צריך להפנות את הארטילריה. למרות שישנן לא מעט פלטפורמות ברשת לבניית אתרים לעסקים קטנים וויקס נטלה את הבכורה. וויקס נוסדה בשנת 2006 כאשר אבישי אברהמי (Avishai Avrahami), אחיו נדב אברהמי (Nadav Avrahami) וגיורא קפלן (Giora Kaplan) עבדו על מיזם משותף. כאשר התעורר הצורך להקים, בקלות ובמהירות, אתר עבור אותו מיזם הם גילו שהעסק לא כל כך פשוט. הם החליטו לזנוח את המיזם עליו עבדו ופנו להקים פלטפורמה שבאמת תאפשר לאנשים שהם לא אנשי תכנה לפתח אתר בכוחות עצמם. בוויקס הצליחו לפתח ממשק קל ופשוט של גרור-והשלך (drag-n-drop) שמאפשר לכל מי שערך מצגת פאואר-פוינט אחת או שתיים בימיי חייו להרים אתר מעוצב ויפה במהירות ובקלות, וצריך לומר, זה גם דיי כיף. וויקס צמחה במהירות, ומיצבה את עצמה בעולם כפלטפורמה המובילה בתחום של בניית אתרים.
וויקס vs. וורדפרס – הקרב מתחיל...
בסעיפים הבאים נציג היבטים שונים אותם נשווה בין וויקס לוורדפרס. לא תמיד יש מנצח ברור. ברוב הסעיפים התשובה היא תלוית פרויקט, אופי העסק שלכם ובפרמטרים נוספים. עם זאת, אלו נקודות מרכזיות שצריך לקחת בחשבון במכלול השיקולים ולכן ההבנה שלהם חשובה.
קלות פיתוח
המטרה המרכזית של וויקס הייתה (ועודנה) לספק לאנשים חסרי כל ידע בפיתוח אתרים את האפשרות לפתח לעצמם אתר בקלות ובמהירות. המטרה הזו הושגה במלואה. זו אחת הסיבות המרכזיות להצלחה הגדולה של וויקס. ממשק המשתמש שלה יפיפה ובהיר. כל פעילות הפיתוח בה מתבצעת בצורה של גרור-ושחרר. חווית המשתמש בה היא כמעט משחקית ומאוד מהנה. אין תחושה של בניית אתר במובן הטכנולוגי אלא יותר תחושה של עיצוב שלו מבחינה אסתטית ותפקודית. משתמשים שיצא להם לערוך מצגת פאואר-פוינט אי שם בעברם יבינו תוך זמן קצר איך הדברים פועלים בדיוק רב. המערכת עקבית ומלווה את המשתמשים לאורך כל הדרך מהצעד הראשון ועד להעלאת האתר לרשת לשימושם של גולשים. מהבחינה הזו וויקס לוקחת את כל הקופה. עם זאת צריך להודות שלמרות שוויקס היא חברה ישראלית - לפתח בה אתר בעברית זה לא תמיד נוח. העניין של הימין-לשמאל הרבה פעמים לא עובד חלק.
כפי שאפשר להבין מהמסופר לעיל, המטרה הראשונית של וורדפרס הייתה לשמש כלי בידיי מתכנתים ולא לפנות לקהל הרחב. עדות לכך אפשר לראות כבר בתחילת תהליך השימוש בוורדפרס. בוויקס כל שנדרש מהמשתמשים בכדי להתחיל הוא להירשם. בוורדפרס, לעומת זאת, מיד על ההתחלה נתקלים במשימות טכנולוגיות שמן הסתם לא תמיד נהירות למשתמשים שאינם אנשי תוכנה. בוורדפרס צריך להתחיל בבחירה של שני דברים טכניים. הראשון, לבחור שירות אחסון לאתר. השני, לבחור שם דומיין. לאחר מכן צריך לקשר בין האחסון לשם הדומיין ורק אז אפשר להתחיל להתקין וורדפרס ולקנפג אותו. מדובר בצעדים טכנולוגיים שירתיעו לא מעט משתמשים. רק לאחר שצלחנו את השלבים האלה אפשר באמת להתחיל לגשת ולעבוד על האתר עצמו.
לאחר שעברנו את כל שלבי ההתקנה נקבל את ממשק הפיתוח של וורדפרס ונוכל להתחיל להתמקד בפיתוח האתר. ממשק הפיתוח הבסיסי של וורדפרס רחוק מאוד מהיכולות ומחוויית המשתמש שוויקס מציגה. הדברים יותר טכניים ובהחלט צריך זמן ומוטיבציה בכדי להתמצא ולהבין איך עושים דברים. וורדפרס מספקת מערכת לניהול ועריכת אתר אבל היא לא תוליך אתכם בתהליך מסודר עד להשלמת פיתוח האתר. צריך לומר את האמת, זה לא יהיה פשוט למשתמשים שאינם טכניים לבנות אתר בעצמם. אמנם לוורדפרס ישנם כלי עריכה עצמאיים שמנסים לספק חווית עריכה שמתקרבת למה שוויקס נותנת, לדוג' אלמנטור (Elementor) . אולם אלו כשלעצמם דורשים הורדה, התקנה ופעילויות טכניות נוספות שרוב רובם של המשתמשים שאינם טכנולוגיים לא יצלחו בקלות. כמו כן אותם כלים הם בתשלום. למעשה, וורדפרס היא פלטפורמה שמאוד קל לפתח בה אם אתם מפתחיי וורדפרס. אם אתם בעלי עסק קטן שעסוקים בעולמכם ככל הנראה לא תמצאו את עצמכם שם בקלות.
בשורה התחתונה, מבחינת קלות פיתוח אתר לעסק קטן וויקס מנצחת באופן מוחץ.
עיצוב גראפי
וויקס שמה דגש מיוחד על נושא עיצוב הגראפי. אפשר לראות את זה באתר שלה ואפשר לראות את זה גם בכלים שהיא מעמידה לרשות המפתחים. בוויקס יש למעלה מ-500 עיצובים גראפיים מוכנים שכל אחד יכול לעשות בהם שימוש. אם אתם עסק קטן בסבירות כמעט וודאית שיש שם תבנית שעוצבה במיוחד לתחום העיסוק שלכם. כל שנשאר הוא להשתמש בעורך הגראפי שוויקס מספקת ולהתאים את הדברים לעסק שלכם. אתם תצטרכו לשנות כותרות, להוסיף לוגו, לשנות צבעים פה ושם כראות עיניכם, להכניס תכנים וזהו. יש לכם אתר תדמיתי מעוצב לעילא. החיסרון של העיצוב הגראפי בוויקס הוא שברגע שנקבעה תבנית עיצוב זוהי תבנית האתר מעתה ואילך, לטוב ולרע. אפשר לערוך בה שינויים מפליגים אבל אי אפשר להחליף אותה. צריך לציין יתרון גדול של העיצובים הגראפיים בוויקס והוא התאמתם המלאה לגודל מסכים שונים (Responsiveness). כל העיצובים בלא יוצא מן הכלל הותאמו מראש גם למסך גדול ורחב כמו מסך מחשב וגם למסך קטן וצר כמו מסך סמארטפון. כשלוקחים בחשבון שאנשים יגיעו לאתר שלכם יותר ויותר מהסמארטפון שלהם ופחות מהמחשב במשרד או בבית מדובר בתכונה חשובה ומשמעותית. כמובן שאם אתם רוצים אתר עם עיצוב ייחודי עבורכם זה אפשרי. תמיד ניתן לקחת מעצבים גראפיים שיעצבו לכם אתר מותאם אישית. וויקס גם מעמידה לרשותכם מרקטפלייס של מעצבים במה שנקרא וויקס ארנה (Wix Arena). תוכלו למצוא שם את המעצבים שעיצבו לוויקס את התבניות שהיא מציעה ואחרים שלא נופלים מהם ברמתם.
בוורדפרס ישנן תבניות רבות שמתאימות לסוגים רבים של אתרים. החל מאתרי תדמית לעסקים קטנים וכלה באתרים מורכבים עם תכונות כמו מסחר אלקטרוני וכדומה. בנוסף, ניתן גם לפתח תבניות באופן עצמאי. כך שבאופן טבעי התפתחו אוספים גדולים של תבניות שונות שיצרו מעצבים גראפיים בכל העולם וכעת הן ניתנות לרכישה. אם אתם מעוניינים בעיצוב ייחודי עבור העסק שלכם, עיצוב שידבר את השפה השיווקית והצבעים של העסק שלכם אתם יכולים לקחת מעצבים גראפיים שיעצבו עבורכם את אתר החלומות.
צריך להודות על האמת, העיצובים הגראפיים שוורדפרס מציעה נופלים ברמתם מהעיצובים שוויקס מציעה. כדי לשנות את העיצוב צריך כבר לעבור למסלול פרימיום והדברים מתחילים להתייקר.
במובנים מסוימים וויקס היא גן סגור בדומה למוצרים של אפל (Apple). כמו כל דבר, יש לכך חסרונות ויש לכך יתרונות. אחד היתרונות הגדולים הוא האחידות בחוויית המשתמש. אתר בוויקס שמשתמש באפליקציות וויקס נראה ומרגיש כאילו אדם אחד עיצב ופיתח אותו. בעוד שבאתרי וורדפרס כאשר משתמשים בתוספים שונים שפותחו על ידיי מתכנתים ומעצבים שונים עשויה להתקבל חוויית משתמש של חוסר אחידות. זה נכון שתמיד אפשר לעשות יישור קו מבחינת עיצוב ולהקנות אחידות למערכת הסופית, אבל זה בכלל לא פשוט ופעמים רבות השינויים שמתבצעים גורמים לחוסר יציבות במערכת. מעבר לכל – מקצה השיפורים הזה חייב להתבצע על ידיי מפתחים ומעצבים מקצועיים וזה כבר כרוך בהוצאה לא מבוטלת.
בשורה התחתונה, אם אתם לא מתכננים לשנות בעתיד בצורה דראסטית את עיצוב האתר וויקס נותנת לכם עיצובים יפים ומוקפדים. לעסקים קטנים כגון מסעדות, חנויות, קונדיטוריות, אינסטלטורים, טכנאים, עורכי דין, רופאים, מדריכי כושר, בלוגרים, צימרים ועוד רבים האתר יראה מקצועי ברמה גבוהה ויספק חווית משתמש מעולה גם במובייל. לאתרי וורדפרס ישנן אלפים רבים של תבניות גראפיות מוכנות. אולם לטעמנו רובן נופלות בהרבה מהעיצובים המוקפדים של וויקס. אבל אם חשוב לכם לשנות את העיצוב (Theme) בעתיד כנראה שתרצו להשתמש בוורדפרס.
גמישות בפיתוח
יש המון פונקציונאליות שניתן להוסיף לאתר וויקס. את רובה ניתן למצוא בשוק האפליקציות של וויקס (Wix App Market) . יש שם עשרות רבות של אפליקציות שמאפשרות להוסיף כמעט כל פונקציונאליות שקיימת ברשת בקלות שמאפיינת את וויקס. תכונות כגון חנות מקוונת, בניית טפסים, לוח שנה לקביעת תורים באתר, מנגנון צ'אט, שאלונים מקוונים, שליחת סמסים, מערכת פורומים, מנגנון ניהול משתמשים ועוד. ניתן להוסיף כמעט את כל האפליקציות הללו בחינם ולחלקן הגדול יש מסלול פרימיום שיספק תכונות נוספות בעבור תשלום חודשי. צריך להזכיר שלאחרונה וויקס יישרה קו עם וורדפרס והיא מאפשרת להזריק קוד מותאם לאתר. זה נקרא וויקס קוד (Wix Code) ובגדול מדובר בתכנות בשפת התכנות JavaScript שמאפשר התאמה אישית של כמעט כל דבר בוויקס. מובן מאליו שמדובר במומחיות של אנשי תכנה.
מבחינת פונקציונאליות שניתן להוסיף על השירות הבסיסי קשה להשוות את וויקס על המאות הספורות של האפליקציות שהיא נותנת לעשרות האלפים של התוספים החינמיים שפותחו עבור וורדפרס ועוד אלפים רבים שניתנים בתשלום. אולם קשה להניח שבעליי עסק קטן שמנסים לבנות אתר בכוחות עצמם יצליחו להתמצא בסבך התוספים של וורדפרס, למצוא את התוספים המתאימים, להשוות ביניהם ולהעריך את מידת התאמתם לצרכים שלהם. אך אין ספק שלרשותו של מתכנת וורדפרס שמפתח אתר עבור בעלי עסק קטן עומד כוח פיתוח רציני שמאפשר לו לבצע כמעט כל דבר שאפשר להעלות על הדעת. כמעט כל אותם התוספים הינם בקוד פתוח והמתכנת יכול להוסיף ולשנות היכן שנדרש בכדי שהדברים יפעלו בדיוק מוחלט לפי הצרכים של העסק.
בשורה התחתונה, אין כל ספק שמרחב האפשרויות לפיתוח מיוחד באתר וורדפרס גדול עשרות מונים מאשר בוויקס. עם זאת צריך לקחת בחשבון שרוב רובם של התוספים בוורדפרס עוסקים בפונקציונאליות שהיא רלוונטית למקרים מאוד ייחודיים שאתר סטנדרטי לעסק קטן לא יזדקק לה לעולם. כמו כן צריך לדעת שבוויקס קיימות אפליקציות שמאפשרות כמעט את כל סוגי הפונקציונאליות הסטנדרטית שאפשר למצוא באתרי אינטרנט. לכן אפשר לקבוע בזהירות שאם אנחנו מדברים על אתר אינטרנט שמיועד לעסק קטן והוא בעיקרו תדמיתי עם קצת פונקציונאליות מיוחדת כגון קביעת תורים עם העסק, קישוריות למדיה חברתית, תקשורת עם הלקוחות באמצעות אימיילים וכדומה הרי שלדעתנו אין באמת יתרון גדול של וורדפרס על וויקס. אם כבר היינו נוטים מעט לטובת וויקס ולו בזכות העובדה שאנחנו מעריכים שעסק קטן שאיננו מגיע ממקום של תכנות והצליח לפתח בכוחות עצמו אתר בוויקס ילמד להשתמש גם באפליקציות המוספות בקלות יחסית ולא יזדקק לעזרה מקצועית. אנחנו לא משוכנעים שאפשר לומר אותו הדבר לגבי תוספים בוורדפרס.
עלויות שוטפות
לפתח אתר בוויקס זה חינמי לחלוטין. אם אתם עסק קטן ומוכנים לעשות את הדברים בעצמכם אתם לא תצטרכו לשלם שקל. נכנסים לאתר של וויקס נרשמים עם שם משתמש וסיסמה ומתחילים לעבוד. העיצוב הגראפי, הפיתוח עצמו, אפילו האחסון הם חינמיים לחלוטין. אבל במקרה כזה תצטרכו לחיות עם שני דברים שהייתם מעדיפים בלעדיהם. הראשון, פרסומות שוויקס ממקמת בראשו ותחתיתו כל דף באתר שתקימו. זה לא נראה טוב וזה בטח לא נראה מקצועי. השני, שם המתחם (= הדומיין) של האתר שלכם יהיה שם המשתמש שבחרתם נקודה wix נקודה קום ז"א יראה כך: username.wix.com. אם תרצו דומיין משלכם ( וזה מאוד חשוב – כאן מאמר על דברים שאתר לעסק קטן צריך כדי להיראות מקצועי ) ועל הדרך גם להיפטר מהפרסומות של וויקס תצטרכו להתחיל לשלם סכום חודשי בן דולרים בודדים. אם לוקחים בחשבון שאחסון זול מאוד באחד מספקי האחסון הגדולים בעולם יעלה לכם פחות או יותר אותו הסכום – מדובר בעסקה משתלמת ביותר. אם תרצו כל מיני שירותים משלימים כגון תיבת דואר אלקטרוני עם סיומת הדומיין שלכם או חנות מקוונת וכדומה תצטרכו שוב להוסיף כסף. גם כאן, מדובר בסדרי גודל של דולרים בודדים לחודש, אבל זה כמובן מצטבר. בכל מקרה, זה לא עולה על סכום של כמה עשרות דולרים בודדים לחודש.
לגבי העלויות בוורדפרס צריך להקדים ולהבהיר נקודה שלא תמיד ברורה גם לאנשי תוכנה. יש הבדל בין WordPress.org לבין WordPress.com. ב-WordPress.org ניתן להוריד את התוכנה של וורדפרס אותה יש להתקין על גבי שרת אינטרנט ורק אז לבנות באמצעותה אתר ולתחזק אותו. מדובר בפעילות מאוד טכנולוגית ומתקדמת שדורשת ידע במספר תחומים טכניים ויכולה להתבצע רק על ידיי מקצוענים. זוהי למעשה האופציה היחידה שהיא באמת חינמית בוורדפרס. בסעיף זה אנחנו מדברים על האופציה לפעול דרך האתר WordPress.com. זהו האתר שמתיימר לתת למשתמשים את האפשרות להתמקד בפיתוח האתר ולהשאיר את כל מה שמסביב - קרי, ההתקנה והאחסון - ל-WordPress.com. המודל העסקי של וורדפרס (.com) דומה מאוד למודל העסקי של וויקס. גם כאן אפשר לבנות אתר בסיסי בחינם כאשר הכתובת היא תת-דומיין של וורדפרס ולהוסיף לו פרסומות שאף עסק שרוצה שייקחו אותו ברצינות לא יסכים שיהיו אצלו באתר. גם בוורדפרס יש מסלולי תשלום חודשי שמאפשרים יותר ויותר תכונות ככל שהמחיר עולה.
בשורה התחתונה, לעסק קטן שרוצה אתר תדמיתי פשוט עם מינימום של תכונות כנראה שוויקס תהיה הבחירה הזולה יותר מבחינת עלויות שוטפות. אנחנו ניגע שוב בנושא העלויות בהמשך המאמר.
מסחר אלקטרוני
וויקס מאפשרת כלים למסחר אלקטרוני שיענו על הצרכים של רובם המוחלט של העסקים הקטנים. בוויקס תכונה זו נקראת חנויות וויקס (Wix Stores). אם אתם רוצים לסדר את המוצרים שלכם בקטגוריות, להציג אותם בגלריות עם מלל על המוצר, תצוגה מקדימה, עגלת קניות, מדיניות החזרה, פרטים אודות המשלוח וכל שאר הדברים הבסיסיים שמשתמשים מצפים לקבל באתר מסחר אלקטרוני וויקס נותנת לכם את כל זה בעיצובים שונים ובחוויית משתמש שעומדת ברמה הגבוהה שמציב האתר הבסיסי בוויקס ועם הקפדה יתרה על התצוגה וחווית המשתמש במובייל.
לתחושתנו מנגנון המסחר האלקטרוני של וויקס פותח תוך מתן דגש על העסקים הקטנים והפשוטים שמוכרים מוצרים פיזיים (ז"א לא וירטואליים). כך שאם אתם עסק שיש לו קטגוריות של מוצרים ותת-קטגוריות של תת-קטגוריות וכד' כנראה שפתרון המסחר האלקטרוני של וויקס לא יתאים לכם. אבל אם אתם עסק שמוכר תכשיטים, שעונים, בגדים וכדומה או מסעדה שעושה שליחויות וכדומה וויקס נותנת לכם מענה מלא כולל דברים כמו חישוב עלויות מיסים וכו'. לעסקים שמוכרים מוצרים וירטואליים יש אפליקציות מתאימות בחנות של וויקס שיאפשרו מכירה של מוצרים להורדה מקוונת וכד'.
כשמדברים על מסחר מקוון חייבים להתייחס לנושא הסליקה. וויקס שמכוונת לשוק בארצות הברית מאפשרת סליקה בצורות שונות כשמכולן המוכרת ביותר לאוזניים ישראליות תהיה פייפאל (Paypal). בישראל וויקס מאפשרת סליקה גם באמצעות סולקים מקומיים אבל שמענו גם תלונות על כך שהדברים חורקים לפעמים.
גם אם לא היינו אומרים לכם הייתם מנחשים שבוורדפרס יש תוספים לכמעט כל סוג של חנות מקוונת שתעלה לכם לראש. ישנם עשרות ואולי מאות תוספים שמאפשרים הטמעה של חנות באתר וורדפרס. ישנם תוספים פשוטים מאוד, ישנם מורכבים מאוד ובאמצע כל טווח האפשרויות. וורדפרס שולטת ביד רמה ברשת בתחום המסחר האלקטרוני בעיקר בזכות התוסף "ווקומרס" (WooComerce).
בשורה התחתונה, אם יש לכם עסק קטן שמעוניין לנהל פעילות מסחר אלקטרוני פשוטה וויקס יתנו לכם את כל מה שאתם זקוקים לו ויותר. אם אתם עסק שליבת הפעילות שלו היא מסחר אלקטרוני הבחירה שלכם, כנראה, צריכה להיות וורדפרס.
בעלות על האתר
אם פיתחתם אתר בוויקס אתם בידיים של וויקס, לטוב ולרע. האתר שלכם מתארח על השרתים של וויקס ורק שם. אתם לא יכולים להעביר את האתר שלכם להתארח בשום שרת אחר. הם אחראים על הזמינות של האתר לגולשים שלכם, הם אחראים על המהירות שבה האתר ייטען אצל הגולשים שלכם ועל כל דבר אחר. אם העסק שלכם עוסק בפעילות מפוקפקת צפו לכך שבוויקס יעלו על זה במוקדם או במאוחר והאתר שלכם יעלם מהרשת בלי שתוכלו לעשות דבר נגד זה. פעילות מפוקפקת זה לא רק פורנוגרפיה שהיא בוודאי אסורה על פי תנאי השימוש אלא גם בדברים שנמצאים בתחום האפור - קחו בחשבון שהמילה האחרונה היא של וויקס. היתרון הגדול של הפקדת האתר שלכם בידיים של וויקס היא העובדה שהם גם אחראים על התחזוקה של השרתים, גיבוי שלהם וכד'. מי שתחזק אתר פעם יודע שמדובר בכאב ראש לא קטן שאף פעם לא נגמר. בכל פעם יוצאים פאטצ'ים לתיקון כל מיני באגים בשרת וסתימת כל מיני פרצות שמתגלות מפעם לפעם ודרכן יכולים האקרים לחבל בפעילות האתר שלכם.
כאשר מפתחים אתר בוורדפרס הבעלות המוחלטת על האתר נתונה לבעל העסק. אפשר לקחת את האתר שפותח יחד עם העיצוב הגראפי, התכנים וכל מה שמסביב ולארח אותו בכל שרת שהוא. אתם לחלוטין האדונים על האתר שלכם ותוכלו לפתח כל סוג אתר שתרצו.
בשורה התחתונה, אם חשוב לכם החופש של האתר שלכם וויקס היא בכלל לא אופציה. אבל אם אתם עסק קטן שרק מעוניין בהקמת אתר תדמיתי פשוט למדי סביר להניח שזה לא ממש יהיה חשוב לכם לנייד אותו לשרתים מחוץ לוויקס. במקרה הזה וויקס חוסכת לכם כאב ראש אטומי בעניין תחזוקת השרתים. בוורדפרס, כאמור, אתם לא מוגבלים בשום אופן.
קידום אתר
מסיבות היסטוריות יצא לוויקס שם רע בנושא הזה של קידום אתרים. הסיבה המרכזית נעוצה בכך שבעבר הדיי רחוק הפלטפורמה של וויקס הייתה מבוססת על טכנולוגיית פלאש שאפשרה לעשות אתרי אינטרנט מונפשים ויפים אבל הייתה סגורה בפני זחלני החיפוש של גוגל ומנועי חיפוש אחרים. מאז ועד היום זרמו הרבה מים בירדן וכיום כל הטכנולוגיה של וויקס מבוססת על HTML5 ו-JavaScript שמאפשרות שליטה מלאה על כל אלמנט פנים-אתרי שקשור לקידום האתר כגון כותרות דפים, מפות אתר (Sitemaps), תגיות תמונה, כתובות URL ידידותיות למשתמש וכו'. (במאמר מוסגר: מעבר לקידום פנים-אתרי ישנם אלמנטים של קידום אתר שהינם חיצוניים כגון קישורים מאתרים חיצוניים אל האתר (Backlinks) וקידום אתר במדיה חברתית (SMO) שצריכים להתבצע על ידיי מומחים ואינם קשורים לטכנולוגיית האתר.)
אם לעסק שלכם יש אתר קיים ואתם רוצים לבנות אחד חדש בוויקס אבל לשמור על הדירוג שכבר הושג בגוגל ישנו קושי טכנולוגי מסוים שוויקס יודעים להציע לו פתרונות. אבל אם אתם בונים אתר לעסק שלכם שאין לו כל היסטוריה קודמת במנועי חיפוש זה כלל לא רלוונטי עבורכם והדברים יעבדו בצורה מושלמת.
ברשת מסתובבות אגדות על כך שגוגל לא אוהבת אתרי וויקס ואף מסירה חלק מהם. זהו כמובן שקר מפומפם היטב על ידיי גורמים אינטרסנטיים שהמקור שלו בכך שפעם הייתה תקלה בגוגל שהעלימה חלק מהאתרים בוויקס ממנוע החיפוש. הדבר התגלה תוך זמן קצר וגוגל יצאה מגדרה לתקן את התקלה במהירות וטרחה לצאת בהבהרה והתנצלות.
אחד הפרמטרים שמנועי חיפוש מתייחסים אליו בקביעת דירוג האתר הוא זמן טעינת דפי האתר. נכון לזמן כתיבת שורות אלה בוויקס אכן ישנה טעינה איטית למדיי של האתרים במובייל. טעינה יכולה לקחת גם מספר שניות ובמונחים של אינטרנט זה נחשב לאיטי. העובדה הזאת מספקת דלק לכל משמיצי יכולת קידום האתר בוויקס. אבל לומר שבגלל הפרמטר היחיד והלא ממש מרכזי הזה אי אפשר לקדם אתר וויקס זה יהיה לא נכון לכל הפחות, שלא לומר הטעייה.
אין הרבה מה לומר לגבי קידום אתרים בוורדפרס מכיוון שקידום אתר בטכנולוגיית וורדפרס הינו טבעי לחלוטין. כל הקוד פתוח ולא קיימת כל מגבלה, הכול בשליטת בעלי האתר. מקדמי אתרים אוהבים לעבוד עם אתרי וורדפרס מכיוון שישנם כל כך הרבה תוספים שמקלים עליהם את החיים. באופן טבעי מקדמי האתרים החלו להתמחות יותר ויותר בוורדפרס ונטו לא לעבוד עם אתרי וויקס בסוג של לופ שפעל לרעת וויקס. כך שכיום זה לא פשוט למצוא סוכנות לקידום אתרים שתסכים לקחת על עצמה קידום של אתר וויקס.
וויקס מודעת לתדמית הבעייתית שיש לה בתחום והיא משקיעה בשינוי התודעה אצל המקצוענים. אחת הדוגמאות היצירתיות לכך היא התחרות עליה הכריזה וויקס בשנת 2016 כאשר הקימה אתר באמצעות הפלטפורמה שלה עצמה שדורג במקום הראשון בגוגל עבור הביטוי SEO HERO. וויקס הזמינה מקדמי אתרים מכל העולם לנסות להדיח אותה מהמיקום הראשון בתוצאות החיפוש בתוך ארבעה חודשים. למי שיצליח לעשות זאת הובטחו 50,000 דולרים. לא כסף קטן. וויקס אמנם סובלת מ"חטאי העבר" בנקודה הזו של קידום אתרים אבל אנחנו משערים שהיא תדע להוציא את עצמה מהמקום הזה ומקצועני קידום אתרים יקבלו על עצמם בשמחה לקדם אתרי וויקס. בינתיים, לתחושתנו כאנשי מקצוע, וויקס עושה המון בתחום הטכני ומעט מידי בתחום התדמיתי.
בשורה התחתונה, אם אתם עסק קטן שמתבסס על תנועה באתר, אתם פועלים בתחום תחרותי והקיום שלכם תלוי במדיניות קידום אגרסיבית – אתם צריכים לבחור בוורדפרס, ולו רק בגלל העובדה שקשה למצוא מקדמי אתרים שיקחו על עצמם קידום של אתר בוויקס. אם אתם עסק קטן שרק רוצה להקים לעצמו אתר תדמיתי ולנסות לשפר את המיקום שלו בתוצאות החיפוש לאורך זמן – וויקס בהחלט מאפשרת קידום אורגני יעיל לאתר ואפילו מספקת הרבה תמיכה והכוונה איך לעשות את זה באופן עצמאי, בלי להזדקק למקצועני קידום.
תמיכה טכנית
התמיכה הטכנית של וויקס ראויה לציון במיוחד. ראשית ישנו מאגר מידע רשמי עצום עם ידע על כמעט כל תקלה ודרכי הפתרון שלה ובעיקר איך לעשות דברים. בכל שלב שבו עורכים את האתר בוויקס ישנם תיאורים והמלצות כיצד לבצע את הדברים בצורה נכונה. התיעוד הזה נכתב לעיניים לא מקצועיות ומקל מאוד על פיתוח האתר. רואים שוויקס חשבה על משתמשי הקצה כעל קהל היעד שלה. בנוסף לכך ישנם אנשי תמיכה רבים בוויקס שעונים על שאלות אונליין וגם טלפונית 24/7. צריך לציין שכאשר נתקלים בתקלות העובדה שוויקס היא חברה ישראלית מאוד משמחת. זה מאוד נוח לקבל תמיכה בעברית צחה ואם צריך עזרה משמעותית אפשר להגיע עד למפתחים עצמם.
לוורדפרס אין מרכז תמיכה מרכזי. אולם קהילת הוורדפרס העולמית, וגם כאן בישראל, היא עצומה. כך שלצורך עזרה בפיתוח השוטף או התמודדות עם תקלות קלות תמצאו עזרה בלי להתאמץ. אם תתקלו בבעיות משמעותיות סביר להניח שתדרשו לעזרה של מומחה וורדפרס. זה לא יהיה משהו שתצטרכו לשבור חסכונות עבורו אבל זה כנראה לא יהיה בחינם.
בשורה התחתונה, אם אתם מתכננים לפתח או לתחזק את האתר בעצמכם סביר להניח שיהיה לכם קל יותר לקבל תמיכה תחת הפלטפורמה של וויקס. אם מערכת האתר שלכם פותחה בוורדפרס כנראה שתצטרכו עזרה בתשלום בכל פעם שתתקלו בבעיה או בצורך לשנות.
תחזוקת האתר
את הסעיף הזה הכי קל לסכם. וויקס דואגת לכל מה שקשור בתחזוקה של האתר. כל מה שכרוך בגיבויים, שרתים וכמובן התקנות של עדכוני אבטחה נערך באופן שוטף על ידיי וויקס ואתם, לשמחתכם, לא תצטרכו לדעת על כך לעולם.
כמעט 20 אחוזים מהאתרים באינטרנט פותחו בוורדפרס וזאת יופי של מוטיבציה להאקרים לחקור היטב את הקוד שפתוח לכולם ולמצוא שם את החורים דרכם הם יכולים לחדור ולפגוע. לכן לא עובר כמעט שבוע מבלי שיוצאים עדכוני אבטחה לתוספים הרבים שיש לוורדפרס ומידי פעם גם לליבת הפלטפורמה. מי שפיתח אתר בוורדפרס יקבל מפעם לפעם אימייל שידחק בו לעדכן את התוסף הזה או אחר שהתגלו בו פרצות. קל להתעלם מהמיילים האלה. אבל תאמינו לנו שזה די מפחיד לגלות עקבות של מבקרים לא מוזמנים בשרת שלכם, אפילו אם הם לא השאירו נזקים אחריהם. זה גם לא כזאת שמחה לקום בבוקר ולגלות שדף הבית שלכם הפך לעלון תעמולה של החיזבאללה עם מוסיקה תואמת. היינו גם שם וגם שם, קחו את המילה שלנו בעניין. להתקין עדכונים זה לא כיף גדול ובדרך כלל זה מתבצע על ידיי החברה המקצועית שפיתחה את האתר, כמובן - בתשלום. מהבחינה הזאת וורדפרס דורשת תשומת לב שוטפת גם שנים לאחר שהאתר פותח.
בשורה התחתונה, אם פיתחתם אתר בוויקס יש לכם ראש שקט ואתם יכולים להיות בטוחים שנעשים מקסימום המאמצים להגן על האתר שלכם (שום אתר לא מוגן ב-100%). אם פיתחתם את האתר בוורדפרס אתם צריכים להיות עם האצבע על הדופק ולהתרגל לכך שאתם צריכים לעדכן דברים מפעם לפעם כחלק משגרת העבודה (או לשלם לחברה שתדאג לעשות זאת באופן שוטף).
אז איך להחליט תכל'ס?
כמו שאולי כבר הובן במהלך המאמר אחת הסיבות המרכזיות לבלבול הגדול בשאלת הוויקס מול וורדפרס היא שבעצם מדובר בהשוואת תפוחים לבננות. וויקס היא פלטפורמה שהוקמה במטרה מאוד מסוימת וקהל היעד שלה היה ועודנו העסקים הקטנים שברובם המוחלט של המקרים הם חסרי כל ידע בתכנות ובטכנולוגיות אינטרנט. וורדפרס היא פלטפורמה שהוקמה עבור מטרה שונה לחלוטין וקהל היעד שלה היה ועודנו קהילת המתכנתים שמבינים מצוין מהו פיתוח אתר ואיך הדברים עובדים באינטרנט. לכן לא תמיד ההשוואה בין הפלטפורמות הוגנת, לפעמים לרעת וויקס, לפעמים לרעת וורדפרס.
כמובן שבאופן פטריוטי אנחנו גאים בוויקס ונוטים להמליץ עליה. אבל מעבר לכך אנחנו באמת ובתמים סבורים שאם אתם עסק קטן שמחפש לבנות אתר תדמיתי שאולי עושה עוד כמה דברים בסיסיים ואתם מוכנים לבנות את האתר בעשר אצבעותיכם - וויקס היא הבחירה שלכם. גם אם אתם רוצים לתת למפתח אתרים מקצועי לבנות לכם אתר לעסק אנחנו לגמרי בגישה של "וויקס! כל עוד לא הוכח אחרת". מהיכרותנו עם עסקים קטנים - יותר מ-90 אחוזים מהם יגלו שוויקס נותנת להם מענה מלא על כל הצרכים שלהם ויותר.
כידוע, אתר בית של עסק הוא לא דבר סטאטי. אתר בית של עסק צריך להיות משהו דינאמי שמתעדכן לפחות אחת לשבוע עם תוכן ותמונות. בתור עסק קטן סביר להניח שתרצו לבצע את העדכונים הפשוטים האלו בעצמכם בשביל לחסוך זמן ובעיקר את העלות של מתכנת מקצועי שיעשה את זה עבורכם. קל מאוד לעדכן תוכן באתר בוויקס וגם קל לעדכן את העיצוב פה ושם כשרוצים. בוויקס תוכלו לעשות את זה בעצמכם מבלי להזדקק לעזרה בתשלום. כמובן, זה שלא צריכים להתעסק עם כל מה שקשור בתחזוקת השרת הוא פרמטר קריטי.
אם אתם עסק שחלק משמעותי מהפעילות שלו מתבצעת ברשת ועשויה להתפתח לצרכים שונים שקשה בנקודת זמן זו לצפות כנראה שתרצו לבחור בוורדפרס, שהתוספים שלה מבטיחים שתעמוד לכם הגמישות להשתנות ולהתפתח. במקרה שכזה צריך לקחת בחשבון שכנראה תצטרכו לקחת מפתחים מקצועיים בשכר שיפתחו לכם את האתר וברוב המקרים תצטרכו גם "להתחתן" איתם - זאת אומרת, תצטרכו את הליווי השוטף שלהם בהמשך הדרך.
במחלוקת הזאת בעניין וויקס או וורדפרס, כמו הרבה דברים בחיים, כל מקרה לגופו. אם החלטתם להקים אתר בית ואתם עומדים בפרשת הדרכים הזו נשמח לשמוע מכם. אתם יותר ממוזמנים לכתוב לנו ל-: service@cardo.co.il ולשתף אותנו בהתלבטות שלכם. אנחנו מבטיחים לנסות ולתרום, בהתנדבות לחלוטין! את השנקל שלנו כדי לעזור לכם לסדר את המחשבות. אל תהססו.
רוצים מאמרים נוספים? השאירו כתובת דוא"ל ונשלח לכם מייל עם קישור בכל פעם שמאמר חדש מתפרסם.
אנחנו גם שונאים ספאם. לא נשלח יותר מאימייל אחד בשבוע.
המאמר נכתב על ידיי מערכת האתר קארדו. האתר cardo.co.il הינו זירת מסחר (Marketplace) שמובילה את תחום הדיגיטל בישראל. אנשי דיגיטל בכל התחומים מוזמנים להירשם באתר biz.cardo.co.il כספקי שירות בתחום.
מצאתם שגיאה במאמר? חושבים שיש לכם מה להוסיף? רוצים לפרסם אצלנו מאמר? כתבו לנו. קרדיט מובטח!
מקצועני פיתוח אתרים במאגר קארדו...
לימפיד תרגום סינית ושירותי קידום אתרים בסין
Yaron Shemesh
דניאל טולצ׳ינסקי
שקוף.מדיה
רוצים לבנות אתר בית לעסק הקטן שלכם? רוצים לעדכן אתר קיים?
האתר קארדו מאפשר לכם להגיע לעשרות מפתחי אתרים בוורדפרס, Wix ובפלטפורמות אחרות בלי לעשות טלפון אחד ובלי כל התחייבות. ספרו מעט על העסק שלכם. מפתחי האתרים שרשומים אצלנו יקבלו את הפניה שלכם ויחזרו אליכם עם פרטים אודות הפתרונות שהם מציעים והצעות מחיר. לכם נותר רק לקרוא את ההצעות שלהם, ללמוד מהן האפשרויות שעומדות בפניכם, להתרשם מהיכולות שלהם, וכמובן - לבחור ולהצליח.
קראו כאן איך קארדו עובד >>